10.11.2021

Tässä Vuoden Auto Suomessa 2022 -finalistit – täyssähkö yleistyy

Vuoden Auto Suomessa 2022 logo – VAS 2022

Vuoden Auto Suomessa 2022 -finalistit saatiin selville ensimmäisen äänestyskierroksen jälkeen. Ilmassa on sähköä tulevaa valintaa odotettaessa.

Vuoden Auto Suomessa 2022 -titteliä lähti tavoittelemaan 27 ehdokasta, joista ensimmäistä kertaa yli puolet oli sähköautoja. Sähköinen voimalinja tuntui painavan uutuuksien joukossa, sillä lopulta kaikki finalistit on saatavissa ladattavalla voimalinjalla. Kaksi kolmasosaa eli neljä kuudesta on sähköautoja ja loput kaksi ovat saatavissa lataushybridinä. Vuoden Auto Suomessa 2022 paljastetaan 16. joulukuuta.

EV-Challenge
Hyundai Ioniq 5

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vuoden Auto Suomessa 2022 -finalistit selvillä

Kun ensimmäisen kierroksen jälkeen kaikki tuomareiden äänet koottiin yhteen, saatiin selville loppukilpailuun jatkavat. Ne ovat aakkosjärjestyksessä Hyundai Ioniq 5, Kia EV6, Mercedes-Benz C-sarja, Peugeot 308, Polestar 2 ja Škoda Enyaq. Linkeistä voit lukea Moottorin mietteet jokaisesta finalistista.

Kia EV6

Tänä vuonna kaikki ehdokkaat saivat ääniä vähintään kahdelta tuomarilta. Moni äänestäjä totesi, että hyviä finalisteja olisi hänen mielestään ollut paljon enemmän kuin kuusi. Niinpä finaaliin pääsyä voidaan pitää jo pienenä voittona.

Vain parin äänen päähän finaalipaikasta jäivät monella tapaa ehdokkaiden ääripäät Dacia Sandero ja Mercedes-Benz EQS sekä Volkswagen ID.4. Merkeistä eniten ääniä sai Mercedes-Benz perässään Hyundai ja tätä toki auttoi, että niillä molemmilla oli tänä vuonna neljä ehdokasta.

Mercedes-Benz C-farmari – C 200 4Matic T A Business
Mercedes-Benz C-sarja

Näistä edellä mainituista finalisteista otetaan vielä toistamiseen tuomareiden taholta konkreettisesti mittaa Nummelassa 24.11. järjestettävässä toisessa koeajopäivässä. Sen jälkeen tuomarit pääsevät jakamaan toisella kierroksella käytettävissään olevat 15 ääntä valitsemallaan tavalla – tietyin rajoituksin. Kaikille ehdokkaille niitä ei tarvitse antaa, mutta yksi ehdokas on nostettava omassa pistejaossa voittajaksi.

Peugeot 308 SW GT Hybrid 225 e-EAT8
Peugeot 308

VAS jo kahdeksatta kertaa

Vuoden Auto Suomessa valitaan nyt jo kahdeksannen kerran, ja tänä vuonna tuomaristona toimivien Auto- ja liikennetoimittajat ry:n jäsenten työ oli erityisen hankalaa voimalinjamurroksen takia. Ensimmäisellä kierroksella olleista 27 uutuudesta peräti 14 oli sähköautoja ja ainoastaan kahteen ehdokkaaseen ei ole saatavissa sähköistettyä voimalinjaa.

Polestar 2

Uutuuksien valikoima oli todella värikäs markkinoiden halvimmasta automallista Dacia Sanderosta suuriin edustusautoihin, täyssähköiseen Mercedes-Benzin EQS:ään ja sen perinteisemmin voimalinjoin varustettuun merkkikaveriin S-sarjaan. Niiden väliin mahtui edustava joukko pikkuautoista suosittuihin katumaastureihin. Tänä vuonna mukana oli myös ensimmäisenä täysin kiinalaisena automerkkinä Maxus.

Vuoden Auto Suomessa -valinnassa tärkeimpänä ominaisuutena pidetään rahalle saatavaa vastimetta, jonka jokainen tuomari saa määrittää oman näkemyksensä mukaisesti. Sen lisäksi äänestäjät painottavat erilaisia ominaisuuksia, kuten teknistä edistyksellisyyttä, tiloja, ajo-ominaisuuksia ja turvallisuutta. Ensimmäisellä kierroksella jokainen valitsi kuusi mielestään tärkeintä uutuutta, joista eniten ääniä saaneet nähdään nyt finaalissa.

Škoda Enyaq

Kuvituskuvat: Mikko Autio ja Henri Posa / Moottorin arkisto, Lähde: AuLi

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat