6.9.2018 Liikenne Taksien määrä pääkaupunkiseudulla räjähti uudistuksen myötä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Taksien uuden aikakauden kaksi ensimmäistä kuukautta on tuonut merkittäviä muutoksia autojen määrään ja paljon hämmennystä, mutta räikeiltä ylilyönneiltä on ainakin valvovan viranomaiset Trafin mukaan vältytty. Taksiuudistus nosti uuden liikennepalvelulain poikkeuksellisen vahvasti kuluttajien tietoisuuteen heinäkuussa. Vuosia voimakkaasti säännellyn alan sääntelyn purkaminen on iso juttu. Heinäkuun helteillä voimakasta väittelyä käytiin uuden ja vanhan järjestelmän eduista ja vaaroista.Uusi laki vapautti toimintaa ja höllensi monia taksialaa aiemmin sitoneita määräyksiä. Hinnoittelu vapautui, taksikupua tai taksamittaria ei ole pakko enää käyttää. Myös uusien yrittäjien alalle tulo helpottui huomattavasti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHakemusten tulvaUusia taksiliikennelupahakemuksia saapui erittäin runsaasti: ensimmäisen 12 tunnin aikana taksiliikennelupahakemuksia saapui yli 620 kappaletta. Seuraavan parin päivän aikana tunku alalle oli yhä edelleen erittäin voimakasta: järjestelmän oltua auki lähes kaksi vuorokautta, hakemuksia oli yli 1100 kappaletta. Heinä-elokuussa hakemusten yhteismääräksi tuli jo 2800. Määrä on hurja ja tulee ilman muuta näkymään myös asiakkaille vähitellen, vaikka lupa ei kaikille hakijoille heltiäkään.Automäärien muutos oli ennakoitavissaEnnen lakimuutosta taksit olivat sidottuja asemapaikkaansa paikkakunnalle, jolle lupa oli myönnetty. Lupahakemusten määrästä oli jo vuosia pääteltävissä, että erityisesti suurissa kaupungeissa oli painetta lisätä taksien määrää. Sen sijaan pienemmillä paikkakunnilla kehitys oli jo useamman vuoden ajan yhä voimakkaammin mennyt suuntaan, jossa kaikille paikkakunnille ei taksiyrittäjiä aina löytynyt.Lakimuutoksen jälkeen myönnetyt luvat keskittyvät erittäin voimakkaasti pääkaupunkiseudulle, eli käytännössä Helsinkiin, Espooseen ja Vantaalle.Ennen heinäkuun alussa voimaan tullutta muutosta Espoossa, Helsingissä ja Vantaalla oli yhteensä reilut 2100 taksiautoa ja merkittävästi vähemmän taksiyrittäjiä. Kuukausi uudistuksen jälkeen taksiliikennelupia oli haettu näille paikkakunnille liki 1000 kappaletta, ja myönnettykin lähes 500.– Kun mukaan lasketaan vielä tavara-ja henkilöliikennelupayrittäjät, jotka tulivat mukaan taksiliikenteeseen sekä jo alalla olleiden yrittäjien automäärän lisäys, voidaan pääkaupunkiseudun potentiaalisen taksimäärän todeta nousseen merkittävästi hyvin lyhyessä ajassa, sanoo Meeri Niinisalo Trafista.– Tämä muutos tulee vaikuttamaan pääkaupunkiseudun liikennemarkkinoihin.Asiakkaan vastuu kasvoiHinnoittelun vapautuminen herätti keskustelua, mutta ainakaan toistaiseksi Trafissa ei ole havaittu tavanomaisesta poikkeavaa valitusten määrää. Aika näyttää, kelpaako taksikuvuton ja taksamittariton kyyti asiakkaille. Jos kelpaa, niin tällaiset taksipalvelut tulevat varmasti jäädäkseen.Meeri Niinisalo kiteytti tilanteen napakasti:– Totuus selviää, kun räntää alkaa sataa.Teksti: Eila Parviainen Kuva: Moottorin arkistoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 1.7.2025 Testit Video: Autoliitto testasi – näin vaikeaa on pelastautua uppoavasta autosta 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”