3.2.2024 Ajoneuvot Suzuki Hayabusa 25th Anniversary -erikoismalli Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suomeen saatavasta erikoismallin viiden kappaleen erästä vain pari on enää vapaana. MP24-messuilla näet tämän livenä, se on myös viimeinen mahdollisuus lunastaa erikoismalli omaksi. Hayabusa on japaninkielinen termi muuttohaukalle, joka voi syöksyssä saavuttaa lähes 400 kilometrin tuntinopeuden. Aivan niin kovaa ei kaksipyöräinen muuttohaukka kulje, mutta 25 vuotta sitten ensiesittelyn aikaan se oli maailman nopein tuotantomoottoripyörä ylittäen 300 km/h rajan. Sittemmin kilpailu nopeimman tittelistä latistui sikäli, että useimmat moottoripyörävalmistajat liittyivät mukaan sopimukseen, jolla moottoripyöriin asennettiin nopeusrajoitin juuri mainitun nopeuslukeman kohdalle.Suzuki Hayabusa Gen1 (1999-2007)Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTavoitteena vain suuri huippunopeusKun Hayabusa vuonna 1999 esiteltiin, oli 1298-kuutioisessa rivinelosessa 175 hevosvoimaa, joka tuolloin kaasutinpelien aikakaudella oli tajunnan räjäyttävä lukema. Tuhatkuutioisiin kyykkypyöriin verrattuna Hayabusa teki asiat eri tavalla; se oli akseliväliltään pidempi ja jonkin verran painavampi. Moottoriratojen kierrosajan sijaan sillä tähdättiin sulavaan aerodynamiikkaan ja siten suureen huippunopeuteen suoralla tiellä. Ja juuri suuri huippunopeus teki siitä legendan. Pitkän akselivälin ja käytöstä rauhoittavan painon takia sitä käytettiin erityisesti Suomessa paljon myös kahden hengen urheilullisena matkapyöränä, johon asennettiin isot sivulaukut ja matkustajan taakse vielä massiivinen pizzalaatikko.Suzuki Hayabusa Gen2 (2008-2020)Hayabusa Gen2 nousee uudelle tasolleKun kilpailijat alkoivat tehoissa tulla rinnalle ja mennä ohi, oli Hayabusan aika uudistua. Vuodeksi 2008 Suzuki esitteli toisen sukupolven Hayabusan. Sylinterin poraus oli pidetty 81 millimetrissä, mutta 63 millimetrin iskunpituutta kasvatettiin 65 millimetriin, jolloin iskutilavuudeksi tuli 1340 kuutiosenttimetriä. Yhdessä muiden muutosten kanssa teho kasvoi lukemaan 197 hevosvoimaa.Päästö- ja melunormien kiristyessä Hayabusa jäi vaivihkaa muutamaksi vuodeksi pois Euroopan mallistosta, mutta kaudeksi 2021 Hayabusa-fanit saivat jälleen haluamansa. Vuorossa oli kolmannen sukupolven Hayabusa. Elektroniikkaa oli enemmän ja ulkonäkö muokattu 2020-luvulle sopivaksi kuitenkin niin, että malli oli yhä helppo tunnistaa Hayabusaksi. Moottorin perustekniikka oli ennallaan, vaikka päästönormien alittamiseksi siihen olikin tehty lukuisia pieniä muutoksia. Tähän liittyi myös uuden mallin tuoma pettymys. Tehokäyrä oli kääntynyt lasku-uralle, kun uudelle mallille luvattiin ”vain” 190 hevosvoiman teho. Käytännön mittaukset tosin osoittivat, että todellisuudessa tehoa oli luvattua sekä edeltävää mallia enemmän, kun taas yleisesti oli tiedossa että edellisen mallin tehtaan ilmoittama teho oli selvästi optimistinen.Juhlamalli neljännesvuosisadan kunniaksiTänä vuonna Hayabusan mittariin tulee nopeuden lisäksi toinenkin kunnioitettava lukema, kun malli saavuttaa 25 vuoden iän. Sen kunniaksi tehdas on valmistanut 25th Anniversary -erikoismallin. Se on saatavilla vain oranssimustalla värityksellä. Perusmallista sen erottaa mm. 25th Anniversary -logoista tankissa, äänenvaimentimessa ja jopa ketjuissa. Tankin Suzuki-logo on tehty kohokuviona ja etujarrulevyjen sisäkehä on anodisoitu kullanväriseksi. Lisäksi matkustajan istuimen paikalle tuleva kupu kuuluu vakiovarustukseen. Suomeen näitä 25th Anniversary -pyöriä saadaan viiden kappaleen erä. Maahantuojan tuotepäällikkö Marco Färm kertoi messuviikon alussa, että viidestä kappaleesta kolme on jo myyty ja kaksi on vielä vapaana. Erikoismalli on MP24-messuilla helmikuun ensimmäisenä viikonloppuna nähtävänä Suzukin osastolla, mikä käytännössä merkitsee sitä että messuilla hyvin todennäköisesti myydään ne kaksi vapaana olevaakin kappaletta. Juhlamallin hinta on 24 290 euroa. Vertailun vuoksi ykkössukupolven Hayabusa maksoi markka-aikana korkeimmillaan 145 900 markkaa, eli uuden juhlamallin hinta on edullisempi, vaikkei huomioida rahan arvon muutosta yli kahden vuosikymmenen aikana.Teksti: Janne Huhtala; Kuvat: SuzukiMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 26.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moto 800 MT-X on täynnä elektroniikkaa ja avustimia 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 19.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: pahvilaatikosta baanalle – CFMOTO 800 MT-X saatettiin ajokuntoon 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 17.4.2025 Moottoripyörät Sähköprätkät eivät edelleenkään kiinnosta ostajia – mikä jarruttaa kehitystä? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 28.4.2025 Lentokoneet Superjumbo Airbus A380:n ensilennosta tuli kuluneeksi tasan 20 vuotta - uusi A380-operaattori aloittamassa yli kolme vuotta tuotannon päättymisen jälkeen 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous