18.5.2017 Liikenne Suositus pyöräilykypärän käytöstä aiotaan poistaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kypärän käyttö jakaa lakiluonnosta arvioivien kantoja voimakkaasti. Liikenne- ja viestintäministeriössä on vireillä lakiluonnos uudeksi tieliikennelaiksi. Se tuoreuttaa ja täydentää nykyistä vuodelta 1982 peräisin olevaa lakia monin osin – myös pyöräilyn ja pyöräilykypärän käytön näkökulmasta. Hallituksen esitys uudeksi tieliikennelaiksi on tarkoitus viedä eduskunnan käsiteltäviksi syksyllä 2017.Yksi osa lakiehdotusta on poistaa suositus pyöräilykypärän käytöstä. Tämä aikomus jakaa voimakkaasti kantoja.Pyöräliitto kannattaa polkupyöräilijän suojakypärän käyttösäännöksen poistamista. Pyöräliitto toteaa lausunnossaan lakiehdotuksesta, että ”kypäräsäännös on aikanaan säädetty hyvin aikein, mutta puutteellisin tiedoin muun muassa säännöksen kokonaisvaikutuksesta kansanterveyteen, pyöräilyn suosioon ja liikenneturvallisuuteen.”Pyöräliiton mukaan käyttösäännöksen poistaminen on perusteltua, sillä säännöksestä on kansanterveyden kannalta selvästi enemmän haittaa kuin hyötyä. Liiton mukaan säännöksen poistaminen tuskin saisi ketään lopettamaan pyöräilykypärän käyttämistä, mutta se alentaisi kynnystä pyöräilyyn uusille pyöräilijöille.Pyöräliitto tuo kantanaan esiin myös sen, että kypärän käyttösäännös on ristiriidassa kaupunkipyöräjärjestelmien kanssa. Vaikka nykylain mukaan kypärää tulee “yleensä” käyttää, muistuttaa Pyöräliitto, että kaupunkipyörien konseptiin kuuluu, ettei niiden käytön yhteydessä ole tarjolla kypärää, sillä se olisi teknisesti mahdotonta.Pyöräliiton havaintojen mukaan valtaosa kaupunkipyörien käyttäjistä ajaa ilman kypärää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAutoliitto: kypärä suojaa ja pelastaaAutoliitto on tyystin toisella kannalla kuin Pyöräliitto. Autoliitto on lausunut lakiehdotuksesta painokkaasti kantanaan, että pyöräilijän velvollisuus käyttää suojakypärää tulisi säilyttää ja sanktioida, jos vaihtoehtona on sen poistaminen valmisteltavasta tieliikennelaista.Autoliitto tiivistää kantansa kahteen virkkeeseen.”Kypärä suojaa ja pelastaa ihmisiä. Sen vaikutus muun muassa aivovammojen vakavuuteen on kiistaton.”Teksti: Timo Turkula Lähde: LVM Kuvat: Moottorin kuva-arkistowww.liikenneturva.fi/2015_kyparaselvitys.pdf Kirjoittajan näkökulma: kypärä on henkivakuutus! Olen vahvasti pyöräilykypärän käytön kannalla – hyvistä ja ilmeisistä syistä. Olen käyttänyt kypärää säännöllisesti vuodesta 1990 alkaen aina pyöräillessäni – lukuun ottamatta yhtä kertaa, kun lainasin Helsingissä kaupunkipyörän. Kypärän käyttöön tulee ajan myötä tottumus – aivan kuin turvavyön käyttöön autoillessa. Kaupunkipyörä on poikkeus, se saatetaan ottaa käyttöön hetken mielijohteesta eikä kypärä ole silloin mukana. Toisaalta voi perustellusti olla sitä mieltä, että kevyen kypärän mukana kantaminen ei ole kaupunkipyöräilijälle suuren suuri rasite. Kypärä halkesi, henki säilyi Vuonna 1994 osallistuin Suomi pyöräilee -tapahtumaan eli pyöräilyjotokseen Kilpisjärveltä Helsinkiin. Ikaalisten paikkeilla valtatien leveällä pientareella oli alamäessä teräväreunainen kuoppa, johon olin vähällä itsekin ajaa. Yksi pyöräilijä ajoi kuoppaan, lensi tangon yli, mutta säilyi hengissä vähin vaurioin – kiitos kypärän! Kypärä halkesi ja takapuoli oli sinisenä. Ilman kypärää olisi käynyt pahemmin. Kuoppa voi yllättää Kypärä on hyvä turvallisuusvaruste. Onnettomuuden mahdollisuus on liikenteessä aina otettava huomioon, vaikka itse ajaisi kuinka varovasti. Liikenteen toinen osapuoli voi tehdä tahattoman virheen tai tiessä voi olla yllättävä monttu tai vaikkapa hiekkaa asvaltilla, mikä voi aiheuttaa kaatumisen. Kirjoittaja Timo Turkula on pyöräillyt ahkerasti läpi elämänsä, tyypillisesti huhtikuusta lokakuulle. Sähköavusteisilla polkupyörillä hän on ajanut vuodesta 2009 alkaen. Lue lisää Kaikki artikkelit 7.5.2025 Liikenne Autoliitto muistuttaa pysäköintialueiden väistämissäännöistä – ”toisin kuin usein kuvitellaan…” 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 2.5.2025 Uutinen Volvo aloittaa 1,6 miljardin säästökuurin – irtisanomisilta ei vältytä 30.4.2025 Yleinen Ensin tariffit, sitten U-käännös – Trump höllää autoalan tariffitaakkaa 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 6.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harrasteparkin sadat vaihtuvat klassikot kruunaavat autonäyttelyn 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 7.5.2025 Klassikko Classic Motorshow 2025: saksalainen edustusauto, jonka merkki ei olekaan aivan helppo 7.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: muistatko nämä takalasien iskulauseet? 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa