31.8.2022 Ajoneuvot Tesla kieltäytyi asentamasta Suomessa Model X:n vetokoukkua – Itävallassa se onnistui Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Teemu Suikin vuosimallin 2016 Tesla Model X oli tullut tehtaalta ilman tehdasasenteista vetokoukkua. Suomessa vetokoukun asentaminen ei Teslalta onnistunut, mutta Itävallassa onnistui. Nyt Teemu Suikin autossa on sekä vetokoukku että sille tyyppihyväksyntä. Hollolalainen Teemu Suikki omistaa vuosimallin 2016 Tesla Model X:n. Suikkia alkoi kiinnostaa vetokoukun asentaminen autoon, sillä autossa ei ole tehdasasenteista vetokoukkua. Aluksi Suikki ajatteli, että hän voisi asennuttaa autoon vetokoukun siten, että koukulle ei tulisi lainkaan vetomassoja. Tällöin autolla ja koukulla ei saisi vetää peräkärryä, mutta siihen saisi kiinnittää pyörätelineen. – Kysyin tätä Teslan Vantaan Service Centeristä, mutta ei onnistunut. Eivät suostuneet myymään osiakaan, että olisin asentanut tai asennuttanut koukun vaikka itse, autokorjaamoyrittäjänä työskentelevä Teemu Suikki sanoo Moottorille. Teemu Suikki kertoo vetokoukun asennusprosessista myös omassa blogissaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Teslan erikoinen vastaus Teslan vastaus Teemu Suikille Suomessa oli seuraavanlainen: "Kyseinen auto on lähtenyt tehtaalta ilman vetokoukkupakettia ja sitä ei saa jälkikäteen asentaa. Euroopassa vetokoukku vaatii tyyppihyväksynnän. Tätä autoa ei ole tyyppihyväksytty vetokoukulle.” Teemu Suikki sanoo, että Teslan vastaus oli hyvin eriskummallinen. Suikki sanoo, että lain mukaan vetokoukun voi aina asentaa autoon, mutta eri asia on, millaisille vetopainoille tyyppihyväksynnän saa. Eli käytännössä vähintään pyörätelineen kiinnittämistä varten koukun voi asentaa. – Tesla on itsekin myynyt Model X:ää myös ”accessory hitch” -vetokoukulla, joka on fyysisesti ihan täysi vetokoukku, mutta kuitenkin tarkoitettu vaan pyörätelineelle ja nollan kilon vetomassalla, Suikki sanoo. Suikin mukaan Teslan vastaus Suomessa oli myös sen vuoksi hyvin erikoinen, että Teslalta löytyy Model X:n jälkiasennettavan vetokoukun ihan virallinen, helmikuun 9. päivä vuonna 2017 päivätty huolto-ohje. Huolto-ohje koskee kaikkia maanosia, joissa Teslaa myydään eikä jälkiasennettavan vetokoukun huolto-ohjeessa sanota myöskään erikseen, että se ei koskisi esimerkiksi Teslan Model X -mallin vuosimallia 2016, jollainen Suikin auto on. Päinvastoin, huolto-ohjeessa nimenomaan sanotaan, että se koskee kaikkia Model X -vuosimalleja. Myöhemmin Tesla on päivittänyt huolto-ohjetta siten, että siitä on rajattu Eurooppa pois. Ruotsista löytyi lisää uskoa Teslan erikoiset vastaukset – sekä koko vetokoukkuasia alkoivat mietityttää Teemu Suikkia niin paljon, että hän päätti selvittää asiaa vähän enemmän. Suikki suivaantui Teslan vastauksesta ja hän päätti, että vetokoukku – oikeilla vetomassoilla hyväksytty – on saatava autoon hinnalla millä hyvänsä. Ensimmäiseksi Teemu Suikki etsi vastauksia Ruotsista. Ruotsissa tuli vastaan tapaus, että Tesla Model X:n tilannut asiakas sai autonsa ilman vetokoukkua – vaikka oli sen tilannut tehdasasennetulla vetokoukulla. Myöhemmin Tesla oli ”löytänyt” tarvittavat paperit ja autoon oli saatu asennettua vetokoukku ja se tyyppihyväksyttyä. Tämä oli Ruotsissa myös ainutlaatuinen tapaus eikä ratkaissut Suikin ongelmaa – mutta antoi uskoa siitä, että vetokoukku autoon jostain järjestyisi. Saksalainen keskustelupalsta tarjosi ratkaisun Saksasta Teemu Suikki löysi mielenkiintoisen keskustelun eräältä keskustelupalstalta, jossa samaa asiaa oli myös ihmetelty. Saksalaiset olivat löytäneet ratkaisun ongelmaansa rajan toiselta puolelta, Itävallasta. Itävallassa Linzissä Teslan Service Center oli asentanut useaan Model X -malliin vetokoukun. Lisäksi asiakas oli saanut mukaansa Teslan Itävallan organisaatiolta Teslan pääkonttorin allekirjoittaman paperin, jolla asiakas sai tyyppihyväksytettyä auton koukullista autoa vastaavaksi. Jos tällainen paperi kelpaa Saksan TÜVille, niin kai se aika todennäköisesti käy myös Trafillekin, Suikki ajatteli ja otti samantien yhteyttä Itävaltaan. Itävallasta Teemu Suikki sai hyviä uutisia. Jos hän veisi auton Itävaltaan, vetokoukku saataisi asennettua ja mukaansa hän saisi dokumentin, jonka voi esittää Suomessa katsastusviranomaisille. Suikin mieltä kuitenkin kalvoi silti pieni epävarmuus, kelpaisiko Itävallasta asennuksen yhteydessä saatava todistus myös Trafille Suomessa. Yksityisviestein Suikki sai muilta Teslan omistajilta Saksasta viestejä, että todistus, joka vetokoukun asennuksen yhteydessä autolle kirjoitettaisi, olisi ihan virallinen Teslan pääkonttorin myöntämä todistus. – Pakko sen olisi Trafillekin kelvata, ajattelin, Suikki sanoo. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kesäloma Eurooppaan tiedossa Seuraavaksi Teemu Suikki päätti suunnistaa Itävaltaan, hänellä ja hänen perheellään olisi siis edessä parin viikon kesälomareissu Eurooppaan. Itävallan Linziin Suikki varasi varmuudeksi majoituksen neljäksi yöksi, jotta Teslan huollolla olisi varmasti aikaa tehdä tarvittavat huoltotoimenpiteet Suikin autoon. Reitti kulki laivalla Travemündeen ja siitä Saksan läpi Itävaltaan. Perillä Itävallassa auto otettiin kesäkuun puolivälissä työnalle ja vetokoukun asennustyö valmistui samana päivänä. Teslan pääkonttori piti Suikkia vielä muutaman päivän jännityksessä, mutta auton vastaavuustodistus saapui PDF:nä sähköpostiin muutaman päivän kuluttua vetokoukun asennuksesta. Katsastus Suomessa läpihuutojuttu Lomareissun jälkeen kotimaassa Teemu Suikki suunnisti katsastuskonttorille. – Katsastus oli ihan läpihuutojuttu. Katsastaja kehui todistusta, että varmasti on ainakin kaikki tarvittava tieto. Auton EU-tyyppihyväksyntänumero ja variantti muutettiin katsastuskonttorilla vastaamaan vetokoukullista autoa. Näin kaikki auton massatiedot päivittyivät automaattisesti tyyppihyväksynnän mukaisiksi. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että Suikin Tesla vastaa täysin tyyppihyväksynnältään sellaista Teslaa, jossa vetokoukku on asennettu valmiiksi tehtaalla. Teemu Suikki ihmettelee edelleen, että miten tämä palvelu ei onnistunut Suomessa Teslan Service Centerissä? – Kai Teslan pääkonttori tällaisen paperin kirjoittaisi, jos Suomen Service Center sitä vain pyytäisi? Suikki kysyy. – Vai onko Tesla Austria onnistunut neuvottelemaan jotain sellaista, mikä ei muissa maissa onnistu? Moottori-lehti kysyi näitä Teemu Suikin ihmetyksen aiheita myös Teslalta sähköpostitse. Sähköpostit osoitettiin kahdelle eri henkilölle Ruotsiin, joiden pakeille Teslan entinen Suomen lehdistöasioita hoitava henkilö pyysi kääntymään. Moottorin lähettämiin sähköpostikysymyksiin ei saatu Teslalta vastauksia. Moottorin saamien tietojen mukaan Teslalla ei ole tällä hetkellä Suomessa lehdistöasioista vastaavaa henkilöä ja tämän vuoksi kysymykset esitettiin Ruotsiin vastaavalle henkilölle. Teslalla on yhteinen organisaatio Suomessa, Ruotsissa ja Tanskassa. Teksti: Manu Tuppurainen Kuvat: Teemu Suikin kotialbumi Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Opel GT - Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?