31.3.2017 Ajoneuvot Ei todellakaan mikään pikkuhärkä – Lamborghini Huracán Performante Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vauhdikkaampiin lottounelmiin sopisi vaikka Lamborghini Huracán Performante, joka on italialaisvalmistajan tapa laittaa luu kurkkuun epäilijöille. Viikonlopun lottokuponkia täytellessä kannattaa haaveet kohdistaa vaikkapa Lamborghini Huracán Performanteen. Geneven autonäyttelyssä esitelty Performante on raikas isku italialaisvalmistajalta, jonka autoja on usein pidetty rikkaiden leikkikaluina, joissa ulkonäkö on ajettavuutta reilusti tärkeämpää.Lamborghini löi kuitenkin Performantella pöytään uuden Nürburgring-kierrosennätyksen 6:52.01. Vaikka ikoninen saksalaisrata on tunnetusti huono paikka vertailukelpoisille ajoille ja Lamborghinin omassa ennätysvideossa esiintyi muutamia omituisuuksia, kyseessä on kova aika ja isku irvailijoita vastaan.Lamborghini Huracán Performante saavutti hurjan kierrosaikansa tutulla dietillä: vähemmän painoa, enemmän tehoa. Italialaisvalmistaja löysi autosta 40 kilogrammaa ylimääräistä vaihtamalla useita komponentteja Lamborghinin ja yhteistyökumppaneiden kehittämään 'taottuun hiilikuituun' (Forged Carbon), jossa hiilikuitupätkistä valmistettu komponentti valmistuu ennätysajassa verrattuna perinteiseen kudottuun hiilikuituun. Erikoisen näköisellä materiaalilla saavutetaan titaania jäykempi rakenne kolmasosan kevyemmällä komponentilla. Säästöjen ansiosta Huracán Performanten kuivapaino on 1 382 kg.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNopeammin, jäykemminAuton ulvova vapaasti hengittävä 5,2-litrainen V10 on sekin saanut lisää huomiota osakseen. Pakosarja ja -putkisto on suunniteltu uudelleen painon ja virtaavuuden nimissä, ja imupuolta on parannettu uuden imusarjan lisäksi titaaniventtiileillä. Lopputuloksena on 640 hevosvoimaa moottorin käydessä 8 000 minuuttikierroksen tahtiin. Huippuvääntö on 600 newtonmetriä 6 500 kierroksessa ja peräti 70% väännöstä on käytettävissä jo 1 000 1/min tuntumasta.Suorituskykyä on luontaisesti haettu myös alustamuutoksilla. Jousitusmuutoksilla on saavutettu 10% suurempi jäykkyys pituussuuntaisia liikkeitä vastaan ja 15% sivuttaisia, joten niiaamisten luulisi olevan hallinnassa. Puslia on jäykistetty peräti 50% paremman kääntyvyyden vuoksi. Lambroghinin dynaaminen LDS-ohjausjärjestelmä on kalibroitu uudelleen, joten ohjaus on aiempaa suorempi ja ohjausvälityksen muutokset on minimoitu.Samalla ajotilat ovat saaneet uuden ohjelmoinnin. Katukäyttöön tarkoitettu Strada painottaa nyt vakautta, Sport ohjastaa nelivedon suosimaan taka-akselia helpomman yliohjaamisen nimissä ja Corsa on suunniteltu parasta mahdollista kierrosaikaa varten. Ajonvakautus on kalibroitu puuttumaan tilanteisiin pehmeämmin. Voima välittyy tiehen 7-vaihteisella kaksoiskytkinautomaatilla, joka on Lamborghinin nelivedon parina.Näyttävämmin, nokkelamminUlkoisesti Lamborghini Huracán Performante on upea ilmestys uudessa Arancio Anthaeus -mattaoranssissa. Kokonaisuuden kruunaavat 20-tuumaiset taotut Loge-vanteet, jotka on rengastettu erityisesti Performantea varten suunnitelluilla Pirelli P Zero Corsa -renkailla. Tarjolla ovat myös Pirelli Trofeo R -ennätysrenkaat, katulaillisina nekin.Kokonaisuuden kruunaa komea takaspoileri, joka on lopulta ehkä Performanten mielenkiintoisin osa. Taotusta hiilikuidusta valmistettu ilmanohjain kätkee sisäänsä joukon aktiivista aerodynamiikkaa, jolloin auto voi tilanteen mukaan säätää siiven toimintaa. Spoilerissa näkyvä ALA-merkintä on, paitsi italiaa sanalle 'siipi', myös viittaus sanoihin Aerodinamica Lamborghini Attiva.Etu- ja takaspoilerin yhteydessät oleva ilmanohjaimet kuuluvat Lamborghini Piattaforma Inerziale -järjestelmän piiriin, reagoiden auton aerodynaamisiin tarpeisiin alle 500 millisekunnissa. Esimerkiksi oletusarvoisesti keulaspoilerin ilmanohjaimet ovat kiinni, kehittäen paljon downforcea mutkiin ja jarrutuksiin. ALA voi kuitenkin avata ilmanohjaimet, vähentäen ilmanvastusta kiihtyvyyttä ja huippunopeutta tavoiteltaessa.Takaspoilerin kohdalla odottaa pääpiirteittäin sama tarina. ALA voi nopeassa ajossa avata takaosan ilmakanavat, päästäen ilman virtaamaan siiven alapinnalla sijaitsevista lovista, vähentäen ilmanvastusta. Siivekkeiden ollessa suljettuna takaspoileri toimii tavallisesti, tuottaen peräti 750% enemmän downforcea kuin Huracánin perusmalli. Koska takasiiven ilmankanavat on jaettu vasempaan ja oikeaan puoliskoon, voi LPI-ajohallinta käskyttää siivenpuolikkaiden toimintaa nopeissa mutkissa, toimien sivuttaista painonsiirtoa vastaan ja varmistaen sisärenkaiden pidon.2,9 sekuntia, 195 000 euroaKaikella tällä on saavutettu Lamborghinin pienemmän mallin äärimmäisin versio, jonka suoritusarvot jättävät vain vähän arvailtavaa. Yhdistetty kulutus on 13,7 litraa per 100 kilometriä ja auton hinta Euroopassa ennen veroja on 195 000 euroa.Rahoilleen saa vastineeksi kiihtyvyyden, jolla saavutetaan 0–100 km/h 2,9 sekunnissa, 0–200 km/h 8,9 sekunnissa ja jatketaan aina 325 km/h huippunopeuteen asti. Myös 100-0 km/h sujuu ideaaliolosuhteissa melko mallikkaasti, valmistajan mukaan 31 metrin matkalla.Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Aake Kinnunen, Lauri AhtiainenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Tapahtumat Liveseuranta: Auto 25 & Mobility -tapahtuman päätöspäivä – kohokohtana Mercedes-Benzin huutokauppa! 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 15.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: iltapesun kautta nukkumaan 14.3.2025 Uutinen Moottorin haastattelu: Toyota ei usko solid state -akkujen tulevan massatuotantoon vielä vuosikausiin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 23.3.2025 Autoilu Hybridiautot eivät pelota ostajia, vaikka uutiset huutavat ongelmista 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 24.3.2025 Koeajo Koeajo: Mitsubishi ASX – jotain tuttua tässä on 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle