3.9.2024

Syyskuun 2023 kuolonkolarit – Kevyt liikenne

Havaittavuuden puute on kevyessä liikenteessä iso riski. Tämä toteutui myös syyskuussa 2023, kun kaksi jalankulkijaa ja kolme pyöräilijää kuoli.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Henkilöauto törmäsi pyöräilijään mäenharjanteen jälkeen

MIES, 36, ajoi keskipäivällä valtatiellä Volkswagen Passatilla noin 80–90 km/h -nopeudella kyydissään kolme alaikäistä matkustajaa. Ajoneuvo lähestyi vasemmalle johtavaa kaarretta ja mäenharjannetta. Samaan suuntaan valtatiellä ajoi mies, 55, puoli-istuvassa asennossa ajettavalla, vilkkuvalla takavalolla varustetulla polkupyörällä 26 km/h -nopeudella. Pyöräilijä ylitti mäenharjanteen ja jatkoi sen jälkeen kulkuaan ajokaistan keskellä. Myös takaa lähestyvä Volkswagen ylitti harjanteen, minkä jälkeen kuljettaja havaitsi pyöräilijän. Hän yritti välttää peräänajon ohjaamalla auton vasemmalle, mutta törmäsi polkupyörän takaosaan. Polkupyörä sinkoutui eteenpäin ja päätyi oikealle ojanluiskaan, jonne pysähtyi keula tulosuuntaa kohti. Kypärätön polkupyöräilijä kuoli.

Tapahtumahetkellä oli pilvipoutaista. Lämpötila oli +16,5 astetta. Tienpinta oli paljas ja kuiva. Nopeusrajoitus oli 80 km/h. Volkswagen oli otettu käyttöön vuonna 2004.

Tlk: Polkupyöräilijä ajoi keskellä ajokaistaa. Henkilöauton kuljettaja ei havainnoinut muuta liikennettä vaan kiinnitti huomionsa matkustajiin sekä matkapuhelimeen. Tien tuttuus vähensi sekä kuljettajan että pyöräilijän varovaisuutta. Polkupyörä oli rakenteeltaan matala, mikä osaltaan heikensi sen havaitsemista. Pyörä oli varustettu kapeilla ja kovilla renkailla, jolloin tienpinnan epätasaisuudet vaikuttivat ajomukavuuteen. Tien korkeusvaihtelu ja mutkaisuus vaikutti osaltaan tapahtumaan. Polkupyöräilijä ei käyttänyt kypärää, mutta sillä ei ollut tässä tapauksessa merkitystä.

Suositukset: Ajotehtävään keskittymistä tulee tiedotuksessa korostaa. Erityisen matalan polkupyörän havaitsemisen parantamiseksi asennettava huomiota herättävä viiri. Tienpinnan paikkaukset suoritettava siten, että tienpinta on tasainen. Onnettomuustie ei vastaa valtatien vaatimuksia korkeusvaihtelunsa takia.

Haluatko jatkaa lukemista?

Liity Autoliiton jäseneksi

Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin.

Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta

Moottori

Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa.

Tiepalvelu

Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat