3.11.2021 Ajoneuvot Maistiainen: Kia EV6 – jälleen yksi persoonallinen ja vakuuttava sähköauto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusien sähköautojen joukossa on nähty paljon persoonallisia muotoja. Kia EV6 liittyy tähän joukkoon ja esittelee merkin uusia linjoja. Pääsimme ottamaan kylmät tyypit Kia EV6 -uutuusmallista lokakuun lopulla. Hyundai Ioniq 5:n kanssa saman perusrakenteen jakavan auton tekniikka on siis jo pääasiassa tuttua, mutta muodot erottavat nämä sisarmallit selkeästi toisistaan. Voit lukea lisää ensivaikutelmista ja EV6:n mallistosta tarkemmin täältä. Ensimaistiaiset uutuudesta pääsimme ottamaan Vuoden Auto Suomessa 2022 -kilpailun ensimmäisessä koeajopäivässä. Alle valikoitui takavetoinen versio isommalla akulla, joka vastaa tekniikaltaan Moottorin käyttötestissä olevaa sisarmallia. Ulkonäön lisäksi ohjaamon tyyli eroaa selkeästi Hyundaista. Viistompi tuulilasi ja kaarevampi kojelauta tekevät tunnelmasta aavistuksen intiimimmän, mutta ahtaudesta ei voi puhua. Näyttöjen grafiikat vaikuttivat ensivilkaisulla käytännössä identtisiltä. Liikkeelle lähdetään odotetulla sulavuudella. Kaasupolkimen vaste on aavistuksen rauhallisemman oloinen, mikä tekee pehmeästi liikkumisesta helpompaa. Tämä asia saa vahvistusta nopeita lähtöjä kokeilemalla; auto ei tunnu antavan kaikkea voimaa ulos hitaissa nopeuksissa. Tästä huolimatta EV6 liikkuu vaivattomasti kaikissa tilanteissa 168 kW (229 hv) tehojen turvin. Tarkimmat lukijat varmasti bongaavat, että EV6:n takavetoinen versio tarjoaa 8 kW (12 hv) enemmän tehoa kuin Ioniq 5. Vääntölukema on molemmissa 350 Nm. Myös alustan toiminta ansaitsee kiitoksen sulavuudesta. Peräkkäin sisarmallinsa kanssa ajettuna Kian alusta tuntuu aavistuksen jämäkämmältä, mutta ei huonolla tavalla. Pienet epätasaisuudet ylittyvät ilman korin keinahtelua ja ilman ylimääräisiä ääniä. Vauhdin kasvaessa massa tulee esille korin kallisteluna. Ohjaus on nykypäivän tyyliin varsin tunnoton ja palautus jokseenkin jousimainen. Se ei ansaitse erityisiä kehuja, mutta sen kanssa tulee arkipäiväisessä pyörittelyssä varmasti hyvin toimeen. Kia EV6 on raikas ilmestys persoonallisten sähköautojen joukkoon. Ensivaikutelma autosta on hyvin laadukas ja vaivaton. Näiden lisäksi kiitettävän kokoiset tilat tekevät siitä mielenkiintoisen vaihtoehdon sähköautomarkkinoille noin 50 000 euron hintaluokkaan. Teksti: Mikko Autio Kuvat: Henri Posa Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lisää aiheesta Koeistuttu: Kia EV6 – täyssähköä huolella ja koreaksi Päivän kuva: Vuoden Auto Suomessa 2022 -valinta on käynnissä – tittelistä kilpailee 27 autoa, joista 16 kulkee pelkällä sähköllä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology - ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku