24.12.2023

Taito hyppysissä – uskoisitko näiden automallien olevan saman muotoilijan kynästä?

Tarinat autojen muotojen takana ovat parhaimmillaan hurjan mielenkiintoisia. Ajasta, paikasta ja tarpeesta riippuen saman muotoilijan kynästä voi lähteä täysin erilaisia lopputuloksia.

Autojen muotoiluprosessi muistuttaa monesti jalkapalloa. Koko joukkuetta tarvitaan, mutta lopulta yksi tähti tekee ratkaisumaalit, ja saa nimensä lajin historiaan. Tällaisia automuotoilutähtiä on määrä käsitellä seuraavaksi heidän (hyvinkin) erilaisten luomustensa kautta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Chris Bangle - Fiat Coupé (1993) ja BMW X5 (1999)

Yhdysvaltalainen Bangle (s. 1956) aloitti uransa Opelilla, mutta ensimmäiset kunnon kannuksensa hän ansaitsi Fiatin Centro Stilen palveluksessa.

Siellä hän muotoili Alfa Romeon pikkuautomalli 145:n sekä mielenkiintoisen ja tyylikkään Fiat Coupé -urheiluautomallin. Auto peitti loistavasti Tipon etuvetorakenteen, joka sen alta tosiasiassa löytyi.

Heti näiden jälkeen Bangle siirtyi BMW:lle, jonka muotoilujohtaja hänestä tuli. Bangle käänsi BMW:n muotoilullisen suunnan melko lailla aiemmasta poikkeavaksi, ja 1990-luvun lopulla ja 2000-luvun alussa tuutista alkoi tulla jopa hieman mielipiteitä jakavia uusia sukupolvia BMW:n keskeisistä mallisarjoista. Yksi tuotoksista oli ensimmäisen polven X5, baijerilaismerkin historian ensimmäinen katumaasturimalli.

Ian Callum - Ford Puma (1997) ja Jaguar F-Type (2013)

Skotlantilaissyntyinen Callum (s. 1954) tunnetaan Ford-konsernin ja sitä kautta Aston Martinin ja Jaguarin pitkäaikaisena, palkittuna muotoilijana.

Ford Puma, tuo Fiestaan perustunut pieni nelipaikkainen coupé, on varmasti Callumin töistä tavanomaisin, vaikkakin pikkuautomaailmassa tietynlainen piristys. Nykyäänhän sama mallinimi on käytössä Fordin pienessä crossoverissa.

DB-Astoneiden ja muiden muassa Jaguar XJ:n sekä XK:n ohi Callumin mestarillisimmaksi luomukseksi on monesti laskettu Jaguar F-Type, aito urheiluauto E-Typen jalanjäljissä, jonka tuotanto valitettavasti loppui ilman suoraa seuraajaa tähän vuoteen.

Wayne Cherry - Opel Vectra A (1988) ja Chevrolet SSR (2003)

Yhdysvaltalainen Wayne Cherry (s. 1937) teki mittavan uran General Motorsilla, aina 1960-luvun alusta vuoteen 2004, ja häntä pidetään eräänä viime vuosisadan merkittävimmistä automuotoiluvaikuttajista.

GM:n Yhdysvaltojen toimintojen lisäksi hän toimi pitkään Opelin ja Vauxhallin muotoilullisena johtajana. Tuolta ajalta on peräisin melko tavallisena ja harmaanakin pidettävä ensimmäisen polven Opel Vectra, jota myytiin Britanniassa nimellä Vauxhall Cavalier.

Uransa loppupuolella Cherry johti monia merkittävimpiä GM-projekteja ja SUV-autojen ensimmäistä nousukautta jälleen Pohjois-Amerikan päässä. Mukaan mahtuu myös Chevrolet SSR, hurja 1950-luvun retrotyyliä mukaileva avokattoinen avolava, joka perustuu SUV-alustalle, mutta josta löytyy Chevy Corvetten väkevä V8. Niin väärinymmärretty SSR oli tuotannossa vain kolmisen vuotta, ja sitä valmistettiin alle 25 000 kappaletta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Donato Coco - Citroën Xsara Picasso (1999) ja Ferrari 458 Italia (2009)

Italialainen Coco (s. 1956) aloitti päämuotoilijan uransa Citroënilla, jossa italialaismuotoilijoilla on muutenkin pitkät perinteet.

