13.4.2023 Liikenne Suomessa ajetaan Euroopan neljänneksi eniten ylinopeuksia – muu liikenneturvallisuus melko hyvin kohdallaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Euroopan unionin Baseline-tutkimushankeessa on tutkittu, kuinka hyvin Euroopan unionissa noudatetaan liikennesääntöjä tai kuinka nopeasti pelastuhenkilökunta tulee onnettomuuspaikalle. Kaikkiaan tutkimushankkeessa kerättiin tietoa kahdeksan eri liikenneturvallisuusindikaattorin avulla. Euroopan komission laatiman tiedotteen perusteella liikennesääntöjen noudattaminen Euroopan maissa on korkealla tasolla, vaikkakin parantamisen varaa on. Pelkästään rattijuoppoja ajaa Euroopan teillä miljoonia vuodessa, sillä tutkimuksen perusteella kuljettajista 1–2 prosenttia ajaa alkoholin vaikutuksen alaisena.Suomessa rattijuopumusindikaattorin tiedot kerättiin verkkokyselyllä. Vastaajista 3,9 prosenttia kertoi ajaneensa autoa viimeisen 30 päivän aikana vähintään kerran niin, että alkoholin promillemäärä on saattanut ylittää rangaistavuuden rajan. Suomen osuus oli pienin niistä neljästä maasta, jotka keräsivät rattijuopumustiedon samalla kyselyllä. Ruotsissa vastaava osuus oli selvästi Suomea korkeampi, peräti 5,7 prosenttia vastaajista. Ruotsissa rattijuopumuksen promilleraja on myös Suomea alempi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVain 45 prosenttia noudattaa nopeusrajoituksiaMyös nopeusrajoitusten noudattamisessa Suomessa on selvästi parannettavaa ja Suomi onkin nopeusrajoitusten noudattaminen on eurooppalaisessa vertailussa häntäkastia. Tutkimuksen mukaan esimerkiksi moottoriteillä nopeusrajoitusta noudatti Suomessa 45 prosenttia henkilöautojen ajajista. Tulos on neljänneksi huonoin Euroopan 13 maan joukossa.Muilla maanteillä nopeusrajoituksia ei noudateta Suomessa yhtään sen paremmin, sillä Suomi oli niiden noudattamisessa sijalla 11. Tähän vertailuun osallistui 15 Euroopan maata. Vertailussa seurattiin jonojen ulkopuolella ajavia henkilöautoja, ja ylinopeudeksi laskettiin jos auto ylitti yhdellä kilometrillä tunnissa nopeusrajoituksen.– Tässä meillä on parannettavaa. Ruotsissakin nopeusrajoituksia noudatetaan paremmin, erityisasiantuntija Riikka Rajamäki Liikenne- ja viestintävirasto Traficomista sanoo.Suomessa ostetaan turvallisia autojaSamassa tutkimuksessa selvitettiin myös, kuinka paljon – tai vähän matkapuhelinta pidetään kädessä ajon aikana. Suomalaisista kuljettajista 1,7 prosenttia piti jotain mobiililaitetta kädessä ajaessaan. Heikoin tulos oli Kyproksella, jossa vastaava luku oli 9,4 prosenttia, kun kuljettajia havainnoitiin arkipäivän liikenteessä. Suomessa tutkimuksen havainnointi toteutettiin kameravalvonnan avulla.Baseline-tutkimushankeen mukaan Suomessa ostetaan myös turvallisia uusi autoja. Suomessa ostetuista henkilöautoista 97,9 prosenttia on sellaisia, mitkä ovat saaneet 4 tai 5 tähteä Euro NCAP -testissä vuonna 2020. Osuus oli kolmanneksi korkein, kun tutkimukseen osallistui 13 eri maata. Suomea edellä olivat vain Ruotsi ja Espanja. Prosenttiosuutta laskettaessa ei ole otettu huomioon lainkaan niitä uusia autoja, joilta puuttuu Euro NCAP -tähtiluokitus.Pelastushenkilökunta onnettomuuspaikalle nopeastiTutkimushankkeessa selvisi myös, että pelastushenkilökunta tulee Suomessa liikenneonnettomuuspaikalle varsin nopeasti – ottaen huomioon, että Suomi on harvaan asuttu maa. Kaikkiaan 95 prosentissa henkilövahinko-onnettomuuksista ensimmäiset pelastajat tulivat paikalle 26 minuutissa tai nopeammin. Tulos on kuudenneksi paras tulos kaikkiaan 11 maan joukossa. Saksan tulos oli tässä tutkimuksen mittarissa kaikkein paras: apu Saksassa tulee 95 prosentille onnettomuuspaikoista enintään 18 minuutissa.Baseline-tutkimushanke on Euroopan unionin tekemä ja kaksivuotinen hanke päättyi vuoden 2022 lopussa. Hankkeen loppuraportit tarjoavat yhdistelmän jokaisen osallistujamaan tuloksista. Hankkeen Suomen osuuden toteutti Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy. Hankeen rahoittivat Euroopan komissio, Liikenne- ja viestintävirasto Traficom, Väylävirasto sekä VTT. Raportti Suomen osuudesta on julkaistu VTT:n julkaisusarjassa syksyllä 2022.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTutkimusta jatketaanHankkeelle on tulossa jatkoa, sillä Euroopan komissio on käynnistämässä jatkohanketta vuosille 2023–2025. Jatkohankkeessa tieliikenneturvallisuuden indikaattorien kerääminen jatkuu ja se laajenee myös uusiin maihin sekä uusiin tietoihin. Suomi osallistuu myös jatkohankkeeseen osana 25 maan konsortiota.Suomi ei osallistunut Baseline-hankkeessa turvavyö- ja pyöräilykypärätietojen keruuseen, sillä Liikenneturvan seurantatietoja verrataan Baseline-hankkeen tuloksiin. Liikenneturvan tietojen mukaan turvavyötä henkilöautossa käyttävien osuus ja pyöräilykypärää käyttävien osuus ovat Suomessa lähellä Euroopan kärkeä.Lähde Traficom Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 11.7.2025 Liikenneturvallisuus Tutkimus: konepeltien kohoava korkeus lisää liikenneturvallisuusriskejä 9.7.2025 Ajoneuvot Puolustusvoimat tilaa Scanialta 15 paloautoa – autojen täysi varustelu tehdään Säynätsalossa 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 8.7.2025 Autonhoito Yksi yllättävä kohta naarmuuntuu helposti sähköautossa – auton maalipinnan suojaaminen suojakalvolla yleistyy koko ajan enemmän 8.7.2025 Uutinen Maailman vanhin Rolls-Royce-kerho visiitillä Suomessa: ”Kerho on perustettu ajamista varten” 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 6.7.2025 Uutinen Pikkuautot pulassa Euroopassa kiristyvien säädösten kanssa – avuksi Japani-tyyliset kääpiöautot? 5.7.2025 Liikenneturvallisuus Älä aja vesilammikkoon – sade voi yllättää autoilijan kalliisti Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen