30.10.2021 Ajoneuvot Kiintotähti, hopeanuoli Mercedes-AMG SL: Tuplana kaikki parempaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-AMG SL on aikansa näkemys edustusroadsterista, joka korvaa edeltäjänsä lisäksi Mercedes-Benz S-sarjan avomallin ja AMG GT Roadsterin. Lopputulos on jossain sportin ja luksuksen välimaastossa. Edellinen, viime vuonna tuotantolinjoilta poistunut SL ehti hallita segmenttiään lähes vuosikymmenen. Tästä voimme kai päätellä, että uutuuden suunnittelijoilla on ollut reilusti aikaa tuplata monia asioita. Tätä nykyä autonvalmistajilla on varsinkin tämänkaltaisten mallien kohdalla muoti etsiä niin tyylillisiä kuin käytännön tason ideoita omasta historiastaan. Uuden SL:n suunnittelussa tätä historiallista pohjaa on ollut käytettävissä keskimääräistä enemmän. Esimerkiksi katon kohdalla sukelletaan suoraan 50-luvulle, kun kangaskatto palaa käyttöön legendaarisen 300SL:n tyyliin. Kaikkea aikansa, muutaman polven vallinnut kovakatto on hieno, mutta nyt on jälleen aika antaa tilaa rättikatolle. Ja onhan se 21 kiloa kevyempikin. Katto aukeaa 15 sekunnissa kuudenkympin nopeuteen asti. Kangaskattoon löytyy kolme eri värivaihtoehtoa. Toisaalta sukunäköä on varsinkin AMG GT -perheeseen, jonka roadsterin uutuus korvaakin osittain. Samalla SL ottaa hartioilleen myös S-sarjan avoversion tehtäviä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Puoli vuosisataa V8:ia ja vetävät pyörät tuplana SL on nyt ensimmäistä kertaa Mercedes-AMG:n tuote, mikä näkyy monella tavalla ilmiasussa ja tekniikassa. Oli toki jo edeltäjiinkin valittavissa AMG-tekniikkaa, mutta uutuus on Mercedes-AMG aivan kuten GT ja GT 4 door Coupé. Merkittävimpänä erona mainittuihin malleihin on se, että perintötekijöistään johtuen SL:n on oltava myös selkeästi ylellinen auto, ei yksinomaan urheilullinen. Ulkovärivaihtoehtoina on metallivärien lisäksi kuusi Manufaktur -erikoissävyä. Yhä harvalukuisimmiksi käyvät V12:t jätettiin pois edeltävästä SL:stä jokunen vuosi sitten, eikä niitä uutuudessakaan nähdä. Sen sijaan V8:t pysyvät tiukasti mukana, ollen ainakin aluksi ainoat vaihtoehdot, molemmat tuttuja 4-litraisia. Vuosien takaa uudestaan käyttöön otetulla SL 55 -mallimerkinnällä kulkee 476 hevosvoimaa ja 700 newtonmetriä tuottava versio, jolla ehtii nollasta sataan 3,9 sekunnissa ja pääsee karvan alle 300 kilometriä tunnissa. SL 63 puolestaan takoo paperille tuntuvasti isommat lukemat 585 heppaa, 800 newtonmetriä; 3,6 sekuntia ja 315 km/h. Jatkona on 9-vaihteinen AMG Speedshift Multi Clutch Transmission -laatikko. Periaatteiden ja perinteen mukaisesti yksi mies rakentaa kunkin moottorin käsin alusta loppuun AMG:n tehtaassa Affalterbachissa. Yhdenlainen merkkivuosi tämä on SL:n kohdalla muutenkin kuin uuden mallin kautta. On nimittäin niin, että V8-voimanlähde on ollut saatavilla siihen 18 vuotta tuotannossa olleesta R107-mallipolvesta eli vuodesta 1971 lähtien, siis 50 vuotta. Tähän asti olemme selvinneet ilman kulttuurishokkeja, mutta sellainen eittämättä tulee sen tiedon myötä, että SL:ssä on tästä eteenpäin tuplasti vetäviä pyöriä 4Matic+ -voimansiirron korvatessa takavetorakenteen. Valmistajan mukaan esiteltyjen voimalinjojen lisäksi tulossa on Formula ykkösistä ammennettua AMG E Performance -hybriditekniikkaa. Istuimet tuplana SL on aina tähän saakka ollut kaksipaikkainen. Nyt istuinten määrä kuitenkin tuplaantuu, kun uutuus on 2 + 2 -paikkainen. Se tarkoittaa, että täyteläisten etuistuinten takana on vielä kaksi paikkaa, joille valmistaja lupaa istuinmukavuutta 150-senttisille tai sitä lyhyemmille henkilöille. Tämä ei meinaa, etteivätkö siellä pidemmätkin saisi matkustaa, mutta pidemmän päälle voi tulla ahdasta. Toisaalta, valmistaja korostaa, että takaistuimille voi asettaa esimerkiksi golf-bägin tai tuulenohjaimen. Matkustamossa riittää yksityiskohtia, ja niillä pyritään luomaan tuulahduksia menneiltä vuosikymmeniltä sekä tunnelmia korkealta suihkulentokoneiden maailmasta. SL:ssä AMG-taajuudelle viritetyn toisen polven MBUX-järjestelmän keskinäyttö on toteutettu fiksusti, sillä kun katto avonaisena aurinko pääsee paistamaan esteettä sisään, voi diginäyttöön tulla pahoja heijastuksia. SL:ssä näytön kulman voikin säätää sopivaksi. Digin lisäksi kojelaudalta löytyy analogista materiaalia, mitä valmistaja kutsuu ”jännittäväksi yhdistelmäksi” nimeltä ”hyperanalogue”. Digitaalisempaa analogisuutta saa hakea. Suurin osa eläkepäivien edustusroadsterin ohjaamopainikkeista on korvattu kapasitiivisillä hipaisupainikkeilla, jotka koittavat veikata kuljettajan tarkoituksia. Kääntyvät pyörätkin tuplana Tätä ominaisuutta ei takuulla ollut 300SL:ssä 50-luvulla, eikä edelleenkään kuudennen sukupolven SL:ssä vuonna 2011, mutta nyt on: Nelipyöräohjaus. Isoa comebackia tekevä ohjausratkaisu tuo hopeanuoleen valmistajan mukaan erilaisia hyötyjä. Aktiivinen ohjausjärjestelmä kääntää takapyöriä alle 100 kilometrin tuntinopeudessa eri suuntaan kuin etupyöriä ketteryyden nimissä, ja yli satasessa taas samaan suuntaan, silloin paremman pidon takaamiseksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ja sitten kori SL on auto, jonka designin peruslähtökohtiin ei ole syytä lähteä kajoamaan. Pitkä ja hallitseva keula, loiva tuulilasi ja pitkä akseliväli ovat tästä vahvoja esimerkkejä. Jokainen sukupolvi on tuonut estraadille jotain uutta ja omaa, niin kuin ilmiselvästi tämäkin. Suoraan historiastakin on kaivettu jälleen elementtejä, yksi niistä on leveän maskin 14 pystyripaa – ei liene vaikea arvata, mistä mallista se on ammennettu. Korirakenteessa kaikki on mennyt viimeisintäkin osaa myöten uusiksi. Kori rakentuu alumiinin lisäksi useista eri teräslaaduista, magnesiumista sekä komposiiteista. Vääntöjäykkyys on valmistajan mukaan parantunut edelliseen verrattuna, vaikka kori on aikaisempaa kevyempi. Laakea roadster painaa ajokuntoisena hieman alle kaksi tonnia. Autoa ympäröivää ilmaa käytetään hyväksi paremman ajodynamiikan saavuttamiseksi. Uusi Airpanel -ilmanotto- ja jäähdytysjärjestelmä aukeaa aktiivisesti riippuen ajonopeudesta ja jäähdytystarpeesta. Mukautuva takaspoileri herää kahdeksankympin vauhdissa ja alkaa vaihdella asentoaan muiden säätöjen ja ajotavan mukaan. Lisäksi auton alle, moottorin etupuolelle, on saatavilla hiilikuituprofiili, joka laskee suojastaan 4 senttimetrin verran, kun tarvitaan. Tämä kavennettu putki luo auton alla venturi-ilmiön, mikä lisää downforcea. Valmistajan mukaan korimuodot on piirretty vanhojen hyvien aikojen tapaan kynällä puhtaalle valkoiselle paperille. Kylmät väreet! Tämä jos jokin on paluuta juurille. Mercedes-AMG SL:stä onkin ilman muuta tulossa – edeltäjiään seuraten – oman aikansa ikoni. Lähde ja kuvat: Daimler Teksti: Benjamin Helander Lisää aiheesta AMG 50 vuotta: lyhyt katsaus Affalterbachin merkkipaaluihin AMG-pomo Moers: ”Kun kysyn AMG GT:stä, asiakkaat haluavat nelivedon” Auto, olet mahtava – Mercedes-AMG GT 63S ja matka Geneveen Avohullutuksen mieto ja tulinen – Mercedes-AMG GT Roadster Ei mitään rajaa: Mercedes-AMG GLE 63 ja GLS 63 Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – ”tehokkaampi ja edullinen” 25.7.2024 Uutinen Hyväkuntoinen soratie päihittää pahasti vaurioituneen päällystetyn tien 24.7.2024 Uutinen Käytettyjen autojen kauppa elpyy – sähkö- ja hybridiautojen kysyntä kasvussa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 23.7.2024 Uutinen Akun kestävyys mietityttää suomalaisia sähköauton hankinnassa – todellisuudessa akkuvahingot ovat harvinaisia 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 22.7.2024 Uutinen Suomen teiden heikko kunto vaarantaa liikenneturvallisuuden – moni väistelee päällystevaurioita pujottelemalla 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan