31.12.2019

Talvi sähköpyörällä: näy, älä riskeeraa henkeäsi!

talvi sähköpyörällä helkama

Talven pimeillä polkevan kannattaa huolehtia valot kuntoon ja heijastavia vaatteita päälle.

Polkupyörien havaitseminen talvisaikaan on haastavaa, etenkin kun työmatkapyöräilijät liikkuvat tyypillisesti pimeään vuorokaudenaikaan: aamun varhaisina tunteina tai myöhään iltapäivällä hämärän hyssyn jo laskeuduttua. Kyselytutkimusten perusteella moni pyöräilee talvisin ainakin viikoittain.

Pyörässä on oltava vaaleaa valoa näyttävä etuvalo pimeällä tai hämärässä ajettaessa sekä etu-, taka- ja sivuheijastimet. Etuheijastimen on oltava valkoinen ja takaheijastimen punainen. Etuvalo saa olla kiinteää tai vilkkuvaa valoa näyttävä.

– Pyöräilijöiden on talvella elintärkeää tehdä itsensä näkyväksi. Ajovalot, heijastinliivi sekä pyörän heijastimet antavat muille tielläliikkujille paremman mahdollisuuden havaita pyöräilijä ajoissa, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen muistuttaa. Vesalainen peräänkuuluttaa kaikilta tielläliikkujilta kykyä joustavaan yhteispeliin.

talvi sähköpyörällä helkama

– Niin pyöräilijöiden kuin muidenkin ajoneuvojen kuljettajien pitää sovittaa ajonopeutensa sellaiseksi, että pysähtyminen tarvittaessa onnistuu ennen risteystä. Liukkaalla talvikelillä, hämärässä tai pimeässä nopeuden tulee olla tuntuvasti alhaisempi kuin pidon ja näkyvyyden ollessa hyviä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Valot kuntoon

Etuvalon lisäksi myös takavalon käyttö on viisautta – ja uuden tieliikennelain velvoittamana pakollista 1.6.2020 alkaen kun olosuhteet vaativat. Pyörän ensiasennusvalot eivät välttämättä ole parhaat mahdolliset. Jos valaistusteho tai valokeilan muoto ei tyydytä, kannattaa pimeän selättäjiksi hankkia uusi etuvalo tai lisävalo, jotta näkyvyys eteen kohenee.

Valoja valitsevan kannattaa kierrellä pyöräalan liikkeissä ja kysellä arviota eri ratkaisuista. Tässäkin tapauksessa pätee sanonta: köyhän ei kannata ostaa halpaa. Valoissakin laadulla ja hinnalla on yhteys, mutta vallitseva hintataso selviää vain liikkeissä ja verkkokaupoissa kiertelemällä.

Myös otsalamppu sallittu

Vuoden 2015 alusta lainmuutoksen myötä pyöräilijöille on ollut sallittua käyttää valaisimena myös otsalamppua, jotka ovat leditekniikalla toteutettuna nykyisin varsin tehokaita.

Viranomainen eli Traficom on kuitenkin huomauttanut, että on turvallisinta käyttää otsalampun ohella myös pyörän omaa kiinteää valaisinta, sillä se viestittää otsalamppua paremmin muille liikkujille pyöräilynopeuden ja -suunnan. Liikenneturvan seurantojen mukaan enemmistö valoa käyttävistä pyöräilijöistä suosii kiinteää valoa.

– Tasaisesti palavan pyöränvalon – ja siten pyöräilijän – etenemistä on helpompi seurata kuin vilkkuvalon. Kiinteä valo myös valaisee pyöräilijän edessä olevan ajoradan vilkkuvaa paremmin. Toiset tienkäyttäjät voivat myös kokea vilkkuvalon häiritseväksi, Liikenneturvan yhteyspäällikkö Leena Piippa arvioi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Heijastimet ja kirkkaat värit

Omalta osaltani autan asiaa etuvalon lisäksi pyörän heijastimin, kirkkaan ja heijastavan takalaukun sekä heijastavien ja kirkkaan väristen vaatteiden sekä kenkäsuojien avulla. Huomioliivi on edullinen hankinta, eikä laisinkaan yliampuvaa varustautumista. Kun liivi on tarpeeksi isoa kokoa, se ei kiristä tai haittaa talvivaatetuksenkaan päälle puettuna liikkumista.

Reisiä suojaavat tuulen- ja vedenkestävät sadesuojat mukavoittavat polkemista ja auttavat myös näkymisessä: huomiokeltaisten suojien sivuilla on heijastavat kaistaleet.

Kätevät kenkien taakse napsautettavat jalkinevalot kertovat takaa tuleville, että edessä liikkuu joku pyörän selässä. Valkoiset ledivalot voi säätää vilkkuviksi tai jatkuvasti palaviksi. Esimerkiksi Autoliiton kaupassa myytävät jalkinevalot maksavat 11,50 tai 17 euroa siitä riippuen onko ostaja Autoliiton jäsen.

Autoilijan velvollisuudet

Jos on pyöräilijöillä velvollisuuksia, on niitä tietty autoilijoillakin. Tieliikennelaki määrää, että ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä liikenneolosuhteet. Ajoneuvo on myös voitava pysäyttää edessä olevan ajoradan näkyvällä osalla ja kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa.

Pimeän ajan haasteiden selättämiseen kuuluvat auton tuulilasin, pyyhkijänsulkien ja ajovalojen kunnosta huolehtiminen. Fiksu autoilija sovittaa ajonopeutensa, ja ajaa pimeän aikaan varovaisemmin etenkin kaupunkiympäristössä, jossa liikkuu paljon ihmisiä jalan ja pyörällä.

Kolmen kuukauden koeajo

Talvi sähköpyörällä -juttusarja ilmestyy Moottorin netissä viikoittain. Juttusarjan aikana käydään lävitse talvisen työmatkapyöräilyn iloja ja haasteita sähköavusteisen pyöräilyn näkökulmasta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus 

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat