9.9.2023 Ajoneuvot Tämä on nyt sitä tulevaisuutta: vetypolttokennolla käyvä Toyota Hilux FCEV -konsepti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Maailman laajimmalle levinneen automallin ja samalla hyötyajoneuvon toimiminen polttokennovetoisen voimalinjan demokappaleena palvelee hyvin tarkoitustaan vetypolttoaineen asianajajana tulevaisuuden käyttövoimana. Toyota Hiluxia on viime aikoina pyöritelty erilaisten vaihtoehtoisten käyttövoimien "koelaboratoriona" tonniluokan pickupin ominaisuudessaan. Jokin aika sitten Thaimaassa nähtiin täyssähköinen Hilux, ja viime vuonna sekä Land Cruiseriin että Hiluxiin saatiin täällä Euroopassa kelpuutus 100-prosenttisesti uusiutuvalle HVO100 -biodieselille. Nyt vuorossa on vetypolttokennolla kulkeva Hilux -konsepti, joka esiteltiin niin ikään Euroopassa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYli 600 kilometriä tankkauksellaToyota Hilux FCEV on syntynyt reilun vuoden kehitystyön tuloksena, Toyota Motor Manufacturing UK:n, Ricardon, ETL:n, D2H Advanced Technologiesin ja Thatcham Researchin yhteistyönä, osittain Ison-Britannian hallituksen tuella. Hilux FCEV valmistettiin ja esiteltiin TMUK:lla Englannin Derbyssä, jossa valmistetaan Corollan viisiovisia malleja Länsi-Euroopan markkinoille.Tiimi otti Hilux FCEV:n kehityksen pohjaksi Toyotan vetyuranuurtajuuden ehdottoman keihäänkärjen, Mirain. Pohjana on siis yli 10 vuotta ja kaksi sukupolvea kokemusta katulaillisesta ja tuotantokelpoisesta polttokennoautosta.Vety-Hiluxissa on kolme korkeapainevetysäiliötä, jotka sijaitsevat akseleiden välissä keskellä autoa, siis suunnilleen siinä, missä normaalisti sijaitsee sähköauton akusto. Lisäksi takana lavan alla on korkeajänniteakku, joka täyshybridiautojen tavoin varastoi jarrutusenergian. Vetyjärjestelmän ydin, polttokenno, sijaitsee puolestaan konepellin alla. Voiman pyörille lopullisesti jauhava sähkömoottori sijaitsee taka-akselilla.Kuten tiedämme vetyasemalla - jos sellaisia vain olisi - ei tarvitse vetyauton kanssa viettää juurikaan kauempaa kuin vastaavasti bensiiniä, dieseliä tai vaikkapa biokaasua tankatessa. Muutaman minuutin tankkauksella pääsee Hilux FCEV:llä Toyotan mukaan jopa yli 600 kilometriä, mikä olisi vastaavankokoisella ja -tehoisella täyssähköpickupilla mahdoton paikka, kuten vaikkapa Euroopan ensimmäinen esimerkki asiasta, Maxus T90 EV, osoittaa.Vety-Hiluxin tulevaisuus jää Toyotan tiedotteen perusteella avoimeksi. Auto on todennäköisesti lähdössä näyttelykierrokselle Euroopassa ja miksei muuallakin maailmassa, mutta tuotantoasuiseen Toyota Hilux FCEV:een voi ajatella olevan vielä matkaa.Lähde ja kuvat: Toyota Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2025 Esittely Smart #5 – auto, jossa pienintä on 45390 euron hinta 23.4.2025 Autoilu Bensiini yhä suosituin käyttövoima – työsuhdeautoilijat sähköistyvät 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 20.4.2025 Uutinen Tärkein turvattuna: mitä turvaistuimen valitsemisessa tulee ottaa huomioon ja entä jos niitä tarvitaankin kolme? 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Uutinen Sähköiset Audi A6 ja Mini Cooper törmäyskokeissa – Euro NCAP 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Autoilu Valitako pysäköintiruutu ihan toisen auton vierestä vai jättääkö väliin yksi ruutu? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 22.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: jokunen oivallus villistä lännestä eli siis tuning-osastolta 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin