22.11.2018 Ajoneuvot Tesla Model 3 vierailulla Suomessa: mitä kaikkea emme vieläkään tiedä kohta myyntiin saapuvasta uutuudesta? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Odotettu ”koko kansan sähköauto” saapuu pian Eurooppaan: tutustuimme Tesla Model 3:een. Lähivuosien kiistatta odotetuin auto, Teslan volyymimalli Model 3, saapuu vihdoin Eurooppaan alkuvuodesta. Sen kunniaksi yksi Model 3 -malli saapui vierailulle Suomeen Teslan myymälään tutustuttavaksi ja ihmeteltäväksi – vaan ei koeajettavaksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKansan premiumiaTesla Model 3:n voi nähdä täyssähköisenä kilpailijana BMW 3-sarjalle, Audi A4:lle, Mercedes-Benz C-sarjalle ja kilpailijoille. Se on 4,69 metriä pitkä neliovinen sedan, joka tuo Teslan sähkövoimalinjan entistä helpommin tavoitettavaan hintaluokkaan.Auton tunnistaa heti Teslaksi. Maskiton keula viestii polttomoottorin puutteesta. Kylkilinja tuo mieleen typistetyn Model S:n. Ohjaamoa on venytetty kohti keulaa ja perää sisätilojen avaratamiseksi. Viistosti lähes auton perään laskevasta takalasista huolimatta auto on neliovinen, eli takalasi ei aukea takaluukun mukana. Sinänsä tavaratila on kohtalaisen kookas, ja keulasta löytää pienen lisätilan.Model 3:n 2880 millimetrin akseliväli onkin 29 millimetriä pidempi kuin kohta saapuvan uuden BMW 3-sarjan. Kiitos siitä kuuluu sähkövoimalinjalle, jonka moottorit ja muut komponentit menevät perinteistä polttomoottorivoimalinjaa pienempään tilaan. Ajoakku löytyy muiden Teslojen tapaan auton pohjasta. Se nostaa sisälattiaa ylöspäin, ja lyhyen koeistumisen perusteella takaistuimella joutuu viettämään aikaa polvet vähän koukussa.Yhden näytön alttariKeskitytään kuitenkin etutiloihin, siellä Model 3 tekee selvän kulttuurieron Eurooppaan. Kaikki tiivistyy 15-tuumaiseen kosketusnäyttöön. Jos Tesla olisi saanut päättää, olisi ohjauspyöräkin kenties siirretty näytölle linjoja piilaamasta. Sen ohella perinteistä käyttöliittymää löytää vain polkimista, vilkku- ja vaihdeviiksistä, ohjauspyörän kahdesta rullasta ja kattopaneeliin asennetusta hätävilkun katkaisimesta. Jopa ohjauspyörän säätö aloitetaan kosketusnäytöltä, vaikka varsinainen liikuttelu tehdäänkin rullilla. Kosketusnäytön käyttökokemukseen Tesla on panostanut paljon. Järjestelmä reagoi erittäin nopeasti, ja ainakin auton seistessä paikallaan käyttäminen on helppoa. Palaamme käytettävyyteen – sekä tietysti näytön toimivuuteen mittaristona – koeajon myötä, mutta ainakin ensivaikutelma on positiivinen. Muiden Teslojen tapaan järjestelmä tukee etäpäivityksiä, ja esimerkiksi nettiselaimen kerrotaan ilmestyneen Model 3:n valikoihin muutama viikko sitten.Mitä emme vielä tiedä?Sitten pääsemme kysymysosioon – mutta älkää odottako vastauksia. Vaikka Model 3:n luvataan saapuvan maahan alkuvuodesta, on hämmentävän paljon vielä epäselvää.Emme tiedä Eurooppaan saapuvien autojen akun kokoa. Yhdysvalloissa Model 3:sta tarjotaan ”Mid Range” (62 kWh) ja ”Long Range” (75 kWh) versioina. Lisäksi markkinoille odotetaan 50 kilowattitunnin perusmallia nimeltään ”Standard”. Tämä perusmalli olisi jenkeissä hinnoiteltu $35 000 dollariin, kun Mid Rangesta pyydetään $46 000 ja Long Rangesta $53 000.Vertailun vuoksi väistyvän sukupolven BMW 320i alkaa Yhdysvalloissa $34 900 dollarista, ja 340i xDrive –lippulaivasta pyydetään $50 950 dollaria.Tesla arvioi Mid Range -mallin liikkuvan 418 kilometriä latauksella, kun Long Range yltää 499 kilometriin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTaka- vai neliveto? Entä lataus?Emme myöskään tiedä Eurooppaan saapuvien autojen vetotapaa: Mid Range on takavetoinen ja Long Range nelivetoinen. Todennäköisesti Tesla tuo kummatkin versiot, mutta toistaiseksi voimme vain arvailla.Tesla on kertonut tuovansa Model 3:n Eurooppaan Combo2-latauspistokkeella, mikä tarkoittaa auton tukevan yleistä CCS-pikalatausta ja kauppakeskuksien ja kotilatausasemien Type 2 -peruslatausta. Tämän myötä Supercharger-pikalatausasemiin päivitetään CCS-lataus.Emme tosin vielä tiedä Model 3:n CCS-pikalatauksen nopeutta. Yhtiö ei myöskään vielä kerro Model 3:n Eurooppa-version Type 2 -vaihtosähkölatauksen tehoa.Toisin kuin ulkomuodosta voisi päätellä, on korityyppinä viisiovisen viistoperän sijaan perinteinen sedan.Tai hinta?Tässä kohtaa ketään tuskin yllättää auton hinta: sekään ei vielä ole tiedossa. Ennakkovarauksen tehneet asiakkaat pääsevät rakentamaan autonsa heti Teslan paljastaessa malliston ja hinnat, mutta varauspaikkaa voi myös pantata omaan makuun ja lompakkoon sopivaa versiota odotellessa.Teslan kykyä rakentaa show auton ympärille voi vain ihailla. Vaikka Model 3 saapuisikin aikataulussa Eurooppaan, saattaa siitä silti tulla myös vuoden 2019 odotetuin auto.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Lue lisää Kaikki artikkelit 30.4.2025 Yleinen Ensin tariffit, sitten U-käännös – Trump höllää autoalan tariffitaakkaa 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 1.5.2025 Matkailu 4 400 kilometriä Itä-Euroopassa Dacia Dusterilla: onko missään enää halpaa? 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 1.5.2025 Lentokoneet Wet lease on päivän sana Suomen lentoliikenteessä - syinä mm. työtaistelut ja Pratt & Whitney -moottoreiden ongelmat 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa