9.9.2023 Ajoneuvot Tämä on nyt sitä tulevaisuutta: vetypolttokennolla käyvä Toyota Hilux FCEV -konsepti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Maailman laajimmalle levinneen automallin ja samalla hyötyajoneuvon toimiminen polttokennovetoisen voimalinjan demokappaleena palvelee hyvin tarkoitustaan vetypolttoaineen asianajajana tulevaisuuden käyttövoimana. Toyota Hiluxia on viime aikoina pyöritelty erilaisten vaihtoehtoisten käyttövoimien "koelaboratoriona" tonniluokan pickupin ominaisuudessaan. Jokin aika sitten Thaimaassa nähtiin täyssähköinen Hilux, ja viime vuonna sekä Land Cruiseriin että Hiluxiin saatiin täällä Euroopassa kelpuutus 100-prosenttisesti uusiutuvalle HVO100 -biodieselille. Nyt vuorossa on vetypolttokennolla kulkeva Hilux -konsepti, joka esiteltiin niin ikään Euroopassa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYli 600 kilometriä tankkauksellaToyota Hilux FCEV on syntynyt reilun vuoden kehitystyön tuloksena, Toyota Motor Manufacturing UK:n, Ricardon, ETL:n, D2H Advanced Technologiesin ja Thatcham Researchin yhteistyönä, osittain Ison-Britannian hallituksen tuella. Hilux FCEV valmistettiin ja esiteltiin TMUK:lla Englannin Derbyssä, jossa valmistetaan Corollan viisiovisia malleja Länsi-Euroopan markkinoille.Tiimi otti Hilux FCEV:n kehityksen pohjaksi Toyotan vetyuranuurtajuuden ehdottoman keihäänkärjen, Mirain. Pohjana on siis yli 10 vuotta ja kaksi sukupolvea kokemusta katulaillisesta ja tuotantokelpoisesta polttokennoautosta.Vety-Hiluxissa on kolme korkeapainevetysäiliötä, jotka sijaitsevat akseleiden välissä keskellä autoa, siis suunnilleen siinä, missä normaalisti sijaitsee sähköauton akusto. Lisäksi takana lavan alla on korkeajänniteakku, joka täyshybridiautojen tavoin varastoi jarrutusenergian. Vetyjärjestelmän ydin, polttokenno, sijaitsee puolestaan konepellin alla. Voiman pyörille lopullisesti jauhava sähkömoottori sijaitsee taka-akselilla.Kuten tiedämme vetyasemalla - jos sellaisia vain olisi - ei tarvitse vetyauton kanssa viettää juurikaan kauempaa kuin vastaavasti bensiiniä, dieseliä tai vaikkapa biokaasua tankatessa. Muutaman minuutin tankkauksella pääsee Hilux FCEV:llä Toyotan mukaan jopa yli 600 kilometriä, mikä olisi vastaavankokoisella ja -tehoisella täyssähköpickupilla mahdoton paikka, kuten vaikkapa Euroopan ensimmäinen esimerkki asiasta, Maxus T90 EV, osoittaa.Vety-Hiluxin tulevaisuus jää Toyotan tiedotteen perusteella avoimeksi. Auto on todennäköisesti lähdössä näyttelykierrokselle Euroopassa ja miksei muuallakin maailmassa, mutta tuotantoasuiseen Toyota Hilux FCEV:een voi ajatella olevan vielä matkaa.Lähde ja kuvat: Toyota Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 20.9.2024 Autoilu Turvallisuustutkija: älykäs nopeusavustin tärkeä jalankulkijoiden vuoksi 20.9.2024 Uutinen Ratkaisu pyörävarkauksien torjuntaan? – Helsingissä kokeillaan uudenlaista pyöräpysäköintiä 19.9.2024 Uutinen Älykäs nopeusavustin kitkee ylinopeuksia – mutta mitä asiantuntija kritisoi? 19.9.2024 Uutinen Kaupunkilais-Jeep sai hybridivoimalinjan – nelivetokin on tulossa 18.9.2024 Uutinen Vaikka uusien autojen rekisteröinti sakkaa, Suomen autokanta sähköistyy EU:n kärkivauhtia – sille on selitys 18.9.2024 Uutinen Suomalainen Hornet-lentäjien kellovalmistaja ja Jeep aloittavat yhteistyön – ainutlaatuinen Jeep-arvokellojen sarja tulossa 17.9.2024 Autoilu Älykäs nopeusavustin tuli uusiin autoihin – mutta miten toimii? 16.9.2024 Euro NCAP Euro NCAP jakoi tähtiä – Jeep Avenger erottuu joukosta väärällä tavalla 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.9.2024 Koeajo Koeajo: Cadillac Escalade ESV V8 – se suurin ja mahtavin 18.9.2024 Matkailu Järämän linnoitus ja Sturmbock-asema - Lapin merkittävä rooli toisessa maailmansodassa 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 19.9.2024 Uutinen Älykäs nopeusavustin kitkee ylinopeuksia – mutta mitä asiantuntija kritisoi? 19.9.2024 Volvo EX30 Käyttötesti: Volvo EX30 kesää muistellen ja syksyä odottaen 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla