3.9.2024

Syyskuun 2023 kuolonkolarit – Moottoriajoneuvot

Holtiton ylinopeus koitui kohtaloksi yli puolessa tapauksista. Syyskuun 2023 kuolonkolareissa korostui myös turvavyöttömyys ja tahallinen piittaamattomuus.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Päihtynyt motoristi kiihdytti kadulla ja osui reunakiveykseen

MIES, 34, ajoi aamuyöllä kadulla Yamaha YZF-R1 -moottoripyörällä. Suoralla katuosuudella motoristi kiihdytti voimakkaasti ja lähestyi ajosuunnassaan oikealle kääntyvää kaarretta. Kaarteen alussa Yamaha ajautui etuvasemmalle vastaantulevan liikenteen ajokaistalle, osui kaarteen reunakivetykseen ja kulkeutui viheralueelle, jossa lähti luisuun kyljellään ja törmäsi puuhun. Kypärää käyttänyt motoristi kuoli.

Tapahtumahetkellä oli pimeää. Katu oli hyvin valaistu. Sää oli kirkas. Lämpötila oli +12 astetta. Kadun pinta oli paljas ja kuiva. Nopeusrajoitus oli 40 km/h. Yamaha oli otettu käyttöön vuonna 2006.

Tlk: Motoristi menetti moottoripyörän hallinnan kiihdytyksen seurauksena. Päihdeongelmainen kuljettaja oli alkoholin ja huumausaineen vaikutuksen alaisena. Vireystila oli todennäköisesti alentunut. Motoristi ajoi huomattavaa ylinopeutta ja tilanteeseen nähden liian lujaa. Ajonopeus oli arviolta noin 90 km/h. Kuljettaja lähti ajamaan päihtymystilastaan huolimatta. Hänellä oli ongelmia riskien tunnistamisessa. Piittaamaton ajo aiheutti vaaraa muille. Kypärä ei ollut asianmukaisesti kiinnitetty ja irtosi onnettomuuden aikana päästä. Motoristi oli suhteellisen kokematon ja ajanut Yamahalla vasta noin kuukauden. Kadun tuttuus mahdollisesti vähensi varovaisuutta. Tehokas moottoripyörä mahdollisti aggressiivisen ajotyylin. Yamahassa ei ollut ajonhallintajärjestelmiä eikä alkolukkoa.

Suositukset: Päihtyneenä ajamisen valvonnan kohdentaminen ja valvontalaitteiston kehittäminen. Valistusta alkoholin ja huumeiden käytön riskeistä. Päihdeongelmien tunnistaminen ja aktiivinen hoidon tarjoaminen terveydenhoidossa. Tiedotusta moottoripyöräilyn riskeistä ja vaaroista. Motoristeille valistusta ajonopeudesta ja kaarreajotekniikasta. Nopean ajon asenteeseen ja riskikäyttäytymiseen vaikutettava tehokkaammin. Kuljettajien tiedostettava suorituskyvyn vaikutus ajoneuvon hallittavuuteen. Nopeutta korostava ajoneuvojen mainonta kiellettävä. Tiedostettava väsyneenä ajamisen ja tutun liikenneympäristön riskit. Tehoa rajoittavia ja nopeusrajoituksen noudattamista valvovia laitteita. Alkolukko edullisemmaksi ja kaikkiin moottoriajoneuvoihin. Moottoripyörien ajoneuvotekniikan kehittäminen. Puiden poistaminen teiden läheltä. Tiedotusta asianmukaisten ajovarusteiden tärkeydestä. Suojakypärän kiinnittämisen valvontaa. Asiasta valistettava tunnepitoisen materiaalin avulla.

Haluatko jatkaa lukemista?

Liity Autoliiton jäseneksi

Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin.

Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta

Moottori

Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa.

Tiepalvelu

Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat