23.1.2023 Ajoneuvot Suzuki eVX enteilee täyssähköistä Suzukia – ja opit haetaan Toyotalta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suzuki on tätä nykyä tunnettu monista hybridimalleistaan, mutta täyssähkömallit vielä puuttuvat. Suzuki on kääntynyt yhteistyökumppaninsa Toyotan puoleen profiiliinsa sopivien sähköautojen kehitystyössä. Maruti Suzuki, japanilaisvalmistajan Intian-tytäryhtiö, esitteli tammikuun alussa Delhin Auto Expossa muutamia vaihtoehtoisten käyttövoimien konsepteja. Niistä eVX on miehekkään näköinen crossover, joka kätkee sisäänsä merkin ensimmäisen sähkövoimalinjan - niin valmis kuin se sitten tällä hetkellä onkaan.Maruti Suzuki eVX:n voimalinjaan kuuluu valmistajan mukaan 60 kilowattitunnin akusto, joka riittäisi jopa 550 kilometrin toimintamatkaan. Konseptiauto on 4,3 metriä pitkä, ja siten tasan samanmittainen SX4 S-Crossin kanssa. eVX:ssä on kuitenkin hyvin erilaiset mittasuhteet erityisesti pitkän akselivälinsä vuoksi. Tämä tekee hyvää matkustamon tiloille sekä akun sijoittelulle. Akku tulee myös Suzukin tulevassa sähköautopohjarakenteessa lähes varmasti olemaan osana lattiaa.eVX:n mittasuhteet muistuttavat jossain määrin Toyota bZ4X:ää, vaikka Suzuki onkin pari kokoluokkaa pienempi tuttavuus.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyApua omannäköisiin sähkömalleihinSuzukin on määrä alkaa (täys)sähköistämään mallistoaan vuodesta 2025 alkaen, kun eVX -konseptin esittelemä idea eurooppalaisen B-segmentin sähköcrossoverista tulee nykyisen aikataulun mukaan toteen. Koko merkin sähköistyminen tapahtuu pitkälti Maruti Suzukin kautta, sillä vaikka Maruti johtaa Intian automarkkinoita kompakteimmissa kokoluokissa ylivoimaisesti, on pääkilpailija Tata Motors selvin luvuin kaikkia edellä sähköautoissa.Suzukin mukaan Intian kasvavat automarkkinat antavat hyvän pohjan kompaktien sähköautojen kehittämiselle, ja japanilaisvalmistaja on hiljattain tehnyt yli 100 miljardin rupian eli reilun 1,3 miljardin dollarin suuruisen sijoituksen akkutuotantoon Intian maaperällä.Suzuki on kääntynyt hankkeessaan myös osaomistajansa ja yhteistyökumppaninsa Toyotan puoleen. Toyota on tunnetusti itsekin vasta lapsenkengissä sähköautojen valmistajana, mutta bZ -mallien määrä tulee kasvamaan Euroopassakin viidellä vuoteen 2026 mennessä. Suzuki ei kuitenkaan tule suoraan lainaamaan sähkömalleja Toyotalta, vaan sen sijaan kerää siltä oppeja tulevia, omannäköisiä, kompaktin kokoisia sähköautojaan sekä tietenkin omaa sähköistä pohjarakennettaan varten.Lähteet: Maruti Suzuki, Autonews Europe Kuvat: Maruti Suzuki Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 9.4.2025 Ajoneuvot Selvitys: oma auto hajosi, mutta minkälaisen sijaisauton saa tilalle? 8.4.2025 Ajoneuvot Käytetty Ferrari Ranskasta – ja läpi Euroopan koti-Suomeen ajaen 8.4.2025 Ajoneuvot Kiva, että korealaiset vielä muistavat kaksiovisia loistoautoja – Genesis X Gran Coupé ja -X Gran Convertible 8.4.2025 Uutinen McLaren ripustaa tulevaisuutensa tuntemattoman sähköautostartupin ja luksuksen varaan 7.4.2025 Uutinen Kotimainen Coverion-pohjapanssari sähköautoon – akun pelastaja vai takuun tuhoaja? 7.4.2025 Yleinen Nettiauton tilastot: Polestar 2 alkuvuoden myydyin sähköauto Suomessa 6.4.2025 Ajatuksia autoista Kaksi Volvoa ja menneiden aikojen haikailu johtokunnan neuvotteluhuoneessa – Ajatuksia autoista 6.4.2025 Uutinen Tuleva Renault Twingo taipuu myös Nissaniksi ja Daciaksi 5.4.2025 Uutinen Euroopan komissiolta yhteensä 458 miljoonan sakot 16 autotehtaalle kierrätyskartellista – myös kattojärjestö mukana juonessa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.4.2025 Uutinen Kotimainen Coverion-pohjapanssari sähköautoon – akun pelastaja vai takuun tuhoaja? 8.4.2025 Ajoneuvot Käytetty Ferrari Ranskasta – ja läpi Euroopan koti-Suomeen ajaen 6.4.2025 Kuluttajat Škodan kaksoismassavauhtipyörä hajosi vuosia autokaupan jälkeen – myyjälle lasku, voimansiirron pitää kestää enemmän 8.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Inster – halvalla saa yllättävän hyvän 8.4.2025 Koeajo Koeajo: BMW 530e xDrive Touring – odotettu farmarimalli 5.4.2025 Ajoneuvot Škoda Elroq RS on hot hatch nykymakuun ja kaikkien aikojen nopeimmin kiihtyvä tuotanto-Škoda 6.4.2025 Kuluttajat Škodan kaksoismassavauhtipyörä hajosi vuosia autokaupan jälkeen – myyjälle lasku, voimansiirron pitää kestää enemmän 3.4.2025 Koeajo Maistiainen: MG Cyberster GT – aito urheiluauto pilkkahinnalla 7.4.2025 Uutinen Kotimainen Coverion-pohjapanssari sähköautoon – akun pelastaja vai takuun tuhoaja? 1.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: moottorin vikavalo syttyi heti, mitä muuta vikaa vanhasta Toyota Prius -hybridistä löytyi? 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni