19.8.2023

Toisen polven Mercedes-AMG GT julkistettiin – uusi hopeanuoli on lähes perheauto kahdella takuuvarmalla V8-vaihtoehdolla

Mercedes-AMG:n oma urheiluauto on toisessa sukupolvessaan 2+2-paikkaisena aiempaa käytännöllisempi. Kaksipaikkaisena auto tarjoaa peräti suuremman tavaratilan kuin Volkswagen Passat Variant. Voimakas sukulaisuussuhde SL:ään tietää myös takavetorakenteen korvaavaa nelivetoa ja AMG 55- sekä -63 -versioita, joista tehokkain kehittää 585 hevosvoimaa.

Monet hopeanuolia fanittavat saivat vuonna 2015 huokaista helpotuksesta, kun Mercedes-AMG:n nimellä julkistettiin näyttävä superautomalli, Mercedes-AMG GT, ja näin lokinsiipi-Mersu SLS AMG sai seuraajan. Kahdeksan tuotantovuoden jälkeen Mercedes-AMG on tuonut GT-mallin uuteen sukupolveen, mutta samalla myös muuttanut mallin konseptia.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

GT-pohjalta ponnistaen

Monterey Car Weekissä odotetulla tavalla lanseerattu C192-polven GT on suunniteltu hieman eri lähtökohdista kuin edeltäjänsä. Mallin pohjaksi on nimittäin otettu vajaat kaksi vuotta sitten esitelty Mercedes-AMG SL, joka oli sekin konseptiltaan edeltäjästään poikkeava, ja ensi kertaa nimenomaan Affalterbachin hedelmä.

Kori rakentuu alumiinin lisäksi useista eri teräslaaduista, magnesiumista sekä komposiiteista.

Uusi GT jakaa pääpiirteissään kaiken tekniikkansa SL:n kanssa, vaikka autot eivät jaakaan samaa Mercedeksen sisäistä korimallimerkintää. Kaikki lähtee liikkeelle alumiinipohjaisesta korista, jonka mittasuhteet ovat muuttuneet, kuten myös äärimitat kasvaneet. AMG GT on nyt peräti 18 senttimetriä edeltäjäänsä pidempi ja 4 senttimetriä leveämpi. Tasan 2 700 millimetrin akselivälissäkin on kasvua, nimittäin noin 7 senttimetriä.

Sisätiloissa on havaittavissa lisää ylellisyyttä, kuten myös lisää lasipinta-alaa. Tällä tarkoitetaan 11,9-tuumaisen pystyn keskinäytön lisäksi parempaa näkyvyyttä ulos suurempien ikkunoiden kautta sekä panoraamalasikattoa.

Ulkonäöltään C192 on evoluutio edeltäjämallista, mukanaan paljon elementtejä SL:stä. Hopeanuolen konepelti ei ole enää aivan yhtä pitkänhuiskea, ja tuulilasi on vastaavasti hieman loivempi ja pidempi. Samalla kabiini on pidentynyt, sillä nyt sinne täytyy mahtua SL:n tavoin takaistuimet, joilla matkustavat mukavimmin alle 150-senttiset, muutkin toki tilapäisesti.

Ei siinä kuitenkaan kaikki, saahan takapenkit vielä kaadettuakin, jolloin tavaratilaa on pitkälti yli luokan standardien. Jopa 675 litraa!

Samalla muutokset tietävät sitä, että Mercedes-AMG GT siirtyy konseptina ehkä edellistä enemmän Grand Tourer (GT) -henkeen ja ylellisempään ilmiasuun. Jos ajatusta yrittää pukea konkreettisemmin sanoiksi, voisi vaikka todeta, että Mercedes-AMG GT on jatkossa jollain akselilla entistä lähempänä Aston Martinin DB-sarjaa kuin yleensä keskimoottorisia, varsinaisia superautoja. Toisaalta nelipaikkaisena auto on myös aiempaa enemmän Porsche 911:n haastaja.

Lähtien kahdella tehoversiolla

Uusi Mercedes-AMG GT palauttaa SL:n tavoin mieliin kauan kadoksissa olleen AMG 55 -tehoversion. Lähtötason malli Mercedes-AMG GT 55 4Matic+ kehittää jo varsin riittävän tuntuiset tehot, jotka voi kopioida suoraan SL 55:n teknisistä tiedoista. Tämähän tarkoittaa on 476 hevosvoimaa ja 700 newtonmetriä, joiden turvin ehtii nollasta sataan 3,9 sekunnissa ja pääsee 295 kilometriä tunnissa.

Copy-paste -menetelmä kelpaa myös tehokkaampaan malliin, sillä GT 63 takoo paperille tuntuvasti isommat lukemat eli 585 heppaa ja 800 newtonmetriä, mahdollistaen kiihtyvyyden nollasta sataan 3,6 sekunnissa ja huippunopeuden 315 kilometriä tunnissa. Jatkeena on aina 9-vaihteinen AMG Speedshift Multi Clutch Transmission -laatikko sekä siis neliveto. Voimansiirtoratkaisu on merkittävästi erilainen kuin edeltäjässä, mikä mahdollistaa kasvaneet sisätilat.

Itse voimanlähdehän on molemmissa tapauksissa periaatteessa suoraan edeltäjästä ja monista muista isoista AMG-malleista tuttu 4,0-litrainen V8. Perinteitä vaalien yksi mies rakentaa kunkin moottorin käsin alusta loppuun AMG:n tehtaassa Affalterbachissa.

Mikä muu muuttuu?

Jos uuden polven Mercedes-AMG GT:n tekniikkaa peilataan vielä SL:ään, nousee tietysti mieleen kysymys mahdollisesta GT 43 -versiosta. Onko Mercedes valmis rikkomaan V-moottoreiden katkeamattoman ketjun GT:n sukulinjalla, jota voi jatkaa ensimmäisten hopeanuolien syntyyn asti, ja asentamaan siihen rivinelosen?

Mercedes-AMG GT Roadster-mallia emme varmasti myöskään tule enää jatkossa näkemään, sillä SL:hän on käytännössä juuri sitä.

Kysymys kuuluu vielä, tuleeko malliston lopullinen yläpää olemaan GT 63 -versio. Edellispolvessahan kaikki mallit määriteltiin kirjaimilla ja muilla päätteillä. Uuden mallin 63-versio vastaa suunnilleen edellispolven GT R:ää. Edeltäjällä on kuitenkin vielä ässiä hihassa, kuten Black Series. Katsotaan, millaisia spin-offeja C192:sta tullaan aikanaan näkemään.

Lähde ja kuvat: Mercedes-Benz Teksti: Benjamin Helander

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Muistoja 20 vuoden takaa - Mercedes-Benz SLR McLaren synttäriparaatissa

Mercedes-Benzin ja McLarenin yhteinen hyperautoprojekti vuosituhannen taitteesta on yksi uuden Mercedes-AMG GT:n henkisistä edeltäjistä.

Aikanaan 625-heppaisella 5,5-litraisella V8:lla varustettu SLR McLaren oli tuotannossa vuosina 2003 - 2009. Autot tehtiin käsityönä brittiläisosapuolen McLaren Technology Centressä eteläisen Englannin Surrey'ssä. Kaikki SLR:t ovat harvinaisen arvokkaita, mutta kuvissa etualalla esiintyvät SLR Stirling Moss, SLR by MSO, SLR HDK sekä SLR 722 GT Prototype ovat sitä aivan erityisellä tavalla.

Harvinaisuutensa ja arvokkuutensa takia SLR:ää ei myöskään vaivaa 20 vuotta vanhanakaan automallina katoavaisuus. Tästä osoituksena SLR Club oli järjestänyt kuvaussessioon Technology Centren rantabulevardille aika rivin muitakin sarjan keräilyhelmiä.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat