10.4.2025

Tallinkilta odottamattoman nopea muuvi: Star I myytiin pois vain kahden kuukauden komennuksen jälkeen – ajaa huomenna viimeisen vuoronsa Tallinkille

Kuva Tallink, Moottorin arkisto

Helsingin ja Tallinnan väliä aikoinaan yli 15 vuoden ajan liikennöinyt Star I myytiin Irlantiin, ja Kanadan-komennukselta vuosi sitten vapautuneelle Superfast IX:lle löytyi käyttötarkoitus sen tilalla Viron ja Ruotsin välisellä oikoreitillä.

Moottori uutisoi 6. helmikuuta 2025, kuinka Tallinnan-risteilijöille entisyydestään tuttu Star I, entinen Star, palasi vuokralta Irlannista, ja tuli sijoitetuksi Paldiskin ja Kapellskärin väliselle, pyörärahdille ja automatkustajille suunnatulle oikoreitille.

Tallink oli vuokrannut aluksen toukokuussa 2023 Irish Continental Groupille niin sanotusti pitkällä kuitilla, ja irlantilaisosapuoli jopa uudelleennimesi aluksen M/S James Joyceksi. Sopimuksessa oli optiona aluksen ostaminen pois Tallinkilta.

Tallink kuitenkin otti aluksen takaisin Suomenlahdelle pari kuukautta sitten, nimesi sen Star I:ksi, ja sijoitti 9. helmikuuta alkaen Paldiski-Kapellskär-välille, vapauttaen siltä kaksi vanhaa ja pienempää alusta. Star I uudisti koko reitin luonnetta monilla tavoilla.

Vuonna 2007 Helsingissä rakennettu Star ajaa näillä näkymin viimeisen vuoronsa Tallinkille huomenna perjantaina 11. huhtikuuta kello 21 Kapellskäristä Paldiskiin. Alus ajoi pikalaivaliikennettä Helsingistä Tallinnaan vuosina 2007 - 2023.

Mutta nyt, itse asiassa jopa vähän alle kaksi kuukautta sen jälkeen kun Star I Paldiskin-reitille asetettiin, Tallink onkin päättänyt myydä koko aluksen pois, ostajana samainen irlantilaisvarustamo, joka alusta aiemmin vuokrasi. Star I:n pikainen lähtö poistaa Tallinkin laivaruletista yhden lenkin, ja Tallinnan Paljassaaren satamassa pyöreästi vuoden verran jatkokäyttöä odottaneelle Superfast IX:lle löytyi uusi käyttötarkoitus.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Valtikanvaihto

Moni ei varmasti sitä enää edes muista, mutta tämä nimenomainen alus ajoi yli 15 vuotta sitten Helsingin Länsisatamasta aina Saksan Rostockiin asti. Tallink oli vuonna 2006 hankkinut vuonna 2002 valmistuneen aluksen itselleen kreikkalaisomisteiselta Superfast Ferriesiltä, joka pyöritti sillä nyttemmin lakkautettuja Itämeren toimintojaan. Ennen Helsingin-komennusta tämä nopea matkustaja-autolautta ajoi hetken aikaa myös Hangosta Rostockiin.

Superfast IX odotti Paljassaaren satamassa tunnuksettomana lähes vuoden.

Sittemmin kanadalainen Marine Atlantic -yhtiö kiinnostui vuokraamaan sen käyttöönsä. Tästä alkoi aluksen pitkä Kanadan-komennus, joka useamman jatkosopimuksen jälkeen venyi peräti 15-vuotiseksi. Alus tunnettiin Kanadan vesillä nimellä Atlantic Vision, ja se ajoi Port-aux-Basquesin ja North Sydneyn sekä Argentian ja North Sydneyn väliä. Mainitut satamat sijaitsevat Kanadan itäosissa, Newfoundlandin ja Labradorin sekä Nova Scotian saaristoisissa provinsseissa. Superfast IX oli muuten tällä komennuksellaan tehokkain matkustaja-autolautta Pohjois-Amerikan vesillä.

Pitkä vuokrakomennus tuli siis lopulta päätökseensä keväällä 2024. Alus siirrettiin Kanadan lipun alta hetkellisesti Kyproksen lipun alle, ja sitten edelleen Viron lipun alle, jolloin aluksen kotisatamaksi tuli Tallinna. Myös aluksen nimi vaihdettiin Atlantic Visionista takaisin Superfast IX:ksi.

Alus saapui Viroon toukokuun puolivälissä eli se ehti viettää Tallinnan Paljassaaren sataman laiturissa noin 11 kuukautta ennen kuin Tallink keksi sille uuden käyttötarkoituksen Star I:n korvaajana Paldiski - Kapellskär -reitillä.

Pikainen valtikanvaihto Star I:n ja Superfast IX:n välillä ei vaikuta reitin palveluihin tai aikatauluihin, alukset kun ovat jokseenkin samantyyppisiä pikalaivoja. Valtikanvaihdon on määrä tapahtua 12. huhtikuuta.

- Superfast IX:llä on lisäksi tilavampia hyttejä sekä enemmän rahtikapasiteettia, lisää Tallinkin toimitusjohtaja Paavo Nõgene yhtiön tiedotteessa.

Lähde: Tallink

Otsikkoa muokattu kello 16.47: korjattu otsikon aikamuoto viittaamaan perjantaihin.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat