22.11.2018 Ajoneuvot Tesla Model 3 vierailulla Suomessa: mitä kaikkea emme vieläkään tiedä kohta myyntiin saapuvasta uutuudesta? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Odotettu ”koko kansan sähköauto” saapuu pian Eurooppaan: tutustuimme Tesla Model 3:een. Lähivuosien kiistatta odotetuin auto, Teslan volyymimalli Model 3, saapuu vihdoin Eurooppaan alkuvuodesta. Sen kunniaksi yksi Model 3 -malli saapui vierailulle Suomeen Teslan myymälään tutustuttavaksi ja ihmeteltäväksi – vaan ei koeajettavaksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kansan premiumia Tesla Model 3:n voi nähdä täyssähköisenä kilpailijana BMW 3-sarjalle, Audi A4:lle, Mercedes-Benz C-sarjalle ja kilpailijoille. Se on 4,69 metriä pitkä neliovinen sedan, joka tuo Teslan sähkövoimalinjan entistä helpommin tavoitettavaan hintaluokkaan. Auton tunnistaa heti Teslaksi. Maskiton keula viestii polttomoottorin puutteesta. Kylkilinja tuo mieleen typistetyn Model S:n. Ohjaamoa on venytetty kohti keulaa ja perää sisätilojen avaratamiseksi. Viistosti lähes auton perään laskevasta takalasista huolimatta auto on neliovinen, eli takalasi ei aukea takaluukun mukana. Sinänsä tavaratila on kohtalaisen kookas, ja keulasta löytää pienen lisätilan. Model 3:n 2880 millimetrin akseliväli onkin 29 millimetriä pidempi kuin kohta saapuvan uuden BMW 3-sarjan. Kiitos siitä kuuluu sähkövoimalinjalle, jonka moottorit ja muut komponentit menevät perinteistä polttomoottorivoimalinjaa pienempään tilaan. Ajoakku löytyy muiden Teslojen tapaan auton pohjasta. Se nostaa sisälattiaa ylöspäin, ja lyhyen koeistumisen perusteella takaistuimella joutuu viettämään aikaa polvet vähän koukussa. Yhden näytön alttari Keskitytään kuitenkin etutiloihin, siellä Model 3 tekee selvän kulttuurieron Eurooppaan. Kaikki tiivistyy 15-tuumaiseen kosketusnäyttöön. Jos Tesla olisi saanut päättää, olisi ohjauspyöräkin kenties siirretty näytölle linjoja piilaamasta. Sen ohella perinteistä käyttöliittymää löytää vain polkimista, vilkku- ja vaihdeviiksistä, ohjauspyörän kahdesta rullasta ja kattopaneeliin asennetusta hätävilkun katkaisimesta. Jopa ohjauspyörän säätö aloitetaan kosketusnäytöltä, vaikka varsinainen liikuttelu tehdäänkin rullilla. Kosketusnäytön käyttökokemukseen Tesla on panostanut paljon. Järjestelmä reagoi erittäin nopeasti, ja ainakin auton seistessä paikallaan käyttäminen on helppoa. Palaamme käytettävyyteen – sekä tietysti näytön toimivuuteen mittaristona – koeajon myötä, mutta ainakin ensivaikutelma on positiivinen. Muiden Teslojen tapaan järjestelmä tukee etäpäivityksiä, ja esimerkiksi nettiselaimen kerrotaan ilmestyneen Model 3:n valikoihin muutama viikko sitten. Mitä emme vielä tiedä? Sitten pääsemme kysymysosioon – mutta älkää odottako vastauksia. Vaikka Model 3:n luvataan saapuvan maahan alkuvuodesta, on hämmentävän paljon vielä epäselvää. Emme tiedä Eurooppaan saapuvien autojen akun kokoa. Yhdysvalloissa Model 3:sta tarjotaan ”Mid Range” (62 kWh) ja ”Long Range” (75 kWh) versioina. Lisäksi markkinoille odotetaan 50 kilowattitunnin perusmallia nimeltään ”Standard”. Tämä perusmalli olisi jenkeissä hinnoiteltu $35 000 dollariin, kun Mid Rangesta pyydetään $46 000 ja Long Rangesta $53 000. Vertailun vuoksi väistyvän sukupolven BMW 320i alkaa Yhdysvalloissa $34 900 dollarista, ja 340i xDrive –lippulaivasta pyydetään $50 950 dollaria. Tesla arvioi Mid Range -mallin liikkuvan 418 kilometriä latauksella, kun Long Range yltää 499 kilometriin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Taka- vai neliveto? Entä lataus? Emme myöskään tiedä Eurooppaan saapuvien autojen vetotapaa: Mid Range on takavetoinen ja Long Range nelivetoinen. Todennäköisesti Tesla tuo kummatkin versiot, mutta toistaiseksi voimme vain arvailla. Tesla on kertonut tuovansa Model 3:n Eurooppaan Combo2-latauspistokkeella, mikä tarkoittaa auton tukevan yleistä CCS-pikalatausta ja kauppakeskuksien ja kotilatausasemien Type 2 -peruslatausta. Tämän myötä Supercharger-pikalatausasemiin päivitetään CCS-lataus. Emme tosin vielä tiedä Model 3:n CCS-pikalatauksen nopeutta. Yhtiö ei myöskään vielä kerro Model 3:n Eurooppa-version Type 2 -vaihtosähkölatauksen tehoa. Toisin kuin ulkomuodosta voisi päätellä, on korityyppinä viisiovisen viistoperän sijaan perinteinen sedan. Tai hinta? Tässä kohtaa ketään tuskin yllättää auton hinta: sekään ei vielä ole tiedossa. Ennakkovarauksen tehneet asiakkaat pääsevät rakentamaan autonsa heti Teslan paljastaessa malliston ja hinnat, mutta varauspaikkaa voi myös pantata omaan makuun ja lompakkoon sopivaa versiota odotellessa. Teslan kykyä rakentaa show auton ympärille voi vain ihailla. Vaikka Model 3 saapuisikin aikataulussa Eurooppaan, saattaa siitä silti tulla myös vuoden 2019 odotetuin auto. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Lue lisää Kaikki artikkelit 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?