3.2.2024

Suzuki Hayabusa 25th Anniversary -erikoismalli

Suomeen saatavasta erikoismallin viiden kappaleen erästä vain pari on enää vapaana. MP24-messuilla näet tämän livenä, se on myös viimeinen mahdollisuus lunastaa erikoismalli omaksi.

Hayabusa on japaninkielinen termi muuttohaukalle, joka voi syöksyssä saavuttaa lähes 400 kilometrin tuntinopeuden. Aivan niin kovaa ei kaksipyöräinen muuttohaukka kulje, mutta 25 vuotta sitten ensiesittelyn aikaan se oli maailman nopein tuotantomoottoripyörä ylittäen 300 km/h rajan. Sittemmin kilpailu nopeimman tittelistä latistui sikäli, että useimmat moottoripyörävalmistajat liittyivät mukaan sopimukseen, jolla moottoripyöriin asennettiin nopeusrajoitin juuri mainitun nopeuslukeman kohdalle.

Suzuki Hayabusa Gen1 (1999-2007)

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tavoitteena vain suuri huippunopeus

Kun Hayabusa vuonna 1999 esiteltiin, oli 1298-kuutioisessa rivinelosessa 175 hevosvoimaa, joka tuolloin kaasutinpelien aikakaudella oli tajunnan räjäyttävä lukema. Tuhatkuutioisiin kyykkypyöriin verrattuna Hayabusa teki asiat eri tavalla; se oli akseliväliltään pidempi ja jonkin verran painavampi. Moottoriratojen kierrosajan sijaan sillä tähdättiin sulavaan aerodynamiikkaan ja siten suureen huippunopeuteen suoralla tiellä. Ja juuri suuri huippunopeus teki siitä legendan. Pitkän akselivälin ja käytöstä rauhoittavan painon takia sitä käytettiin erityisesti Suomessa paljon myös kahden hengen urheilullisena matkapyöränä, johon asennettiin isot sivulaukut ja matkustajan taakse vielä massiivinen pizzalaatikko.

Suzuki Hayabusa Gen2 (2008-2020)

Hayabusa Gen2 nousee uudelle tasolle

Kun kilpailijat alkoivat tehoissa tulla rinnalle ja mennä ohi, oli Hayabusan aika uudistua. Vuodeksi 2008 Suzuki esitteli toisen sukupolven Hayabusan. Sylinterin poraus oli pidetty 81 millimetrissä, mutta 63 millimetrin iskunpituutta kasvatettiin 65 millimetriin, jolloin iskutilavuudeksi tuli 1340 kuutiosenttimetriä. Yhdessä muiden muutosten kanssa teho kasvoi lukemaan 197 hevosvoimaa.

Päästö- ja melunormien kiristyessä Hayabusa jäi vaivihkaa muutamaksi vuodeksi pois Euroopan mallistosta, mutta kaudeksi 2021 Hayabusa-fanit saivat jälleen haluamansa. Vuorossa oli kolmannen sukupolven Hayabusa. Elektroniikkaa oli enemmän ja ulkonäkö muokattu 2020-luvulle sopivaksi kuitenkin niin, että malli oli yhä helppo tunnistaa Hayabusaksi. Moottorin perustekniikka oli ennallaan, vaikka päästönormien alittamiseksi siihen olikin tehty lukuisia pieniä muutoksia. Tähän liittyi myös uuden mallin tuoma pettymys. Tehokäyrä oli kääntynyt lasku-uralle, kun uudelle mallille luvattiin ”vain” 190 hevosvoiman teho. Käytännön mittaukset tosin osoittivat, että todellisuudessa tehoa oli luvattua sekä edeltävää mallia enemmän, kun taas yleisesti oli tiedossa että edellisen mallin tehtaan ilmoittama teho oli selvästi optimistinen.

Juhlamalli neljännesvuosisadan kunniaksi

Tänä vuonna Hayabusan mittariin tulee nopeuden lisäksi toinenkin kunnioitettava lukema, kun malli saavuttaa 25 vuoden iän. Sen kunniaksi tehdas on valmistanut 25th Anniversary -erikoismallin. Se on saatavilla vain oranssimustalla värityksellä. Perusmallista sen erottaa mm. 25th Anniversary -logoista tankissa, äänenvaimentimessa ja jopa ketjuissa. Tankin Suzuki-logo on tehty kohokuviona ja etujarrulevyjen sisäkehä on anodisoitu kullanväriseksi. Lisäksi matkustajan istuimen paikalle tuleva kupu kuuluu vakiovarustukseen. Suomeen näitä 25th Anniversary -pyöriä saadaan viiden kappaleen erä. Maahantuojan tuotepäällikkö Marco Färm kertoi messuviikon alussa, että viidestä kappaleesta kolme on jo myyty ja kaksi on vielä vapaana. Erikoismalli on MP24-messuilla helmikuun ensimmäisenä viikonloppuna nähtävänä Suzukin osastolla, mikä käytännössä merkitsee sitä että messuilla hyvin todennäköisesti myydään ne kaksi vapaana olevaakin kappaletta. Juhlamallin hinta on 24 290 euroa. Vertailun vuoksi ykkössukupolven Hayabusa maksoi markka-aikana korkeimmillaan 145 900 markkaa, eli uuden juhlamallin hinta on edullisempi, vaikkei huomioida rahan arvon muutosta yli kahden vuosikymmenen aikana.

Teksti: Janne Huhtala; Kuvat: Suzuki

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat