27.9.2024 Autoilu Käytettyjen kauppa käy – uusien myynti ennätysalhaalla Teksti Marko Jokela Kuva Marko Jokela Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Käytettyjen henkilöautojen kauppaa on käyty selvästi viime vuotta vilkkaammin. Ladattavat hybridit kiinnostavat, kertoo iso autoliike. Uusien henkilöautojen myynti mataa. Autoala ennakoi alavireisyyden jatkuvan, sillä tänä vuonna arvioidaan ensirekisteröitävän vain noin 75 000 uutta autoa – se on vähemmän kuin kertaakaan yli 30 vuoteen.Matalat ensirekisteröintimäärät heijastuvat tulevaisuuteen: autokannan korkea keski-ikä ja romutusikä uhkaavat vain kasvaa lähivuosina. Uusien autojen kysynnän väheneminen hidastaa myös autokannan sähköistymistä, joka oli nopeassa kasvussa vuosina 2022–2023. Kuluvan vuoden tammi–elokuun aikana ensirekisteröidyistä henkilöautoista 27,12 prosenttia on ollut täyssähköautoja.Käytettyjen autojen kaupan puolella on toisin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySelkeää kasvuaSuomessa viisi kuudesta henkilöauton kaupasta koskee käytettyjä autoja, vain viidesosa uusia autoja. Käytettyjen henkilöautojen kauppoja on tänä vuonna tehty selvästi viime vuotta enemmän. Autoalan tiedotuskeskuksen tilastojen mukaan alkuvuoden aikana käytettyjä autoja on autoliikkeissä myyty noin 6 prosenttia viime vuotta enemmän.Käytettyjen henkilöautojen kauppa jatkoi autoliikkeissä kasvuaan elokuussa. Käytettyjä henkilöautoja myytiin autoliikkeistä noin 1,8 prosenttia viime vuoden elokuuta enemmän. Elokuu oli hyvä kuukausi käytetyn auton kaupassa myös pitkän aikavälin tilastovertailussa – käytettyjen autojen kauppaa käytiin 4,4 prosenttia enemmän kuin viitenä viime elokuuna keskimäärin.– Autoliikkeiden vaihtoautokaupan kasvusuunta alkoi jo vuoden 2023 alussa ja sen ennakoidaan jatkuvan myös syksyn ja talven ajan. Kilpailu käytettyjen autojen markkinalla on kiristynyt selvästi kuluvan vuoden aikana, toimitusjohtaja Tero Lausala Autoalan Keskusliitosta arvioi.Tässä vauhdissa haluaa pysyä myös vahvasti kasvanut Kamux, joka tähyää myös Suomen ulkopuolelle. Konserni on Euroopan kolmanneksi suurin käytettyjen autojen kauppias (myytyjen autojen kappalemäärä), mutta tähtää ykköseksi. Vihreän brändivärin alla on myymälöitä Suomessa 45, Ruotsissa 19 ja Saksassa 8.Autoliikkeellä on vahva näppituntuma suomalaisten kuluttajien autotarpeisiin, sillä Kamux myi viime vuonna Suomessa 49 877 käytettyä henkilöautoa.Kamux Oyj:n toimitusjohtaja Tapio Pajuharju.– Suomessa haluamme vahvistaa ykköstilaa. Myymälöiden määrää emme kasvata, vaan pikemminkin päinvastoin: alueellisesti yhdistämme pienempiä myymälöitä yhdeksi suuremmaksi, Kamux Oyj:n toimitusjohtaja Tapio Pajuharju kertoo.– Näin myymälään tulevalla kuluttajalla on enemmän vaihtoehtoja.Vaihtoehtoja on etsittävä etäämmältäkin. Viime vuonna 57,5 % Kamuxin Suomeen maahantuomista käytetyistä autoista toimi vaihtoehtoisilla käyttövoimilla – ja autoja tuli 18 eri Euroopan maasta. Tuontiautojen keski-ikä oli 4,3 vuotta. Se on aika paljon vähemmän kuin Suomen tieliikenteessä olevien henkilöautojen keski-ikä, joka on 13,2 vuotta.– Tuontiautot ovat tyypillisesti varsin runsaasti varusteltuja. Euroopassa on tarjolla varsin tuoreita muutaman vuoden ikäisiä henkilöautoja, jotka ovat paremmin varusteltuja kuin Suomessa tarjolla olevat käytetyt autot. Tämä koskee kaikkia käyttövoimia.Ladattavat hybridit suosittujaLadattavien hybridien kysyntä on ollut jo jonkin aikaa kasvussa. Ladattavat hybridit ovat kasvattaneet suosiotaan heille, jotka eivät vielä uskaltaudu polttomoottoriautoilijoista täyssähköautoilijoiksi tai joille täyssähköauton toimintamatka etenkin talvisissa olosuhteissa on vielä riittämätön tai heille, joilla ei ole kotilatausmahdollisuuksia.– Hybridi on hyvä vaihtoehto heille, jotka tarvitsevat välillä pidempää toimintamatkaa, mutta voivat toisaalta ajaa arjen lähiajot sähkön voimin. Monissa moderneissa ladattavissa hybrideissä sähköajon kantama on jo liki sadan kilometrin luokkaa tai jopa yli, Kamux Suomi Oy:n toimitusjohtaja Jani Koivu taustoittaa.Yhdeksän autokauppaa kymmenestä alkaa Kamuxillakin verkosta. Toisaalta ostopäätöstä ei lyödä lukkoon ennen koeajoa, joten kivijalkakauppaa ja automyyjän avustusta tarvitaan. Nykyautot ovat yhä monimutkaisempia, joten monella ostajalla on aito tarve saada opastusta auton käyttöön jo ennen lopullista ostopäätöstä mutta myös kauppojen jälkeen. Auton käyttövalikoiden ja tietoviihdejärjestelmien toiminnot tai lataamisen vinkit ovat esimerkkejä asioista, joiden saloihin uuden omistajan tarvitsee ja on hyödyllistä paneutua.Työsuhdeautot kiertoonKamux julkisti vastikään päänavauksen eli yhteistyön Secto Automotiven kanssa. Se tarkoittaa, että Kamux myy Sectolle palautuvat leasingautot, vuosittain noin 3 500 autoa, asiakkailleen.Tapio Pajuharju hykertelee uuden äärellä.– Saamme myyntiin 3–4-vuotiaita, usein maltillisilla kilometreillä olevia henkilöautoja, jotka ovat olleet yhdellä omistajalla, joissa on kahdet renkaat vanteilla ja jotka ovat merkkihuollettuja. Yläpään autovalikoimamme täydentyy.Toista äärtä edustaa Kamuxin Outlet-valikoima, joka tarkoittaa usein pienikokoisia, paljon ajettuja ja iäkkäitä henkilöautoja hintaluokassa 5 000–15 000 euroa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTunteella vai järjellä?Vanhan sanonnan mukaan auton hankinta perustellaan järkisyillä, mutta lopulta päätetään tunnesyillä. Ehkä niin, mutta yhdestä asiasta suomalaiset käytettyjen ostajat ovat tarkkoja ja se on kuukausikohtaiset kustannukset.Henkilö- ja pakettiautojen tuoreimman elokuun puolivälissä julkistetun markkinakatsauksen mukaan käytettyjen autojen hinnat ovat laskeneet noin 3,6 prosenttia edellisen vuoden heinäkuuhun nähden.Käytettyjä ostavat asiakkaat ovat Kamuxin kokemusten mukaan erittäin kiinnostuneita kuukausierän suuruudesta eli haluavat ennakoida ja tietää tarkalleen, kuinka paljon ostettavan auton rahoitus kuukausittain kustantaa. Moni tähtää juuri alle tasasumman olipa se esimerkiksi 300 tai 500 euroa. Sekin on tyypillistä, että moni suosii varsin pitkiä jopa 5–6 vuoden maksuaikoja – ja sekin on useissa tapauksissa realiteetti, että uutta käytettyä ostavalla asiakkaalla on vielä jäljellä rahoitusvelkaa omasta vanhasta ja vaihtoautoksi tulevasta kulkupelistään.Lopulta ratkaisevaa on välirahan määrä: meneekö rahoitettava osuus yli oman taloudellisen kantokyvyn. Korkotason vaihtelut vaikuttavat lainarahan hintaan ja jokaisen on selvitettävä itselleen kuukausimaksun kipuraja. Siinä pohdinnassa on hyvä käyttää tunteen lisäksi järkeä. Lue lisää Kaikki artikkelit 15.5.2025 Käytetyt autot Käytetyn auton ostaja, mistä tunnistaa kolariauto? 13.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Priuksen älyavainjärjestelmän korjaus oli älyttömän helppoa 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 9.5.2025 Autokauppa Rahahuolet pohdituttavat autokaupoilla – ”Patoutunut kysyntä voi purkautua yllättävän nopeasti” 6.5.2025 Autoilu Ikää karttuu, ajamiset ajettu – uhkana sosiaalinen eristäytyminen 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 18.5.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Mitä yhteistä on Citroën C3 Aircross -katumaasturilla ja Alpine A110 -urheiluautolla? 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 18.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin sisätilat tarjoavat todellista arjen luksusta 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?