Ranskassa Cocon kynästä on lähtöisin monta 2000-luvun alun mallia, jotka palauttivat maailmankartalle Citroënin hieman hukassa olleen tavaramerkin, eriskummallisuuden. Ensimmäisen polven C3 ei ole ehkä vielä tajunnanräjäyttävä, mutta entä siihen perustunut outo avomalli, C3 Pluriel? Tuolloin elettiin myös vielä ranskalaisten tila-autojen kulta-aikaa. Sieltä muistuu mieleen Xsara Picasso, jonka hellittelynimi "kananmuna pyörien päällä" ei ole täysin tuulesta temmattu.

Citroënin jälkeen Coco on tullut tunnetuksi toisen ääripään tuotoksistaan. Ferrarille hän on piirtänyt yhteistyössä Pininfarinan kanssa unelman nimeltä 458 Italia.

Luc Donckerwolke - Audi A2 (1999) ja Lamborghini Murciélago (2002)

Belgia ei kuulu autonvalmistuksen suurmaihin, mutta sieltä kotoisin oleva Luc Donckerwolke (s. 1965) kuuluu kyllä ehdottomasti automuotoilun suuriin nimiin.

Nykyisin hän on Hyundain luksusmerkki Genesiksen muotoilujohtaja, ja jälki on mestarillista. Sitä ennen hän ehti olla pitkään vastaavissa tehtävissä Volkswagen-konsernissa, jossa hän muotoili 1990-luvun lopulta alkaen useita malleja Audille, Seatille ja Skodalle. Yksi takuulla mieleenpainuvimmista tuotoksista tuolta ajalta on Audin alumiinirunkoinen pikkuauto A2, jonka muotoihin totuttelemme silmiämme edelleen 23 vuoden jälkeenkin.

Donckerwolke vaikutti myös VW Groupin yläpään merkeillä, Bentleyllä ja Lamborghinilla. Yksi hänen merkittävimmistä saavutuksistaan tuolta ajalta onkin Lamborghinin pitkään ja monen version kautta tuotettu kiilamainen V12 -ohjus Murciélago.

Franz von Holzhausen - Pontiac Solstice (2004) ja Tesla Cybertruck (2023)

Teslan päämuotoilijana yhdysvaltalainen von Holzhausen (s. 1968) on vastuussa Teslan koko nykymallistosta, mutta on urallaan toiminut myös perinteisten autonvalmistajien palveluksessa.

General Motorsilla 2000-luvun alussa von Holzhausen vastasi kahdesta urheilullisesta roadsterista, Saturn Sky'sta (tunnetaan myös nimellä Opel GT) sekä sen mielenkiintoisen näköisestä retrohenkisestä sukulaisesta, Pontiac Solsticesta.

Mazdan kautta von Holzhausen siirtyi Teslalle, joka alkoi tehdä nousuaan 2010-luvun alkupuolella. Teslalla von Holzhausen on vastannut kaikista nykyään tuotannossa olevista ja vielä tuotantoa odottavista malleista. Kiistämättä niistä juuri muotoilullisesti vaikutusvaltaisin on luodinkestävä avolava Cybertruck, joka on kenties aikamme provosoivin automalli.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Patric Le Quément - Ford Sierra (1982) ja Renault Avantime (2001)

Ranskalainen Le Quément (s. 1945) on nyttemmin tullut tunnetuksi Lagoon-purjeveneiden muotoilijana, mutta hänen taustansa on vahvasti autoissa.

Le Quément aloitti uransa Fordilla, ja kyllä vain, hän on vastuussa aina niin ihanasta Ford Sierrasta. Sierran maine ei ehkä ole kaikista maailman autoista kultaisin, mutta 1980-luvun alussa se oli muodoiltaan poikkeuksellisen pehmeä, ja siten näin jälkikäteen sanottuna edellä aikaansa.

1990- ja 2000-lukujen persoonalliset ja osittain puhtaasti oudot Renault-mallit, ovat ajalta, jolloin Le Quément oli Renaultilla muotoilullisesti puikoissa. Esimerkiksi Twingon, Méganen, Espacen ja Vel Satis'n ohella hänen kädenjälkensä on nähtävissä tila-farmari-coupé-shootingbrake-grandtourer Avantimessa. Avantimen mallinimi tarkoittaa "edellä aikaansa", ja se pitää niin hyvin paikkansa, että sitä aikaa odotellaan vielä 21 vuoden jälkeenkin.

Flavio Manzoni - Lancia Musa (2004) ja LaFerrari (2013)

Manzoni (s. 1965) on vaikuttanut muun muassa Volkswagenilla, mutta suurimmat kannuksensa hän on ansainnut kotimaassaan Italiassa.

Manzoni liittyi jo 1990-luvun alussa Lancia Centro Stilen tiimiin, ja suunnitteli muun muassa edustussedan Thesiksen sisätilan. 2000-luvun alussa hänen pöydälleen tulivat Lancian uudet kompaktimallit, toisen polven Ypsilon sekä Fiat Idean pohjalle tehty pieni tila-auto Musa.

Vuonna 2010 Manzoni siirtyi Ferrarin muotoiluosaston varajohtajaksi. Hän on ollut mukana sen jälkeen kaikkien Ferrari-mallien suunnittelussa. Yksi hänen ehdottomista helmistään on Ferrarin hybridi-hyperauto LaFerrari, jota valmistettiin 710 kappaletta.

Ken Okuyama - Mitsubishi Colt CZC (2005) ja Enzo Ferrari (2002)

Erittäin mittavan muotoilijauran tehnyt japanilainen Ken Okuyama (s. 1959) nousi tunnettuuteen todellisen mestariteoksen, Honda NSX:n ensimmäisen sukupolven myötä vuonna 1989. Sen jälkeen hän vaikutti pitkään italialaistalo Pininfarinalla.

Mitsubishi Coltin Z30 -sukupolvi näki päivänvalon vuonna 2002, ja sitä alettiin valmistaa Euroopan markkinoille Nedcar -tehtaalla Hollannissa. Pininfarina suunnitteli Coltista mielenkiintoisen avomallin, ja työtä johti Okuyama. Colt CZC:n loppukokoonpano tapahtui Pininfarinalla Italiassa.

Enzo Ferrari sen sijaan ei niin sanotusti esittelyjä kaipaa. Ferrarin hyperautosukuun kuuluvaa, ja Ferrarin perustajan mukaan nimettyä helmeä valmistettiin 400 kappaletta, ja ne keräävät huutokaupoissa mitä suurenmoisempia vasarahintoja.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Walter de Silva - Seat Ibiza (2002) ja Audi R8 (2006)

Italialaisen Walter de Silvan (s. 1951) suurin meriitti on Volkswagenin muotoilujohtajana toimiminen vuosina 2007 - 2015, mutta ennen sitä hän ehti olla myös pitkään Fiatin ja Alfa Romeon palveluksessa.

Volkswagen-konsernissa de Silva aloitti Seatin päästä, ja muun muassa Cordoban ja Ibizan kautta sai Seatin brändille omaa persoonaa erotuksena Volkswagenista, jonka kompaktimalleihin autot perustuivat.

Seatilta de Silvan tie vei nopeasti Audille, jossa hän pääsi muotoilemaan Lamborghini Gallardon sisarmallin, superauto R8:n ensimmäisen polven tuotantomallin.

Frank Stephenson - Mini Hatch (2000) ja McLaren P1 (2013)

Yhdysvaltalaisen Stephensonin (s. 1959) meriittilistalla on valtavasti tunnettuja ja hyvännäköisiä automalleja.

Hän aloitti uransa Fordilla, ja siirtyi sieltä BMW:lle, jossa hän oli mukana Chris Banglen johtamassa X5:n muotoiluprosessissa. BMW:llä hänen tunnetuin saavutuksensa on Mini-brändin ensimmäisen polven Mini (Hatch).

Luomusten ääripää koitti, kun hän siirtyi Fiatin, Ferrarin ja Maseratin kautta McLarenille. Siellä hänen arvostetuin luomuksensa lienee LaFerrarin ja Porsche 918 Spyderin brittihaastaja, hybriditekniikkaa hyödyntävä hyperauto P1, jota pidetään henkisenä seuraajana 90-luvun McLaren F1 -katuautolle.

Giles Taylor - Citroën Xsara (1997) ja Rolls-Royce Phantom VIII (2018)

Brittiläissyntyinen Giles Taylor on käynyt läpi mielenkiintoisen muotoilijanuran, ja toimii nykyisin Kiinassa, FAW Groupilla.

Taylor aloitti uransa Citroënilla, jolle hän muotoili Xantiasta hieman inspiroituneen hatchback-malli Xsaran. Sieltä hän siirtyi Jaguarille, jonka leivissä hän vastasi viimeistä edellisen XJ -edustussedanin muodoista.

Vuonna 2011 Taylor siirtyi Rolls-Roycen päämuotoilijaksi. Siellä hänen kynänjälkensä näkyy muun muassa avomalli Dawnissa, SUV-malli Cullinanissa sekä maailman parhaassa, lippulaivojen lippulaivassa, vuoden 2018 Phantom VIII:ssä.

Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Goodwood, Hotcars Kuvat: valmistajat

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat