9.9.2023 Ajoneuvot Tämä on nyt sitä tulevaisuutta: vetypolttokennolla käyvä Toyota Hilux FCEV -konsepti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Maailman laajimmalle levinneen automallin ja samalla hyötyajoneuvon toimiminen polttokennovetoisen voimalinjan demokappaleena palvelee hyvin tarkoitustaan vetypolttoaineen asianajajana tulevaisuuden käyttövoimana. Toyota Hiluxia on viime aikoina pyöritelty erilaisten vaihtoehtoisten käyttövoimien "koelaboratoriona" tonniluokan pickupin ominaisuudessaan. Jokin aika sitten Thaimaassa nähtiin täyssähköinen Hilux, ja viime vuonna sekä Land Cruiseriin että Hiluxiin saatiin täällä Euroopassa kelpuutus 100-prosenttisesti uusiutuvalle HVO100 -biodieselille. Nyt vuorossa on vetypolttokennolla kulkeva Hilux -konsepti, joka esiteltiin niin ikään Euroopassa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYli 600 kilometriä tankkauksellaToyota Hilux FCEV on syntynyt reilun vuoden kehitystyön tuloksena, Toyota Motor Manufacturing UK:n, Ricardon, ETL:n, D2H Advanced Technologiesin ja Thatcham Researchin yhteistyönä, osittain Ison-Britannian hallituksen tuella. Hilux FCEV valmistettiin ja esiteltiin TMUK:lla Englannin Derbyssä, jossa valmistetaan Corollan viisiovisia malleja Länsi-Euroopan markkinoille.Tiimi otti Hilux FCEV:n kehityksen pohjaksi Toyotan vetyuranuurtajuuden ehdottoman keihäänkärjen, Mirain. Pohjana on siis yli 10 vuotta ja kaksi sukupolvea kokemusta katulaillisesta ja tuotantokelpoisesta polttokennoautosta.Vety-Hiluxissa on kolme korkeapainevetysäiliötä, jotka sijaitsevat akseleiden välissä keskellä autoa, siis suunnilleen siinä, missä normaalisti sijaitsee sähköauton akusto. Lisäksi takana lavan alla on korkeajänniteakku, joka täyshybridiautojen tavoin varastoi jarrutusenergian. Vetyjärjestelmän ydin, polttokenno, sijaitsee puolestaan konepellin alla. Voiman pyörille lopullisesti jauhava sähkömoottori sijaitsee taka-akselilla.Kuten tiedämme vetyasemalla - jos sellaisia vain olisi - ei tarvitse vetyauton kanssa viettää juurikaan kauempaa kuin vastaavasti bensiiniä, dieseliä tai vaikkapa biokaasua tankatessa. Muutaman minuutin tankkauksella pääsee Hilux FCEV:llä Toyotan mukaan jopa yli 600 kilometriä, mikä olisi vastaavankokoisella ja -tehoisella täyssähköpickupilla mahdoton paikka, kuten vaikkapa Euroopan ensimmäinen esimerkki asiasta, Maxus T90 EV, osoittaa.Vety-Hiluxin tulevaisuus jää Toyotan tiedotteen perusteella avoimeksi. Auto on todennäköisesti lähdössä näyttelykierrokselle Euroopassa ja miksei muuallakin maailmassa, mutta tuotantoasuiseen Toyota Hilux FCEV:een voi ajatella olevan vielä matkaa.Lähde ja kuvat: Toyota Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 15.1.2025 Liikenneturvallisuus Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden liikennekuolemat eivät ole vähentyneet 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti