26.10.2021 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6 – täyssähköä huolella ja koreaksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kia EV6 on merkittävä tulija täyssähköautomarkkinoille. Koeistuimme uutuuden Helsingissä Musiikkitalolla. Odotettu Kia EV6 julkistettiin virallisesti vielä erikseen Suomen osalta ja pääsimme koeistumaan uutuuden. Mallin 50 000 euron alapuolelta alkavat hinnat olivat jo kertaalleen selvillä, mutta hinnasto on sittemmin päivittynyt sähköautojen autoveron poistuttua. Kyseessä on täyssähköauto, jonka peilikuvana toimii konsernisisar Hyundai Ioniq 5. Näistä viimeksi mainittu on nyt aloittanut taipaleensa myös Moottorin puolen vuoden käyttötestissä. Molempien pohjana on uusi E-GMP-perusrakenne. Kia on tänä vuonna Suomessa jo 4. rekisteröidyin automerkki ja ensi vuonna maahantuoja haluaa myydä vielä noin 1000 autoa enemmän. Usko on vahva, että juuri tämä täysin uusi tuote tarjoaa kaivatun kasvun. Seuraavan 12 kuukauden myyntitavoitteena onkin 800 kappaletta, jolla oltaisiin tällä hetkellä varsin lähellä sähköautojen myyntitilastojen kärkisijoja. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kia EV6 ja Opposites United Uutuusmalli tuo tällä kertaa mukanaan poikkeuksellisen paljon uutta. Kian uusi logo, Opposites United -muotoilufilosofia, perusrakenne ja keulailme yhdistyy yhteen autoon. EV6 on viistoperän ja crossoverin yhdistelmä eikä tämä ole vain sanahelinää. Uutuuden korkeus osuu kätevästi juuri perinteisten henkilöautojen ja katumaastureiden välimaastoon, mutta ohjaamosta löytyy silti hieman tavallista korkeampi ajoasento. Maavaraa on 160 millimetriä. Akseliväli on 2900 millimetriä. Tämä tarkoittaa tilojen osalta vertautumista keskikoon SUV-malleihin. Auton keulasta löytyy uusi "Digital Tiger Face". Kylkilinja on erittäin sulava mielenkiintoisella voimakkaasti nousevalla ikkunalinjalla, mutta perän yksityiskohdat jakanevat mielipiteitä. Olemme esitelleet ulkokuoren muotoilua kattavasti jo aiemmin. 24 tuumaa Ohjaamosta löytyy monia kauniita yksityiskohtia, kuten pyöreä ajosuunnanvalitsin. Kaksipuolaisen monitoimiohjauspyörän takana sijaitsevista lavoista voidaan säätää jarrutusenergian talteenoton tehokkuutta. Sisätilojen puolella Kia on konsernisisar Hyundaita selvästi sporttisempi. Tämä teema on aiemmin usein toistunut mallien alustavirityksessä, jonka osalta Hyundai on toisinaan tarjonnut parempaa matkustusmukavuutta. Vasta koeajo kertoo kuinka on tällä kertaa. Yhdelle pinnalle on painettu 24 tuumaa näyttöä, joista vasemmat 12 tuumaa kuuluvat mittaristolle ja oikealla sijaitsee 12 tuumaa tietoviihdejärjestelmää. Jälkimmäisen alta löytyy kahteen tehtävään taipuva paneeli, josta valitaan käskyttääkö se ilmanvaihtoa vai tietoviihdejärjestelmää. Sisällä on hyödynnetty kierrätettyjä materiaaleja ja keinonahkaa, joista jälkimmäisestä valmistaja käyttää nykytrendin mukaista nimitystä "vegan leather". Etuistuin on laskettavissa lähes makuuasentoon esimerkiksi latauksen odottelun ajaksi. Sisätilat ovat pääosin kieltämättä hyvät ja takapenkilläkin riittää tilaa polville. Takana ei kuitenkaan ole liikaa pääntilaa ja tässä suhteessa Ioniq 5 vetää selvästi pidemmän korren. Tavaratilaa on takana 520 litraa ja edestä löytyy vielä hieman lisää. Englanniksi frunk, eli etutavaratila, on takavetoisissa 52 litraa ja nelivetoisissa 20 litraa. Pienemmällä akulla koukkuun on kytkettävissä vain 750 kilogrammaa, mutta suuremman akkukoon valitseva saa perään jopa 1600 kilogrammaa. Huhujen mukaan lippulaivamalli EV6 GT pystyy vetämään vielä 200 kilogrammaa enemmän. Mitä Kia EV6 maksaa? Hinnasto on päivittynyt verottomaksi, joten nyt Kia EV6 maksaa edullisimmillaan 48 219 euroa. Se tarkoittaa 125 kilowatin (170 hv) tehoista takavetoista mallia, jonka akkukoko on pienempi 58 kilowattituntia. Sen WLTP-mittaustavan mukainen toimintamatka on 392 kilometriä. Ostaja voi parannella autoon joko suuremmalla akulla (77,4 kWh), nelivedolla tai molemmilla. Suurempi akku tai neliveto nostaa hinnan 51 000 - 52 000 euron välille valinnasta riippumatta. Molemmat tahtova joutuu kaivamaan lompakkoaan vähintään 55 324 euroa. Takavetoinen suuremmalla akulla varustettu malli on samalla myös hieman voimakkaampi 168 kilowatin (229hv) huipputeholla. Pienemmällä (58 kWh) akulla varustettu nelivetoinen malli tarjoaa 173 kilowattia (235 hv) huipputehoa. Paremmin varusteltu GT-Line on varusteltu aina suuremmalla akkukoolla. Takavetoisena se maksaa 55 357 euroa ja nelivetoinen isoakkuinen 239 kilowattia (325 hv) tehoa tarjoileva GT Line irtoaa kaupasta 58 689 euron hinnalla. Kian sähköinen lippulaiva tuntee nimen EV6 GT. Tehoa on 430 kilowattia (585 hv) ja 100 kilometrin tuntinopeus saavutetaan 3,5 sekunnissa. Sen hinta rikkoo juuri 70 000 euron rajan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Nopeaa latausta EV6:n akusto voidaan ladata 800 voltin pikalatauksella ihanneolosuhteissa 10 prosentista 80 prosenttiin vain 18 minuutissa, joka tarkoittaisi noin 180 kilowatin keskimääräistä lataustehoa. Korkein hetkellinen latausteho on jopa 240 kilowattia, joten suoritus kuulostaa mahdolliselta. Lisäksi vakiovarusteena on aina 11 kilowatin tehoinen 3-vaihelataus. Tuolloin auton lataa välillä 10-100 prosenttia jo hieman vajaassa kuudessa tunnissa (58 kWh akku) tai noin seitsemässä ja puolessa tunnissa (77,4kWh akku). Valitusta akkukoosta riippumatta akun takuu on 7 vuotta tai 150 000 kilometriä. Konsernisisaren tavoin myös Kia EV6 voi tarjota jopa 3,6 kilowattia tehoa myös ulospäin. Tällä saa esimerkiksi telttareissulle telkkarin mukaan. Maahantuoja odottaa nelivetoisen GT-Line -mallin kattavan lähes puolet kaikesta myynnistä. Takavetoisen perusmallin osuudeksi odotetaan noin 15 prosenttia. Takavetoisia malleja on saatavilla vielä vuoden alkuun nopeasti omansa tilaavalle, mutta nelivetoisten osalta liikutaan jo nyt noin maaliskuun tienoilla. Jos oikein kovasti toivomme, niin ehkä saamme pian mallin vihdoinkin myös Moottorin koeajoon. Kuvat ja teksti: Henri Posa Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – ”tehokkaampi ja edullinen” 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille 19.7.2024 Ajoneuvot 304 hevosvoiman Lexus LBX Morizo RR on kuin neliovinen ja ylellisempi GR Yaris – nyt siis täyttä totta! 18.7.2024 Ajoneuvot Porsche Macanin mallisto täydentyi takavetomallilla sekä 4S:llä – 78 440 euron Macan lienee inflaatiokorjattuna Suomen halvin Porsche ehkä jopa koskaan 16.7.2024 Ajoneuvot Vehoniemen automuseon johtaja Leila Suutarinen: ”Vanhoissa autoissa kiehtovat tuoksut, äänet ja historia” 16.7.2024 Esittely Koeistuttu: kaikki mitä olet halunnut tietää uudesta Audi A5 Sedanista ja Avantista – myös hinnat Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan