3.2.2024 Ajoneuvot Suzuki Hayabusa 25th Anniversary -erikoismalli Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suomeen saatavasta erikoismallin viiden kappaleen erästä vain pari on enää vapaana. MP24-messuilla näet tämän livenä, se on myös viimeinen mahdollisuus lunastaa erikoismalli omaksi. Hayabusa on japaninkielinen termi muuttohaukalle, joka voi syöksyssä saavuttaa lähes 400 kilometrin tuntinopeuden. Aivan niin kovaa ei kaksipyöräinen muuttohaukka kulje, mutta 25 vuotta sitten ensiesittelyn aikaan se oli maailman nopein tuotantomoottoripyörä ylittäen 300 km/h rajan. Sittemmin kilpailu nopeimman tittelistä latistui sikäli, että useimmat moottoripyörävalmistajat liittyivät mukaan sopimukseen, jolla moottoripyöriin asennettiin nopeusrajoitin juuri mainitun nopeuslukeman kohdalle.Suzuki Hayabusa Gen1 (1999-2007)Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTavoitteena vain suuri huippunopeusKun Hayabusa vuonna 1999 esiteltiin, oli 1298-kuutioisessa rivinelosessa 175 hevosvoimaa, joka tuolloin kaasutinpelien aikakaudella oli tajunnan räjäyttävä lukema. Tuhatkuutioisiin kyykkypyöriin verrattuna Hayabusa teki asiat eri tavalla; se oli akseliväliltään pidempi ja jonkin verran painavampi. Moottoriratojen kierrosajan sijaan sillä tähdättiin sulavaan aerodynamiikkaan ja siten suureen huippunopeuteen suoralla tiellä. Ja juuri suuri huippunopeus teki siitä legendan. Pitkän akselivälin ja käytöstä rauhoittavan painon takia sitä käytettiin erityisesti Suomessa paljon myös kahden hengen urheilullisena matkapyöränä, johon asennettiin isot sivulaukut ja matkustajan taakse vielä massiivinen pizzalaatikko.Suzuki Hayabusa Gen2 (2008-2020)Hayabusa Gen2 nousee uudelle tasolleKun kilpailijat alkoivat tehoissa tulla rinnalle ja mennä ohi, oli Hayabusan aika uudistua. Vuodeksi 2008 Suzuki esitteli toisen sukupolven Hayabusan. Sylinterin poraus oli pidetty 81 millimetrissä, mutta 63 millimetrin iskunpituutta kasvatettiin 65 millimetriin, jolloin iskutilavuudeksi tuli 1340 kuutiosenttimetriä. Yhdessä muiden muutosten kanssa teho kasvoi lukemaan 197 hevosvoimaa.Päästö- ja melunormien kiristyessä Hayabusa jäi vaivihkaa muutamaksi vuodeksi pois Euroopan mallistosta, mutta kaudeksi 2021 Hayabusa-fanit saivat jälleen haluamansa. Vuorossa oli kolmannen sukupolven Hayabusa. Elektroniikkaa oli enemmän ja ulkonäkö muokattu 2020-luvulle sopivaksi kuitenkin niin, että malli oli yhä helppo tunnistaa Hayabusaksi. Moottorin perustekniikka oli ennallaan, vaikka päästönormien alittamiseksi siihen olikin tehty lukuisia pieniä muutoksia. Tähän liittyi myös uuden mallin tuoma pettymys. Tehokäyrä oli kääntynyt lasku-uralle, kun uudelle mallille luvattiin ”vain” 190 hevosvoiman teho. Käytännön mittaukset tosin osoittivat, että todellisuudessa tehoa oli luvattua sekä edeltävää mallia enemmän, kun taas yleisesti oli tiedossa että edellisen mallin tehtaan ilmoittama teho oli selvästi optimistinen.Juhlamalli neljännesvuosisadan kunniaksiTänä vuonna Hayabusan mittariin tulee nopeuden lisäksi toinenkin kunnioitettava lukema, kun malli saavuttaa 25 vuoden iän. Sen kunniaksi tehdas on valmistanut 25th Anniversary -erikoismallin. Se on saatavilla vain oranssimustalla värityksellä. Perusmallista sen erottaa mm. 25th Anniversary -logoista tankissa, äänenvaimentimessa ja jopa ketjuissa. Tankin Suzuki-logo on tehty kohokuviona ja etujarrulevyjen sisäkehä on anodisoitu kullanväriseksi. Lisäksi matkustajan istuimen paikalle tuleva kupu kuuluu vakiovarustukseen. Suomeen näitä 25th Anniversary -pyöriä saadaan viiden kappaleen erä. Maahantuojan tuotepäällikkö Marco Färm kertoi messuviikon alussa, että viidestä kappaleesta kolme on jo myyty ja kaksi on vielä vapaana. Erikoismalli on MP24-messuilla helmikuun ensimmäisenä viikonloppuna nähtävänä Suzukin osastolla, mikä käytännössä merkitsee sitä että messuilla hyvin todennäköisesti myydään ne kaksi vapaana olevaakin kappaletta. Juhlamallin hinta on 24 290 euroa. Vertailun vuoksi ykkössukupolven Hayabusa maksoi markka-aikana korkeimmillaan 145 900 markkaa, eli uuden juhlamallin hinta on edullisempi, vaikkei huomioida rahan arvon muutosta yli kahden vuosikymmenen aikana.Teksti: Janne Huhtala; Kuvat: SuzukiMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Uutinen Uuden digialustan käyttöönotto on nostanut romuautojen keräysmääriä 17.11.2024 Ajoneuvot Euroopan Vuoden auto -finalistit ovat selvillä – yhdellä pohjarakenteella loistavat mahdollisuudet jo kolmanteen voittoonsa 12.11.2024 Uutinen Yksi rajapyykki ylitetty – Suomessa on nyt yli 100 sähkökuorma-autoa 12.11.2024 Moottoripyörät Ducati luottaa V2-moottorin viehätysvoimaan – Panigale ja Streetfighter saavat uuden sydämen 11.11.2024 Ajoneuvot Goldfinger!… Klassikko-Bondin 60-vuotista taivalta juhlistavat sekä hyvis että pahis, Aston Martin ja Rolls-Royce 10.11.2024 Ajoneuvot Porsche 911 Carrera T on jatkossakin Porschen käsitys perusautojen perusautosta 9.11.2024 Moottoripyörät BMW M 1000 RR palaa entistä rajumpana 8.11.2024 Ajoneuvot Eläköön Karma Invictus: Fisker Karma on löytänyt jälleen uuden muodon, vaikka jo toinen Fisker-automerkki on nurin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Uutinen Helsinki pohtii polttomoottoriautojen kieltoja 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 14.11.2024 Koeajo Koeajo: Range Rover Sport – mukavuutta ja mafia-tyyliä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä