8.2.2023 Liikenne Suomirata – kannattavuudella vaikeasti perusteltava oikorata Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Massiivisten oikorata-aikeiden kannattavuus on kyseenalainen ja ympäristövaikutusten kompensaatio vie useita satoja vuosia, Suomiradan osalta arviolta 240–330 vuotta. Junaratojen rakennus vaatii melkoista myllerrystä maastossa. Vaikka ratojen rakentamisen päästöt vähenisivät tulevaisuudessa tekniikan kehittyessä ja vähähiilisemmän teräs- ja betonitekniikan tullessa, kompensointiin kuluu hurjan pitkä aika. Oikoratojen vaativan raskaan infran rakentamisesta syntyvien päästöjen kompensointiajat ovat vuosisatoja: ilmastopäästöjen laskennallinen takaisinmaksuaika liikennöinnistä saatavilla päästövähenemillä on pitkä: Itäradan osalta 280 vuotta, Suomiradan osalta 240–330 vuotta ja siihen liittyvä Lentorata 290 vuotta. Toisaalta voi perustellusti olettaa, että tie- ja lentoliikenteen päästöt vähenevät merkittävästi siihen mennessä, kunnes uudet ratayhteydet ovat valmiit. Lisäksi oikoradoista koituu muutakin haittaa ympäristölle, ratalinjaukset tuhoavat maisemaa ja rakennuksia niin maaseudulla kuin kaupungeissa. Moottori käsitteli kolmatta, ja pisimmillä edennyttä, ratahanketta jo aiemmin: 30.1. julkaistussa artikkelissa Turun oikoratahanketta otsikolla Kallis tunnin juna – matka-aika silti 78–86 minuuttia. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ainakin 13 miljardin euron satsaus – mistä rahoitus? Nopeutuvat junayhteydet ovat kalliita hankkeita ja haitat ympäristölle merkittäviä, käy ilmi tuoreesta valtioneuvoston teettämästä selvityksestä. Sen mukaan oikoradat ovat kannattamattomia ja ympäristövaikutuksiltaan negatiivisia. Tavoitteena on ollut selvittää, kuinka suurta julkista maksuosuutta (valtio ja kunnat) kunkin hankkeen toteutus edellyttäisi ja mitä vaihtoehtoisia rahoituslähteitä voitaisiin hyödyntää. Hankkeiden rahoitukseen on mahdollista saada suoran julkisen rahoituksen lisäksi muita tulonlähteitä, erityisesti liikennöinti-/käyttäjämaksuista ja kiinteistökehityksestä asemaseuduilla, mutta näiden tuotot voivat parhaimmillaankin kattaa vain rajallisen osan kokonaisinvestoinneista. Suuri osa kustannuksista tulisi siis veronmaksajien piikkiin. Kolmen oikoratahankkeen investointien kustannusarvio on nimellisarvossa yhteensä lähes 13 miljardia euroa, mikä tuskin tulee riittämään, sillä yleiset rakentamisen kustannukset ovat nousussa muun muassa Venäjän Ukrainaan tekemän hyökkäyssodan vuoksi. Oikoratojen kokonaiskustannukset on arvioitu investointivaiheen (15 vuotta, Turun Tunnin Juna 10 vuotta) ja 50 vuoden pituisen käyttöjakson oletuksella. Suunnittelua varten on perustettu kolme hankeyhtiötä, Suomi-rata Oy, Itärata Oy ja Turun Tunnin Juna Oy. Hankeyhtiöiden vastuulla on nopeiden oikoratojen suunnittelu rakentamisvalmiuteen asti. Suomirata välillä Helsinki–Tampere Hankeyhtiön mukaan Suomiradan toteuttaminen mahdollistaa noin tunnin junayhteyden Tampereen ja Helsingin välille, sekä entistä nopeamman raideyhteyden Helsingin keskustan ja Helsinki–Vantaan lentoaseman välille. Hanke poistaa kansallisen kilpailukyvyn kannalta keskeisiä raideliikenteen pullonkauloja ja vaikuttaa näin positiivisesti koko maan junaliikenteeseen. Nopeus tarkoittaa, että juna pysähtyisi Suomiradan raiteilla Pasilan jälkeen vain kerran Helsinki–Vantaan lentokentän uudella lentoradan asemalla. Nykyinen päärata Helsinki–Tampere välillä palvelisi siten väliasemien tarpeita sekä rahtiliikennettä. Hankeyhtiön mukaan Lentorata on uusi nopea, kaksiraiteinen kaukojunarata Helsinki–Vantaan lentoasemalle. Lentorata on nopean kaukoliikenteen rata sekä osa Helsingin ja Tampereen välistä tunnin junayhteyden kehittämistä. Rata lisää kapasiteettia voimakkaasti kuormitetulla Pasila–Kerava-osuudella ja tarjoaa suorat kaukojunayhteydet lentoasemalle. Se erkanee Pasilan pohjoispuolella pääradasta, kulkee Helsinki–Vantaan lentoaseman kautta ja liittyy päärataan Keravan pohjoispuolella. Lentoradalta on yhteydet pääradalle pohjoiseen sekä Lahden oikoradalle. Lentorata kulkisi pääosin maan alla: 30 kilometristä juna kulkisi 28 kilometriä tunnelissa. Matka-aika vähenisi 31 minuuttia Suomirata (Lentorata + uusi suurnopeusratalinjaus) lyhentäisi matka-aikaa 31 minuutilla Helsingin ja Tampereen välillä 62 minuuttiin nykyisen matka-ajan ollessa 1 tunti ja 33 minuuttia. Lisäksi Lentorata nopeuttaisi matka-aikoja pääradalta lentoasemalle noin 15 minuutilla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kallista vauhtia Ratahanke ei olisi taloudellisesti kannattava. Nimellisarvossa investointikustannukset nousevat 6,76 miljardiin euroon. Väylävirasto laski vuonna 2020 Suomiradan suurnopeusradan (sisältäen Lentoradan) investointikustannuksiksi nykyarvossa noin 5,5 miljardia euroa. Suurnopeusradan hyöty/kustannussuhteeksi arvioidaan 0,15–0,18 ja Lentoradan 0,30 eli hankkeet toisivat takaisin ainoastaan 15–18 senttiä ja 30 senttiä käytettyä euroa kohden. Hyöty/kustannussuhde on heikko, sillä esimerkiksi monissa tiehankkeissa suhdeluku on 1,0 tai parempi. Kaikkien tulojen (matkaliput ym. tulot) jälkeen julkista rahaa tarvittaisiin 65 vuoden aikana 4,77 miljardia euroa nimellisarvossa. Näkökulma: Oikorataa vastustavia löytyi heti 8 500 Helsinki–Tampere-suurnopeusradan vaihtoehtoiset linjaukset niin sanottuna metsäratana neitseelliseen maisemaan herättävät kritiikkiä ratalinjauksen välipaikkakunnilla, muun muassa Lempäälässä ja Akaassa Pirkanmaalla sekä Janakkalassa Kanta-Hämeessä ja lisäksi monella muulla paikkakunnalla. Janakkalan Sanomien mukaan Helsingin ja Tampereen välistä oikorataa vastustava kannanotto keräsi alle viikossa tammikuussa 8 500 allekirjoitusta. Kannanoton laatimiseen ovat osallistuneet MTK Häme, Hämeen kylät, Hämeen liitto ja lukuisat kylä-, asukas- ja luontoyhdistykset. Janakkalasta aktiivisimpia ovat olleet Vähikkälän Väljämä ja Valajärven suojeluyhdistys. Täysin uusi ratalinjaus halkoisi ja tuhoaisi arvokasta kulttuurimaisemaa ja luontoa. Ratalinjausten alle jäisi taloja, mökkejä ja tontteja, joita pitäisi pakkolunastaa. Lisäksi tulevat mahdolliset melu- ja tärinähaitat ratalinjauksen lähellä. Kuinka käy tierahojen? Tänä vuonna on varaa päällystää vain 1 700–1 800 km maanteitä, mutta tarve olisi 4 000 km. Väyläinfran ylläpito ja kunnostaminen on entistä kalliimpaa. Tierakentamisessa tärkeä bitumi on kallistunut Venäjän pakotteiden vuoksi ja bitumin ainoa kotimainen tuotantolaitos, Naantalin öljynjalostamo, ajettiin alas. Oikoratahankkeista säästyvä raha (noin 13 miljardia euroa) tulisi käyttää nykyisten väylien kohentamisen lisäksi sote-asioihin, terveydenhoitoon, sairaanhoitajien ja hoivahenkilökunnan etujen parantamiseen, vanhusten hoitoon, nuorisotyöhön ja koulutukseen – sekä poliisille etenkin maanteille jalkautuvaan liikenneturvallisuuden valvontaan. Timo Turkula Kuinka käy pääradan palvelutason? Lisäksi Kanta-Hämeessä ollaan huolestuneita nykyisen pääradan palvelutason säilymisestä. Suuri kysymysmerkki on: heikkeneekö rautatieliikenteen palvelutaso tunnetuilla rautatiepaikkakunnilla Riihimäellä ja Hämeenlinnassa? Suurnopeusradan linjaus on kaukana edellä mainituista kaupungeista. Tampereella ja siitä pohjoiseen uusi ratalinjaus saa myös kannatusta, koska se nopeuttaa sekä henkilö- että tavaraliikennettä. Kovin kritiikki tulee uuden ratalinjauksen välipaikkakunnilta, jotka saavat oikoradan kaikki maisema- ja muut haitat, mutta eivät mitään etuja, koska nopean Helsinki–Tampere-oikoradan junat pysähtyvät vain kahdella väliasemalla, Helsingin Pasilassa ja Helsinki-Vantaan lentoasemalla. Teksti: Timo Turkula Kuvituskuvat: Pekka Keskinen / ©VR Group ja Moottorin arkisto Lähteet: Valtiovarainministeriön julkaisuja 2023:5: Suurten ratahankkeiden rahoituksen ja investointimahdollisuuksien selvitys, Väylävirasto, Janakkalan Sanomat, Modernit pääväylät – kilpailukykyinen Suomi -raportti, Suomen Tieyhdistys: Väestö tieverkon varassa -saavutettavuusselvitys a:6:{i:0;s:6:"129236";i:1;s:6:"111795";i:2;s:6:"122344";i:3;s:6:"102578";i:4;s:6:"129038";i:5;s:6:"129769";} Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 12.11.2025 Autokauppa Haussa leijonan osa – Peugeotin sähkökatumaastureihin neliveto 11.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tärkeä muistutus – lapset liikkuvat liikenteessä ympäri vuoden 10.11.2025 Uutinen Renault raivaa tilaa museoon – harvinaisuudet huutokaupassa 10.11.2025 Uutinen Teekkarien Autokerho – 75 vuotta tekniikkaa, tarinoita ja tekemisen meininkiä 10.11.2025 Uutinen Suomessa kuolee vuosittain liki 200 ihmistä tieliikenteessä – Pohjoismaat yhä sitkeästi edellä turvallisuudessa 9.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tällaisia sähköauton latausasemia on Suomessa yhä liian vähän 8.11.2025 Renkaat Lönnrotinkadun nastarengaskielto jatkuu vuoteen 2028 – olisiko poliisilla tähdellisempää valvottavaa? 4.11.2025 Uutinen Jokin näistä on Vuoden Auto Suomessa 2026 – lue lähes jokaisen ehdokkaan koeajot ilmaiseksi! 4.11.2025 Autoilu Liikenteen automaattinen tulevaisuus lähenee – miten Suomessa? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 13.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Vantaalta löytyi tiettävästi Suomen ensimmäinen "Rättisitikka" 13.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz näyttää meille ensikuvat uudesta, joulukuussa paljastettavasta GLB-katumaasturistaan 13.11.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Škoda Elroqin näyttö kerää kehuja, mutta kahvimuki ja kännykkä tappelevat elintilasta 11.11.2025 Autoilu Yksityisen taukopaikan valtteina oma leipomo, laaja aukiolo ja sijainti 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 10.11.2025 Lentokoneet Saksalainen lomalentoyhtiö Condor eläköitti Euroopan viimeisen "lentävän lyijykynän", harvinaiseksi jääneen Boeing 757-300:n 10.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Peugeot 505 Break 4x4 Dangel ei ole elämäntapafarmari, vaan enemmänkin oikea maastoauto 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 20.10.2025 Kuluttajat Mitätön vika johti tuhansien eurojen moottorikorjaukseen – kuluttaja ja korjaamo väänsivät Škodaan tulleista korjauskustannuksista