2.10.2024

Syyskuu oli surkea kuukausi – autojen ensirekisteröinnit suorastaan romahtivat

Kuva Moottori

Arvolisäveron muuttuminen sotki autojen ensirekisteröintejä ja ne jäivät poikkeuksellisen alas syyskuussa.

Autojen ensirekisteröinnit ovat olleet alamaissa jo pitkään ja vuosi 2024 tulee päättymään ensirekisteröintiluvuissa selvästi pitkän ajan keskiarvoa alhaisempiin lukemiin. Lohtua karuihin lukuihin ei tuonut syyskuu, sillä syyskuussa ensirekisteröinnit suorastaan romahtivat.

Syyskuussa ensirekisteröitiin vain 4601 uutta henkilöautoa. Lukema on peräti 38,5 prosenttia vähemmän kuin viime vuoden syyskuussa. Kaikkiaan tänä vuonna vuoden ensimmäisen yhdeksän kuukauden aikana on rekisteröity 55 507 uutta henkilöautoa, mikä on noin 19,1 prosenttia vähemmän kuin viime vuoden vastaavalla ajanjaksolla.

Henkilöautojen lisäksi myös pakettiautojen ensirekisteröinnit putosivat syyskuussa voimakkaasti alas.

Uusia pakettiautoja rekisteröitiin syyskuussa 687, mikä on 39,7 prosenttia vähemmän kuin viime vuoden syyskuussa. Pakettiautoja on ensirekisteröity tammi-syyskuun välisenä aikana 7 505. Lukema on 11,5 prosenttia vähemmän kuin vastaavana ajankohtana viime vuonna.

– Syyskuun iso pudotus henkilö- ja pakettiautojen ensirekisteröinneissä johtuu kuun alussa voimaan tulleesta arvonlisäveron nostosta, joka aikaisti rekisteröintejä heinä-elokuulle. Talouden matalasuhdanteesta johtuva uusien autojen heikko kysyntä ennakoi poikkeuksellisen vähän rekisteröintejä myös lähikuukausille, kertoo toimitusjohtaja Tero Kallio Autotuojat ja -teollisuus ry:stä. 

Arvonlisävero nousi syyskuun alussa aikaisemmasta 24 prosentista 25,5 prosenttiin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Käytettyjen kauppa käy vilkkaammin

Käytettyjä autoja on autoliikkeissä myyty alkuvuoden aikana noin 5 prosenttia viime vuotta enemmän. Syyskuussa käytettyjen kauppa oli myös hieman tämän vuoden muita ajankohtia heikompaa, käytettyjä myytiin vähemmän kuin normaalisti, mutta noin 1,3 prosenttia viime vuoden syyskuuta enemmän. Moottorin laajemman artikkelin käytettyjen autojen kaupasta voi lukea täältä.

Kuorma-autojen rekisteröinnit ovat myös alamaissa koko vuoden ajanjaksoa tarkasteltaessa. Uusia kuorma-autoja on tänä vuonna ensirekisteröity 2 671 mikä on noin 15,3 prosenttia viime vuoden tammi-syyskuuta vähemmän. Syyskuussa ensirekisteröitiin 234 uutta kuorma-autoa, mikä oli noin 5,9 prosenttia viime vuoden syyskuuta enemmän.

Yli 16 tonnin painoluokan kuorma-autoja on alkuvuoden aikana ensirekisteröity 2 088, joka on 9,8 prosenttia vähemmän kuin viime vuonna. Keskiraskaita 6–16 tonnin kuorma-autoja on alkuvuonna rekisteröity 115, luku on 22,3 prosenttia viime vuotta vähemmän. Kevyitä alle 6 tonnin kuorma-autoja on rekisteröity 468. Tämä puolestaan on 32,1 prosenttia vähemmän kuin vastaavana ajankohtana viime vuonna.

Linja-autot ovat ilon pilkahdus autojen ensirekisteröinneissä tällä hetkellä, uusia linja-autoja on tammi-syyskuussa rekisteröity 475, mikä on yli kaksi kertaa enemmän kuin viime vuonna.

Hankintatuella merkitystä

Kaasu- ja sähkökäyttöisten paketti- ja kuorma-autojen vuoden 2024 loppuun asti voimassa oleva hankintatuki on vauhdittanut raskaan liikenteen käyttövoimamuutosta. Kuorma-autojen hankintatuen määräraha varattiin loppuun 29.8. Heinä-elokuussa jätettiin paljon hakemuksia kaasukuorma-autoista, kun alkoi olla ilmeistä että tukimääräraha varataan loppuun syksyn aikana.

Kaasukuorma-autoja koskevia hankintatukihakemuksia on jätetty tukikauden aikana yhteensä 286, joista vajaa puolet eli 127 hakemusta tänä vuonna. Noin 70 prosenttia kaasukuorma-autojen hakemuksista on jätetty nesteytettyä kaasua käyttävistä kuorma-autoista. Sähkökuorma-autoja koskevia hakemuksia on jätetty hieman yli 100 kappaletta.

Kaasukuorma-autoja ensirekisteröinnit kulkevat lähes käsi kädessä viime vuoden rekisteröintien kanssa. Niitä on rekisteröity tänä vuonna 92 kappaletta. Tänä vuonna rekisteröidyistä kuorma-autoista kaasukäyttöisiä on ollut 3,8 prosenttia, kun osuus oli viime vuonna 2,5 prosenttia.

–Hankintatukien merkitys on ollut suuri kuorma-autokannan käyttövoimamurroksen käynnistämisessä. Päästötavoitteiden saavuttamiseksi tuen jatkaminen olisi erittäin perusteltua, Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja Tero Lausala sanoo.

Sähkö- ja kaasukäyttöisten pakettiautojen hankintatuen määrärahaa on edelleen jäljellä ja pelkästään yritykset eivät voi haket tukea, tukea voivat hakea yritysten lisäksi myös kotitaloudet. Tukea voi hakea tämän vuoden loppuun asti.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat