31.8.2022 Ajoneuvot Tesla kieltäytyi asentamasta Suomessa Model X:n vetokoukkua – Itävallassa se onnistui Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Teemu Suikin vuosimallin 2016 Tesla Model X oli tullut tehtaalta ilman tehdasasenteista vetokoukkua. Suomessa vetokoukun asentaminen ei Teslalta onnistunut, mutta Itävallassa onnistui. Nyt Teemu Suikin autossa on sekä vetokoukku että sille tyyppihyväksyntä. Hollolalainen Teemu Suikki omistaa vuosimallin 2016 Tesla Model X:n. Suikkia alkoi kiinnostaa vetokoukun asentaminen autoon, sillä autossa ei ole tehdasasenteista vetokoukkua. Aluksi Suikki ajatteli, että hän voisi asennuttaa autoon vetokoukun siten, että koukulle ei tulisi lainkaan vetomassoja. Tällöin autolla ja koukulla ei saisi vetää peräkärryä, mutta siihen saisi kiinnittää pyörätelineen.– Kysyin tätä Teslan Vantaan Service Centeristä, mutta ei onnistunut. Eivät suostuneet myymään osiakaan, että olisin asentanut tai asennuttanut koukun vaikka itse, autokorjaamoyrittäjänä työskentelevä Teemu Suikki sanoo Moottorille.Teemu Suikki kertoo vetokoukun asennusprosessista myös omassa blogissaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTeslan erikoinen vastausTeslan vastaus Teemu Suikille Suomessa oli seuraavanlainen:"Kyseinen auto on lähtenyt tehtaalta ilman vetokoukkupakettia ja sitä ei saa jälkikäteen asentaa. Euroopassa vetokoukku vaatii tyyppihyväksynnän. Tätä autoa ei ole tyyppihyväksytty vetokoukulle.”Teemu Suikki sanoo, että Teslan vastaus oli hyvin eriskummallinen. Suikki sanoo, että lain mukaan vetokoukun voi aina asentaa autoon, mutta eri asia on, millaisille vetopainoille tyyppihyväksynnän saa. Eli käytännössä vähintään pyörätelineen kiinnittämistä varten koukun voi asentaa.– Tesla on itsekin myynyt Model X:ää myös ”accessory hitch” -vetokoukulla, joka on fyysisesti ihan täysi vetokoukku, mutta kuitenkin tarkoitettu vaan pyörätelineelle ja nollan kilon vetomassalla, Suikki sanoo.Suikin mukaan Teslan vastaus Suomessa oli myös sen vuoksi hyvin erikoinen, että Teslalta löytyy Model X:n jälkiasennettavan vetokoukun ihan virallinen, helmikuun 9. päivä vuonna 2017 päivätty huolto-ohje.Huolto-ohje koskee kaikkia maanosia, joissa Teslaa myydään eikä jälkiasennettavan vetokoukun huolto-ohjeessa sanota myöskään erikseen, että se ei koskisi esimerkiksi Teslan Model X -mallin vuosimallia 2016, jollainen Suikin auto on. Päinvastoin, huolto-ohjeessa nimenomaan sanotaan, että se koskee kaikkia Model X -vuosimalleja.Myöhemmin Tesla on päivittänyt huolto-ohjetta siten, että siitä on rajattu Eurooppa pois.Ruotsista löytyi lisää uskoaTeslan erikoiset vastaukset – sekä koko vetokoukkuasia alkoivat mietityttää Teemu Suikkia niin paljon, että hän päätti selvittää asiaa vähän enemmän. Suikki suivaantui Teslan vastauksesta ja hän päätti, että vetokoukku – oikeilla vetomassoilla hyväksytty – on saatava autoon hinnalla millä hyvänsä.Ensimmäiseksi Teemu Suikki etsi vastauksia Ruotsista.Ruotsissa tuli vastaan tapaus, että Tesla Model X:n tilannut asiakas sai autonsa ilman vetokoukkua – vaikka oli sen tilannut tehdasasennetulla vetokoukulla. Myöhemmin Tesla oli ”löytänyt” tarvittavat paperit ja autoon oli saatu asennettua vetokoukku ja se tyyppihyväksyttyä.Tämä oli Ruotsissa myös ainutlaatuinen tapaus eikä ratkaissut Suikin ongelmaa – mutta antoi uskoa siitä, että vetokoukku autoon jostain järjestyisi.Saksalainen keskustelupalsta tarjosi ratkaisunSaksasta Teemu Suikki löysi mielenkiintoisen keskustelun eräältä keskustelupalstalta, jossa samaa asiaa oli myös ihmetelty. Saksalaiset olivat löytäneet ratkaisun ongelmaansa rajan toiselta puolelta, Itävallasta.Itävallassa Linzissä Teslan Service Center oli asentanut useaan Model X -malliin vetokoukun. Lisäksi asiakas oli saanut mukaansa Teslan Itävallan organisaatiolta Teslan pääkonttorin allekirjoittaman paperin, jolla asiakas sai tyyppihyväksytettyä auton koukullista autoa vastaavaksi.Jos tällainen paperi kelpaa Saksan TÜVille, niin kai se aika todennäköisesti käy myös Trafillekin, Suikki ajatteli ja otti samantien yhteyttä Itävaltaan.Itävallasta Teemu Suikki sai hyviä uutisia. Jos hän veisi auton Itävaltaan, vetokoukku saataisi asennettua ja mukaansa hän saisi dokumentin, jonka voi esittää Suomessa katsastusviranomaisille.Suikin mieltä kuitenkin kalvoi silti pieni epävarmuus, kelpaisiko Itävallasta asennuksen yhteydessä saatava todistus myös Trafille Suomessa. Yksityisviestein Suikki sai muilta Teslan omistajilta Saksasta viestejä, että todistus, joka vetokoukun asennuksen yhteydessä autolle kirjoitettaisi, olisi ihan virallinen Teslan pääkonttorin myöntämä todistus.– Pakko sen olisi Trafillekin kelvata, ajattelin, Suikki sanoo.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKesäloma Eurooppaan tiedossaSeuraavaksi Teemu Suikki päätti suunnistaa Itävaltaan, hänellä ja hänen perheellään olisi siis edessä parin viikon kesälomareissu Eurooppaan. Itävallan Linziin Suikki varasi varmuudeksi majoituksen neljäksi yöksi, jotta Teslan huollolla olisi varmasti aikaa tehdä tarvittavat huoltotoimenpiteet Suikin autoon.Reitti kulki laivalla Travemündeen ja siitä Saksan läpi Itävaltaan. Perillä Itävallassa auto otettiin kesäkuun puolivälissä työnalle ja vetokoukun asennustyö valmistui samana päivänä.Teslan pääkonttori piti Suikkia vielä muutaman päivän jännityksessä, mutta auton vastaavuustodistus saapui PDF:nä sähköpostiin muutaman päivän kuluttua vetokoukun asennuksesta.Katsastus Suomessa läpihuutojuttuLomareissun jälkeen kotimaassa Teemu Suikki suunnisti katsastuskonttorille.– Katsastus oli ihan läpihuutojuttu. Katsastaja kehui todistusta, että varmasti on ainakin kaikki tarvittava tieto. Auton EU-tyyppihyväksyntänumero ja variantti muutettiin katsastuskonttorilla vastaamaan vetokoukullista autoa. Näin kaikki auton massatiedot päivittyivät automaattisesti tyyppihyväksynnän mukaisiksi.Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että Suikin Tesla vastaa täysin tyyppihyväksynnältään sellaista Teslaa, jossa vetokoukku on asennettu valmiiksi tehtaalla.Teemu Suikki ihmettelee edelleen, että miten tämä palvelu ei onnistunut Suomessa Teslan Service Centerissä?– Kai Teslan pääkonttori tällaisen paperin kirjoittaisi, jos Suomen Service Center sitä vain pyytäisi? Suikki kysyy.– Vai onko Tesla Austria onnistunut neuvottelemaan jotain sellaista, mikä ei muissa maissa onnistu?Moottori-lehti kysyi näitä Teemu Suikin ihmetyksen aiheita myös Teslalta sähköpostitse. Sähköpostit osoitettiin kahdelle eri henkilölle Ruotsiin, joiden pakeille Teslan entinen Suomen lehdistöasioita hoitava henkilö pyysi kääntymään.Moottorin lähettämiin sähköpostikysymyksiin ei saatu Teslalta vastauksia. Moottorin saamien tietojen mukaan Teslalla ei ole tällä hetkellä Suomessa lehdistöasioista vastaavaa henkilöä ja tämän vuoksi kysymykset esitettiin Ruotsiin vastaavalle henkilölle. Teslalla on yhteinen organisaatio Suomessa, Ruotsissa ja Tanskassa.Teksti: Manu Tuppurainen Kuvat: Teemu Suikin kotialbumi Lue lisää Kaikki artikkelit 12.10.2024 Ajoneuvot Odotettu, autonominen Tesla Robotaxi ilman hallintalaitteita – tuotantoon väitetysti 2026, väitetysti alle 30 tonnin hinnalla 12.10.2024 Uutinen Autoliitto muistuttaa tulevasta talvirengaskaudesta – ”mieluummin reilusti etuajassa kuin päivä liian myöhään” 11.10.2024 Ajoneuvot Tältä näyttää uusi Volkswagen Tayron eli periaatteessa Tiguan kolmennella istuinrivillä tai 885 litran tavaratilalla 11.10.2024 Koeajo Koeajo: Ford Explorer – “saanks mä kopsata sun läksyt?” 11.10.2024 Ajoneuvot Škoda Elroq haluaa aloittaa kiipeämisensä kohti myyntitilastojen kärkipaikkaa alkaen 36 590 eurolla 11.10.2024 Ajoneuvot Missäköhän tämä on viipynyt? – Tesla Model 3 Long Range RWD tarkoittaa 702 kilometrin toimintamatkaa – mahdollisuudet hurjempaankin olemassa 10.10.2024 Koeajo Koeajo: Polestar 3 – odotettu uutuus lunastaa lupauksensa – erinomaisesti! 10.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: auto jallitti kuskia – jäikö Opel Astra Electriciin valot päälle? 10.10.2024 Uutinen Riistavaara vaanii tuntia ennen auringonnousua ja tunti auringonlaskusta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.10.2024 Yleinen Huutokauppahelmet: Suzuki Jimny 'Brabus' 11.10.2024 Ajoneuvot Tältä näyttää uusi Volkswagen Tayron eli periaatteessa Tiguan kolmennella istuinrivillä tai 885 litran tavaratilalla 12.10.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Santa Fe – mukava matkakaveri 13.10.2024 Liikennepolitiikka Päästökaupan seuraus: polttonesteiden hinnat nousevat – mutta paljonko? 11.10.2024 Koeajo Koeajo: Ford Explorer – “saanks mä kopsata sun läksyt?” 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 11.10.2024 Ajoneuvot Škoda Elroq haluaa aloittaa kiipeämisensä kohti myyntitilastojen kärkipaikkaa alkaen 36 590 eurolla 12.10.2024 Yleinen Huutokauppahelmet: Suzuki Jimny 'Brabus' 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon