23.2.2019 Ajoneuvot Testi: Korrek Pro PP Clean – esipesuhaaste heitetty Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ammattilaisille suunnatun Pro-sarjan esipesuaine Korrek Pro PP Clean haastaa markkinoiden parhaat. Miedolla laimennoksella se on myös vahaturvallinen. Kohtapuoliin kukkiva kevät lisännee autonpesutiheyttä. Tällä hetkellä sitä mielellään käyttäisi jokaisen plussakelimahdollisuuden autonpesupuuhiin. Korrek Pro PP Clean on kotimaisen valmistajan ammattilaisille suunnatun autonhoitotuotesarjan esipesuaine, eli ensimmäinen tuote johon pesutapahtumassa tartutaan.Erityisesti talven pinttyneen suolan poistamisessa esipesuaineen pesuteho on avainasemassa. Esipesuaineelta vaaditaan todella hyvää puhdistustehoa, jotta suolakakku liukenee edes suurimmalta osin. Poikkeuksellisen haastavaksi tilanteen tekee, jos pinnassa halutaan säilyttää työllä ja vaivalla levitetty maalipinnan suojatuote.Testissämme on tällä kertaa Korrek Pro PP Clean –esipesuaine, joka haastaa markkinoiden parhaat vahaturvalliset esipesuaineet.Vahaturvallisista esipesuaineista kruunua kantaa edelleen Bilt Hamber Auto-foam, mutta Korrek tahtoo haastaa tämän tosissaan. Otimme PP Cleanin testiin ja teimme kokeilupesujen aikana suoraa vertailua Bilt Hamberin lisäksi myös Auto Finesse Citrus Poweriin, vaikka jälkimmäinen onkin monella tapaa eri kategorian tuote.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKorrek Pro PP CleanKorrek on Berner Oy:n suomalainen autonhoitotarvikkeita valmistava brändi. Berner Oy on vuonna 1883 aloittanut perheyritys. Korrek on varmasti kaiken kansan tuntema ja itse asiassa myös Suomen suosituin autonhoitotuotesarja.Korrekin uuden Pro Ceramic TFC -sarjan esipesuaine on PP Clean. Se sopii kaikille maali-, muovi, lasi-, sekä metallipinnoille.Korrek on tehnyt viime aikoina valtavaa uudistumista ja lanseerannut samalla ammattilaisille suunnatun Pro-tuoteperheen, joista osa on kuitenkin myynnissä myös kuluttajille. Näiden myyntiverkosto on hyvin rajoittunut toisin kuin muilla Korrekin tuotteilla. Testasimme Pro-tuoteperheestä aiemmin Korrek Pro TFC Kestopinnoitteen ja saman sarjan Viimeistelyaineen.Korrek Pro Ceramic TFC -sarjan esipesuaine on nimeltään PP Clean. Kokonaisuudessaan nimi on varsin pitkä, joten käytämme pääosin hieman lyhyempiä kirjoitusasuja tämän artikkelin yhteydessä. Kyseessä on kaikille maali-, muovi, lasi-, sekä metallipinnoille soveltuva vaahtoava esipesuaine, jota voidaan käyttää pesuainevaahdottimen läpi.Kuluttajille tarjotaan 5 litran pakkauskokoa, joka onkin tämän tuotteen kanssa suurimmalle osalle käyttäjistä varmasti järkevin.Kuluttajille tarjolla on lähinnä 5 litran pakkauskoko, vaikka Korrek valmistaa myös 25 litran ja 200 litran pakkauksia. Jätetään jälkimmäiset kuitenkin ammattilaisille. Kyseinen 5 litran pakkaus maksaa noin 27 euroa, joka on kilpailukykyinen luokassaan. Korrek PP Cleania kuluu lisäksi monia muita esipesuaineita vähemmän, sillä sen suositeltu vahaturvallinen seos (n. 3%) on varsin laimea.Käyttäjä vaikuttaa todella paljon yhdellä pesukerralla kuluvaan esipesuainemäärään, joten kertapesun hintaa on hankala määrittää yksiselitteisesti. Korrekin käytön hinta on samalla käytöllä silti aina hienoisesti kovimpia kilpailijoita edullisempi. Käyttöliuoksen pH on noin 12 eli kyseessä on varsin voimakkaasti emäksinen tuote, kuten suurin osa muistakin esipesuaineista.Levitimme PP Cleanin painepesuriin liitettävällä pesuainevaahdottimella eikä muita levitystapoja edes kokeiltu.TestissäPunainen neste kaadettiin raakana pesuainevaahdottimen säiliöön ja vaahdottimen säädöllä saatiin aikaan sopiva noin 3% seos. Kokeilimme ainetta myös erilaisilla seoksilla, mutta PP Cleania levitettiin vain pesuainevaahdottimella eikä muita levitystapoja kokeiltu.Korrek PP Cleanin annetaan vaikuttaa noin 2-3 minuuttia ja huuhtelu suoritetaan ennen kuin aine ehtii kuivua.Auto esipestään alhaalta ylös, kuten olemme esipesua käsittelevässä jutussa jo kertoneet. PP Cleanin runsas vaahto on koostumukseltaan erinomainen varsin alhaisilla laimennoksilla. Aineen annetaan vaikuttaa 2-3 minuuttia, mutta Korrek Pro PP Clean ei saa kuivua pintaan. Lopuksi auto huuhdellaan huolellisesti esipesun jäljiltä.Korrekin puhdistuskyky ei ole yhtä hyvä kuin Bilt-Hamberin Auto-foamilla, eikä se siten yllä myöskään Auto Finessen Citrus Powerin kanssa samalle tasolle. Citrus Power on pesuteholtaan verrannollinen Auto-foamiin, vaikka sitä ei pitäisi erilaisena tuotteena verrata suoraan kumpaankaan näistä vaahdotettavista esipesuaineista.Kuvan ylälaitaan on jäänyt vesikalvo pesun jälkeen likaisuudesta johtuen. Maalipinta ei puhdistunut pelkällä vahaturvallisella esipesuaineella, joka on näillä keleillä lähes itsestäänselvyys.Tämä saattaa kuulostaa siltä, että Korrek PP Clean olisi huono esipesuaine - se olisi johtopäätelmänä täysin väärä. Kyseessä on itse asiassa erittäin hyvä vahaturvallinen esipesuaine ja vahvemmalla seoksella vielä parempi esipesuaine esimerkiksi kestopinnoitetulle autolle. Se ei vain ole vahaturvallisista paras, mutta lienee testaamistamme kolmantena siinäkin sarjassa.Osa kokeilluista esipesuaineista on tuntunut lähes onnettomalta tiestömme haastavaan likaan, mutta PP Clean ei kuulu tähän joukkoon. Jos kotimaisuus ja minimaalisesti Auto-foamia alhaisempi käytön hinta on riittävä peruste valita vain hieman heikompi pesuteho, niin PP Clean tarjoaa vaihtoehdon. Muuten voi pitäytyä Bilt Hamberin Auto-foamissa ja toivoa markkinoilta löytyvän vielä jonain päivänä parempi vahaturvallinen esipesuaine.Teksti ja kuvat: Henri Posa Lue lisää Kaikki artikkelit 30.3.2025 Ajatuksia autoista Mitä välivuoden jälkeen Jaguar: haastattelussa toimitusjohtaja Rawdon Glover 28.3.2025 Klassikko Vuoden 1961 Geneven perintö: ainutkertainen ja alkuperäinen Jaguar E-Type 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4×4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 27.3.2025 Ajoneuvot Nissan luovii hankalien aikojen läpi – jo tänä vuonna Leafista tehdään crossover ja Micra muuttuu täyssähköiseksi Renault R5:n DNA:lla 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 29.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko auton ohjelmointi laillista? 29.3.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq tekee harmaasta haluttavaa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle