19.8.2023 Ajoneuvot Toisen polven Mercedes-AMG GT julkistettiin – uusi hopeanuoli on lähes perheauto kahdella takuuvarmalla V8-vaihtoehdolla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-AMG:n oma urheiluauto on toisessa sukupolvessaan 2+2-paikkaisena aiempaa käytännöllisempi. Kaksipaikkaisena auto tarjoaa peräti suuremman tavaratilan kuin Volkswagen Passat Variant. Voimakas sukulaisuussuhde SL:ään tietää myös takavetorakenteen korvaavaa nelivetoa ja AMG 55- sekä -63 -versioita, joista tehokkain kehittää 585 hevosvoimaa. Monet hopeanuolia fanittavat saivat vuonna 2015 huokaista helpotuksesta, kun Mercedes-AMG:n nimellä julkistettiin näyttävä superautomalli, Mercedes-AMG GT, ja näin lokinsiipi-Mersu SLS AMG sai seuraajan. Kahdeksan tuotantovuoden jälkeen Mercedes-AMG on tuonut GT-mallin uuteen sukupolveen, mutta samalla myös muuttanut mallin konseptia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyGT-pohjalta ponnistaenMonterey Car Weekissä odotetulla tavalla lanseerattu C192-polven GT on suunniteltu hieman eri lähtökohdista kuin edeltäjänsä. Mallin pohjaksi on nimittäin otettu vajaat kaksi vuotta sitten esitelty Mercedes-AMG SL, joka oli sekin konseptiltaan edeltäjästään poikkeava, ja ensi kertaa nimenomaan Affalterbachin hedelmä.Kori rakentuu alumiinin lisäksi useista eri teräslaaduista, magnesiumista sekä komposiiteista.Uusi GT jakaa pääpiirteissään kaiken tekniikkansa SL:n kanssa, vaikka autot eivät jaakaan samaa Mercedeksen sisäistä korimallimerkintää. Kaikki lähtee liikkeelle alumiinipohjaisesta korista, jonka mittasuhteet ovat muuttuneet, kuten myös äärimitat kasvaneet. AMG GT on nyt peräti 18 senttimetriä edeltäjäänsä pidempi ja 4 senttimetriä leveämpi. Tasan 2 700 millimetrin akselivälissäkin on kasvua, nimittäin noin 7 senttimetriä.Sisätiloissa on havaittavissa lisää ylellisyyttä, kuten myös lisää lasipinta-alaa. Tällä tarkoitetaan 11,9-tuumaisen pystyn keskinäytön lisäksi parempaa näkyvyyttä ulos suurempien ikkunoiden kautta sekä panoraamalasikattoa.Ulkonäöltään C192 on evoluutio edeltäjämallista, mukanaan paljon elementtejä SL:stä. Hopeanuolen konepelti ei ole enää aivan yhtä pitkänhuiskea, ja tuulilasi on vastaavasti hieman loivempi ja pidempi. Samalla kabiini on pidentynyt, sillä nyt sinne täytyy mahtua SL:n tavoin takaistuimet, joilla matkustavat mukavimmin alle 150-senttiset, muutkin toki tilapäisesti.Ei siinä kuitenkaan kaikki, saahan takapenkit vielä kaadettuakin, jolloin tavaratilaa on pitkälti yli luokan standardien. Jopa 675 litraa! Samalla muutokset tietävät sitä, että Mercedes-AMG GT siirtyy konseptina ehkä edellistä enemmän Grand Tourer (GT) -henkeen ja ylellisempään ilmiasuun. Jos ajatusta yrittää pukea konkreettisemmin sanoiksi, voisi vaikka todeta, että Mercedes-AMG GT on jatkossa jollain akselilla entistä lähempänä Aston Martinin DB-sarjaa kuin yleensä keskimoottorisia, varsinaisia superautoja. Toisaalta nelipaikkaisena auto on myös aiempaa enemmän Porsche 911:n haastaja.Lähtien kahdella tehoversiollaUusi Mercedes-AMG GT palauttaa SL:n tavoin mieliin kauan kadoksissa olleen AMG 55 -tehoversion. Lähtötason malli Mercedes-AMG GT 55 4Matic+ kehittää jo varsin riittävän tuntuiset tehot, jotka voi kopioida suoraan SL 55:n teknisistä tiedoista. Tämähän tarkoittaa on 476 hevosvoimaa ja 700 newtonmetriä, joiden turvin ehtii nollasta sataan 3,9 sekunnissa ja pääsee 295 kilometriä tunnissa.Copy-paste -menetelmä kelpaa myös tehokkaampaan malliin, sillä GT 63 takoo paperille tuntuvasti isommat lukemat eli 585 heppaa ja 800 newtonmetriä, mahdollistaen kiihtyvyyden nollasta sataan 3,6 sekunnissa ja huippunopeuden 315 kilometriä tunnissa. Jatkeena on aina 9-vaihteinen AMG Speedshift Multi Clutch Transmission -laatikko sekä siis neliveto. Voimansiirtoratkaisu on merkittävästi erilainen kuin edeltäjässä, mikä mahdollistaa kasvaneet sisätilat.Itse voimanlähdehän on molemmissa tapauksissa periaatteessa suoraan edeltäjästä ja monista muista isoista AMG-malleista tuttu 4,0-litrainen V8. Perinteitä vaalien yksi mies rakentaa kunkin moottorin käsin alusta loppuun AMG:n tehtaassa Affalterbachissa.Mikä muu muuttuu?Jos uuden polven Mercedes-AMG GT:n tekniikkaa peilataan vielä SL:ään, nousee tietysti mieleen kysymys mahdollisesta GT 43 -versiosta. Onko Mercedes valmis rikkomaan V-moottoreiden katkeamattoman ketjun GT:n sukulinjalla, jota voi jatkaa ensimmäisten hopeanuolien syntyyn asti, ja asentamaan siihen rivinelosen?Mercedes-AMG GT Roadster-mallia emme varmasti myöskään tule enää jatkossa näkemään, sillä SL:hän on käytännössä juuri sitä.Kysymys kuuluu vielä, tuleeko malliston lopullinen yläpää olemaan GT 63 -versio. Edellispolvessahan kaikki mallit määriteltiin kirjaimilla ja muilla päätteillä. Uuden mallin 63-versio vastaa suunnilleen edellispolven GT R:ää. Edeltäjällä on kuitenkin vielä ässiä hihassa, kuten Black Series. Katsotaan, millaisia spin-offeja C192:sta tullaan aikanaan näkemään.Lähde ja kuvat: Mercedes-Benz Teksti: Benjamin HelanderMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Muistoja 20 vuoden takaa - Mercedes-Benz SLR McLaren synttäriparaatissa Mercedes-Benzin ja McLarenin yhteinen hyperautoprojekti vuosituhannen taitteesta on yksi uuden Mercedes-AMG GT:n henkisistä edeltäjistä. Aikanaan 625-heppaisella 5,5-litraisella V8:lla varustettu SLR McLaren oli tuotannossa vuosina 2003 - 2009. Autot tehtiin käsityönä brittiläisosapuolen McLaren Technology Centressä eteläisen Englannin Surrey'ssä. Kaikki SLR:t ovat harvinaisen arvokkaita, mutta kuvissa etualalla esiintyvät SLR Stirling Moss, SLR by MSO, SLR HDK sekä SLR 722 GT Prototype ovat sitä aivan erityisellä tavalla. Harvinaisuutensa ja arvokkuutensa takia SLR:ää ei myöskään vaivaa 20 vuotta vanhanakaan automallina katoavaisuus. Tästä osoituksena SLR Club oli järjestänyt kuvaussessioon Technology Centren rantabulevardille aika rivin muitakin sarjan keräilyhelmiä. Lähde ja kuvat: McLaren Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 18.12.2024 Automatkailu Ulkomaille automatkaileva, ensi vuonna helpottuu – Vihreä kortti digitaaliseksi 17.12.2024 Uutinen Tämäkin oli kiinalaisille autoille langetettujen rangaistustullien vaikutusta – suuri määrä hybridejä myyntiin 17.12.2024 Autoilu Vähäpäästöisten autojen pysäköintialennus Helsingissä loppuu monilta ensi vuonna 16.12.2024 Sähköautot Hyundai Inster rymistelee sähköautojen hintakisaan – 25 000 euroa ja pitkä toimintamatka 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 21.12.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi lataushybridejä ei voi ladata pikalatauspisteillä? 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Historia Aikakone koneiden aikaan – Alfa Romeo Museo Storico 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 17.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: farkku-Mersu ja laajennetun tavaratilan arvoitus 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”