26.9.2016

Suomi edellä – aktiivinen hirvivaroitus käyttöön ensimmäisenä Euroopassa

Hirvivaara

Kun hirvi ryntää auton eteen, on valittavana vain huonoja vaihtoehtoja – jos autoilija ehtii ylipäätään tehdä mitään. Tähän hätään käy avuksi aktiivinen hirvivaroitus, joka tuli juuri käyttöön Suomessa, ensimmäisenä Europassa.

Hirvivaroitus-liikennemerkki tien poskessa saa jotkut autoilijat tavallista varovaisemmiksi, mutta ajantasaisempi varoitustieto olisi tarpeen. Miltä kuulostaisi, jos autoilija saisi navigaattorinsa ruudulle ajoreitiltään varoituksen, joka perustuu kyseisen alueen hirvien oikeaan liikehdintään juuri nyt?

Uusinta uutta on V-Trafficin julkaisema navigaattoreihin ja mobiililaitteisiin soveltuva aktiivinen hirvivaroitusjärjestelmä, joka on nyt käytössä valtakunnallisesti, ensimmäisenä maana Euroopassa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hirvestäjät apuun

Tietojen tuoreus perustuu kanssa-autoilijoiden ja myös hirvenmetsästäjien jakamaan tietoon, joka välittyy erittäin lyhyellä viiveellä autoihin, joissa on TMC-viestejä vastaanottava navigaattori – auton vakiovarusteena tai irrallisena erillislaitteena.

– Tällaisia autoja on tieliikenteessä jo puoli miljoonaa ja lukumäärä on kasvussa autokannan nuorentuessa. Joka neljännessa uudessa autossa on mahdollisuus ottaa vastaan näitä viestejä, myyntijohtaja Matti Seimola V-Trafficilta kertoo.

Tracker-ohjelma on käytössä kymmenillätuhansilla metsästäjillä Suomessa, joten tietoa hirvien liikkeistä on mahdollista saada kattavasti. Varoitukset ovat kestoltaan 15 minuutista useaan tuntiin.

– Näin toteutuu jatkuvan 24/7-idealla virtaavan tiedon tavoite. Vain tarpeeksi tarkasta tiedosta on hyötyä.

Korkea riski vältettävissä

Hirvieläimistä tiedetään, että ne liikkuvat etenkin auringon nousun ja laskun aikoihin. Asia on ajankohtainen, alkoihan osaltaan hirviä liikkeelle hätistävä metsästyskausi vastikään suurimmassa osassa maata.

Hirvikolari

Autoilijan on toki hyvä muistaa nyrkkisääntö: yritä väistää tielle rynnännyt hirvi takapuolelta. Hyödyllisempää kuitenkin olisi, jos autoilija olisi saanut jo ennakolta varoituksen seuraavien kymmenien kilometrien hirviuhasta.

– Jos autoilija ottaa varoituksesta vaarin eli varoituksen saatuaan esimerkiksi lisää tarkkaavaisuttaan ja laskee ajonopeuttaan 10–20 kilometriä tunnissa, on hyvinkin mahdollista, että kolarilta vältytään.

Seimola muistuttaa, että auto liikkuu sadan kilometrin tuntivauhdilla lähes 30 metriä sekunnissa.

– Se on pitkä matka, kun valokeilaan ilmestyy hirvi.

Hirvikoirat apuun

– Navigaattoreihin välitettävän tiedon taustalla on historiatietoa siitä, mitä reittejä hirvet tapaavat tietyllä alueella kulkea sekä myös hirvionnettomuustiedot viimeisen viiden vuoden ajalta. Näihin taustatietoihin yhdistetään tuore tielläliikkujilta tai metsämiehiltä saatava havaintotieto.

Seimola kertoo, että tulevaisuudessa järjestelmään voidaan kenties syöttää tietoa myös metsällä käytettävien koirien tutkapannoista. Hirvestävän koiran juoksusuunta kun ennakoi myös hirven kulkusuuntaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

TMC tuo varmuutta

Hirvivaroitus-järjestelmän pohjalla ovat kokemukset vuonna 2011 käyttöönotetusta ja hyödylliseksi havaitusta porovaroituksesta tielläliikkujille.

– Vaikka eläiminä porot ja hirvet käyttäytyvätkin monessa tyystin eri lailla, on saatuja kokemuksia voitu hyödyntää, Seimola taustoittaa.

Radioaaltoihin perustuvan TMC-tekniikan käyttö on perusteltua. Tekniikka on automaattista ja lähetysvarmaa, sen kautta lähetetty varoitus todella tavoittaa autoilijan.

Matkapuhelinkenttiin perustuva varoitusten lähetysjärjestelmä on pulassa katvelalueilla.

12 automerkillä

V-Trafficin reaaliaikainen liikennetieto hirvivaroituksineen on vakiona joka neljännessä uuden auton navigointilaitteessa Suomessa, Audi, Lexus, Mercedes-Benz, Opel, Seat, Škoda, Subaru, Suzuki, Toyota, Volkswagen ja Volvo.

Palvelu on saatavilla myös Garminin navigaattoreissa sekä ilmaisissa V-Traffic-älypuhelinsovelluksissa.

Järjestelmä laajenee ensi vuonna Ruotsiin ja sitä testataan kuluvan vuoden aikana.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: V-Traffic

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat