31.3.2017 Ajoneuvot Ei todellakaan mikään pikkuhärkä – Lamborghini Huracán Performante Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vauhdikkaampiin lottounelmiin sopisi vaikka Lamborghini Huracán Performante, joka on italialaisvalmistajan tapa laittaa luu kurkkuun epäilijöille. Viikonlopun lottokuponkia täytellessä kannattaa haaveet kohdistaa vaikkapa Lamborghini Huracán Performanteen. Geneven autonäyttelyssä esitelty Performante on raikas isku italialaisvalmistajalta, jonka autoja on usein pidetty rikkaiden leikkikaluina, joissa ulkonäkö on ajettavuutta reilusti tärkeämpää.Lamborghini löi kuitenkin Performantella pöytään uuden Nürburgring-kierrosennätyksen 6:52.01. Vaikka ikoninen saksalaisrata on tunnetusti huono paikka vertailukelpoisille ajoille ja Lamborghinin omassa ennätysvideossa esiintyi muutamia omituisuuksia, kyseessä on kova aika ja isku irvailijoita vastaan.Lamborghini Huracán Performante saavutti hurjan kierrosaikansa tutulla dietillä: vähemmän painoa, enemmän tehoa. Italialaisvalmistaja löysi autosta 40 kilogrammaa ylimääräistä vaihtamalla useita komponentteja Lamborghinin ja yhteistyökumppaneiden kehittämään 'taottuun hiilikuituun' (Forged Carbon), jossa hiilikuitupätkistä valmistettu komponentti valmistuu ennätysajassa verrattuna perinteiseen kudottuun hiilikuituun. Erikoisen näköisellä materiaalilla saavutetaan titaania jäykempi rakenne kolmasosan kevyemmällä komponentilla. Säästöjen ansiosta Huracán Performanten kuivapaino on 1 382 kg.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNopeammin, jäykemminAuton ulvova vapaasti hengittävä 5,2-litrainen V10 on sekin saanut lisää huomiota osakseen. Pakosarja ja -putkisto on suunniteltu uudelleen painon ja virtaavuuden nimissä, ja imupuolta on parannettu uuden imusarjan lisäksi titaaniventtiileillä. Lopputuloksena on 640 hevosvoimaa moottorin käydessä 8 000 minuuttikierroksen tahtiin. Huippuvääntö on 600 newtonmetriä 6 500 kierroksessa ja peräti 70% väännöstä on käytettävissä jo 1 000 1/min tuntumasta.Suorituskykyä on luontaisesti haettu myös alustamuutoksilla. Jousitusmuutoksilla on saavutettu 10% suurempi jäykkyys pituussuuntaisia liikkeitä vastaan ja 15% sivuttaisia, joten niiaamisten luulisi olevan hallinnassa. Puslia on jäykistetty peräti 50% paremman kääntyvyyden vuoksi. Lambroghinin dynaaminen LDS-ohjausjärjestelmä on kalibroitu uudelleen, joten ohjaus on aiempaa suorempi ja ohjausvälityksen muutokset on minimoitu.Samalla ajotilat ovat saaneet uuden ohjelmoinnin. Katukäyttöön tarkoitettu Strada painottaa nyt vakautta, Sport ohjastaa nelivedon suosimaan taka-akselia helpomman yliohjaamisen nimissä ja Corsa on suunniteltu parasta mahdollista kierrosaikaa varten. Ajonvakautus on kalibroitu puuttumaan tilanteisiin pehmeämmin. Voima välittyy tiehen 7-vaihteisella kaksoiskytkinautomaatilla, joka on Lamborghinin nelivedon parina.Näyttävämmin, nokkelamminUlkoisesti Lamborghini Huracán Performante on upea ilmestys uudessa Arancio Anthaeus -mattaoranssissa. Kokonaisuuden kruunaavat 20-tuumaiset taotut Loge-vanteet, jotka on rengastettu erityisesti Performantea varten suunnitelluilla Pirelli P Zero Corsa -renkailla. Tarjolla ovat myös Pirelli Trofeo R -ennätysrenkaat, katulaillisina nekin.Kokonaisuuden kruunaa komea takaspoileri, joka on lopulta ehkä Performanten mielenkiintoisin osa. Taotusta hiilikuidusta valmistettu ilmanohjain kätkee sisäänsä joukon aktiivista aerodynamiikkaa, jolloin auto voi tilanteen mukaan säätää siiven toimintaa. Spoilerissa näkyvä ALA-merkintä on, paitsi italiaa sanalle 'siipi', myös viittaus sanoihin Aerodinamica Lamborghini Attiva.Etu- ja takaspoilerin yhteydessät oleva ilmanohjaimet kuuluvat Lamborghini Piattaforma Inerziale -järjestelmän piiriin, reagoiden auton aerodynaamisiin tarpeisiin alle 500 millisekunnissa. Esimerkiksi oletusarvoisesti keulaspoilerin ilmanohjaimet ovat kiinni, kehittäen paljon downforcea mutkiin ja jarrutuksiin. ALA voi kuitenkin avata ilmanohjaimet, vähentäen ilmanvastusta kiihtyvyyttä ja huippunopeutta tavoiteltaessa.Takaspoilerin kohdalla odottaa pääpiirteittäin sama tarina. ALA voi nopeassa ajossa avata takaosan ilmakanavat, päästäen ilman virtaamaan siiven alapinnalla sijaitsevista lovista, vähentäen ilmanvastusta. Siivekkeiden ollessa suljettuna takaspoileri toimii tavallisesti, tuottaen peräti 750% enemmän downforcea kuin Huracánin perusmalli. Koska takasiiven ilmankanavat on jaettu vasempaan ja oikeaan puoliskoon, voi LPI-ajohallinta käskyttää siivenpuolikkaiden toimintaa nopeissa mutkissa, toimien sivuttaista painonsiirtoa vastaan ja varmistaen sisärenkaiden pidon.2,9 sekuntia, 195 000 euroaKaikella tällä on saavutettu Lamborghinin pienemmän mallin äärimmäisin versio, jonka suoritusarvot jättävät vain vähän arvailtavaa. Yhdistetty kulutus on 13,7 litraa per 100 kilometriä ja auton hinta Euroopassa ennen veroja on 195 000 euroa.Rahoilleen saa vastineeksi kiihtyvyyden, jolla saavutetaan 0–100 km/h 2,9 sekunnissa, 0–200 km/h 8,9 sekunnissa ja jatketaan aina 325 km/h huippunopeuteen asti. Myös 100-0 km/h sujuu ideaaliolosuhteissa melko mallikkaasti, valmistajan mukaan 31 metrin matkalla.Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Aake Kinnunen, Lauri AhtiainenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Uutinen Autoliitto muistuttaa hiihtolomalaisia: tee nämä asiat jo nyt – vähennät sillä lähtöstressiä 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 3.2.2025 Uutinen Citroën kiistää brittihuhut Rättärin paluusta sähköretroversiona 3.2.2025 Sähköautot Sähköautojen osuus kasvussa – kiitos käytettyjen tuonnin ja työsuhdeautojen 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 31.1.2025 Uutinen BMW iX saa kasvojenkohotuksen ja lisää toimintamatkaa – uudistuneen malliston lähtöhinta 87 300 euroa 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla