5.9.2021 Ajoneuvot Nimihirviö: Mercedes-AMG GT63 S E Performance 4MATIC+ 4-ovinen Coupé Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä AMG:n lataushybridi on järkyttävä nimihirviö. Mercedes-AMG GT63 S E Performance 4MATIC+ 4-ovinen Coupé potkii 620 kilowattia ja etenee 12 kilometriä sähköllä. Aloitetaan nimestä. Se kuuluu kokonaisuudessaan Mercedes-AMG GT63 S E Performance 4MATIC+ 4-ovinen Coupé. Lopetetaan nimestä. Mercedes-AMG GT63 S E Performance tuo Mercedes-Benzin yhden, nykyään lukuisista, alabrändeistä lataushybridimaailmaan. Tehoa on tutusti tarpeeksi, mutta toimintamatka ei ole ollut prioriteetti. Voimalinja on lievästi sanottuna vaikuttava. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mercedes-AMG GT63 S E Performance Ilmoitettu huipputeho on 620 kilowattia (843 hv) ja huippuvääntö 1 400 newtonmetriä launch control -järjestelmän kytkemällä. Tuolloin ensimmäiset 100 kilometriä tunnissa saavutetaan alle 3 sekunnissa ja toinenkin satanen on kelattu alle 10 sekuntia liikkeellelähdöstä. Huippunopeudeksi kerrotaan vaatimattomat 316 kilometriä tunnissa. Keulalla majailee tutusti 4,0-litrainen tuplasti ahdettu V8 (M177) ja takana akkupaketin lisäksi myös 150 kilowatin tehoinen sähkömoottori. Voima välitetään kaikille neljälle pyörälle kahden vaihteiston läpi. Polttomoottorin lukemat, 470 kilowattia (639 hv) ja 900 newtonmetriä, ovat samat kuin ilman hybridisointia toteutetussa GT63 S -mallissa. Mielenkiintoisesti tämä on silti varustettu 10 kilowatin (14 hv) starttigeneraattorilla. Polttomoottorin voima välitetään neljälle pyörälle, tosin kovin takapainotteisesti, 9-pykäläisen kaksoiskytkinvaihteiston ja sähköisesti ohjatun tasauspyörästön rajoittimen kautta. Kuten edellä totesimme, taka-akselilta löytyy tämän lisäksi oma sähkömoottori. Tuon voima välitetään takapyörille saman sähköisesti ohjatun tasauspyörästön kautta, mutta oman erillisen kaksipykäläisen vaihteiston kautta. Tässä kohti joku saattaisi tippua jo kärryiltä. Sähkömoottorin voima pystytään nimittäin välittämään myös takaisin etupyörille. Näin kaikkien voimanlähteiden voima on palloteltavissa pyörille tarpeen mukaan. Mercedes-AMG GT63 S E Performance on varustettu myös drift modella ja osaa ohjata kaikki 843 hevosvoimaa pelkästään takapyörien tehtäväksi. Suorituskyvyn priorisoinnista kertoo myös pikkuisen akun koko: 6,1 kilowattituntia. Tämän avulla lataushybridillä pystyy taittamaan sähköisesti vain 12 kilometriä. Ratkaisu on mielenkiintoinen, mutta säästää tietenkin massaa. Ei sillä, että GT63 S E Performance olisi varsinaisesti kevyt. Virallisten tietojen mukaan 2380 kilogrammaa painava 4-ovinen laite on 260 kilogrammaa tavallisempaa GT63 S -mallia raskaampi. Massa on luonnollisesti otettu huomioon autoa viritettäessä. Vakiovarusteena on uusi tätä mallia varten kehitetty säädettävällä vaimennuksella varustettu ilmajousitus. Edessä kuusimäntäisin satuloin ja halkaisijaltaan 420 millimetrisin levyin varustetusta hiilikuitukeraamisesta jarrujärjestelmästä ei pitäisi loppua puhti aivan heti. Taka-akselin yksimäntäiset satulat saavat apua energian talteenottoon kykenevältä sähkömoottorilta. Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid on ennen kaikkea tekninen taidonnäyte. Nyt Mercedes-AMG haastaa tämän todella teknisesti edistyksellisimmän ja monimutkaisimman suorituskykyisen auton tittelistä käsittämättömällä kyvyllään jakaa eri voimanlähteiden tuottoa mekaanisesti eri pyörille. Audin mainoslauseen voisi siirtää tänne. On myös mielenkiintoista nähdä löytääkö tämä sähköistetty taka-akseli tulevaisuudessa tietään muihin merkin tuotteisiin, vaikkapa sitten hieman kevyemmän polttomoottorin parina. Juuri tuossa voimalinjassa piilee tämän auton mielenkiinto, esimerkiksi sisätilojen puolelta ei ole juuri raportoitavaa. Kuvat ja lähde: Daimler Lue lisää Kaikki artikkelit 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version - Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 11.4.2024 Liikenneturvallisuus Suomessa myytävä turvaistuin hajosi törmäyskokeessa – aiheuttaa vakavan loukkaantumisriskin lapselle 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?