20.10.2018

Teslalta välimallin versio Model 3:sta – perusmallien odotus jatkuu

Model 3 välimalli

Tesla on laajentanut Model 3:n mallivalikoimaa odotettuun suuntaan – mutta lupailtuun perusmalliin amerikkalaisvalmistaja ei ihan vielä yltänyt.

Teslan odotettu "kansansähköauto" Model 3 on ollut 2016 tapahtuneen julkistuksensa jälkeen melkoisissa vastatuulissa. Laajamittainen sarjatuotanto ei ole amerikkalaisvalmistajalle aivan ongelmatonta ja Tesla on joutunut lykkäämään niin sanotulla normaaliakulla olevien Model 3:sten toimitusta tuottoisampien yksilöiden tieltä.

Nyt Model 3:sta julkistettu uusi halvempi malliversio asettuu kalliimman pitkän matkan mallin ja kauan lupaillun perusmallin välimaastoon. Aiemmin toimitettujen autojen 75 kWh akustosta on luotu uusi akkuversio jättämällä osa kennostoista pois. Käytännössä Model 3:n ilmoitetun 496 kilometrin toimintamatkan sijaan välimallin Tesla Model 3 selviytyy nyt 420 kilometriä yhdellä latauksella. Teslan Yhdysvaltain hinnoittelulla uusi malliversio on 9 000 dollaria seuraavaa mallia halvempi, maksaen 45 000 dollaria (38 570 euroa) ennen sähköauton hankkimiseen liittyviä kannustimia ja valmistajan arvioimia säästöjä.

Vaikka erilaisten akustoversioiden kehittäminen ei ole Teslalle uutta, on muutos toteutettu tällä kertaa fyysisesti eikä ohjelmallisesti mm. Model S:n myöhemmän 60 kWh -akkuoption tavoin. Model 3 Mid range ei siis ole ohjelmallisesti päivitettävissä nykyiseksi 75 kWh:n Long range -malliksi.

Tesla julkisti samalla Model 3:n yksinkertaistetun tilaussivun, josta on kadonnut varusteoptio Full Self Driving -anturipaketille, joka Teslan mukaan parantaisi tulevaisuudessa saapuvia korotetun autonomian toimintoja lisäsensoreilla. Teslan toimitusjohtaja  Elon Muskin Twitter-sanailun mukaan varusteoptio aiheutti väärinkäsityksiä ja varuste on edelleen saatavissa "tiskin alta".

Samalla Tesla uudisti myös Model 3:n voimalinjapalettia, ainakin toistaiseksi. Aiempi ison akun ja takavedon yhdistelmä korvautuu nyt välikoon akulla ja takavedolla, ison akun jäädessä pelkästään nelivedon yhteyteen. Musk puolusteli myös takavetomallien sääkelpoisuutta vetoamalla oikeaan rengastukseen.

Tesla rear wheel drive cars do actually work well on snow & ice. We did our traction testing on an ice lake! Dual motor AWD is great, but not required for cold weather. Just don’t use sport/summer tires.

— Elon Musk (@elonmusk) October 18, 2018

Teslan lupaama "35 000 dollarin" (30 000 euron) Model 3 perusmalli antaa vielä odottaa itseään ensi vuodelle, ja samoihin aikoihin nähtäneen Model 3:n myynnin alkaminen Euroopassa.

Lähde: Twitter: Elon Musk, kuva: Aake Kinnunen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat