5.9.2021

Nimihirviö: Mercedes-AMG GT63 S E Performance 4MATIC+ 4-ovinen Coupé

Mercedes-AMG GT63 S E Performance

AMG:n lataushybridi on järkyttävä nimihirviö. Mercedes-AMG GT63 S E Performance 4MATIC+ 4-ovinen Coupé potkii 620 kilowattia ja etenee 12 kilometriä sähköllä.

Aloitetaan nimestä. Se kuuluu kokonaisuudessaan Mercedes-AMG GT63 S E Performance 4MATIC+ 4-ovinen Coupé. Lopetetaan nimestä.

Mercedes-AMG GT63 S E Performance tuo Mercedes-Benzin yhden, nykyään lukuisista, alabrändeistä lataushybridimaailmaan. Tehoa on tutusti tarpeeksi, mutta toimintamatka ei ole ollut prioriteetti. Voimalinja on lievästi sanottuna vaikuttava.

Mercedes-AMG GT63 S E Performance 4MATIC+ 4-ovinen Coupé

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mercedes-AMG GT63 S E Performance

Ilmoitettu huipputeho on 620 kilowattia (843 hv) ja huippuvääntö 1 400 newtonmetriä launch control -järjestelmän kytkemällä. Tuolloin ensimmäiset 100 kilometriä tunnissa saavutetaan alle 3 sekunnissa ja toinenkin satanen on kelattu alle 10 sekuntia liikkeellelähdöstä. Huippunopeudeksi kerrotaan vaatimattomat 316 kilometriä tunnissa.

Mercedes-AMG GT63 S E Performance

Keulalla majailee tutusti 4,0-litrainen tuplasti ahdettu V8 (M177) ja takana akkupaketin lisäksi myös 150 kilowatin tehoinen sähkömoottori. Voima välitetään kaikille neljälle pyörälle kahden vaihteiston läpi.

Polttomoottorin lukemat, 470 kilowattia (639 hv) ja 900 newtonmetriä, ovat samat kuin ilman hybridisointia toteutetussa GT63 S -mallissa. Mielenkiintoisesti tämä on silti varustettu 10 kilowatin (14 hv) starttigeneraattorilla. Polttomoottorin voima välitetään neljälle pyörälle, tosin kovin takapainotteisesti, 9-pykäläisen kaksoiskytkinvaihteiston ja sähköisesti ohjatun tasauspyörästön rajoittimen kautta.

Mercedes-AMG GT63 S E Performance

Kuten edellä totesimme, taka-akselilta löytyy tämän lisäksi oma sähkömoottori. Tuon voima välitetään takapyörille saman sähköisesti ohjatun tasauspyörästön kautta, mutta oman erillisen kaksipykäläisen vaihteiston kautta. Tässä kohti joku saattaisi tippua jo kärryiltä.

Sähkömoottorin voima pystytään nimittäin välittämään myös takaisin etupyörille. Näin kaikkien voimanlähteiden voima on palloteltavissa pyörille tarpeen mukaan. Mercedes-AMG GT63 S E Performance on varustettu myös drift modella ja osaa ohjata kaikki 843 hevosvoimaa pelkästään takapyörien tehtäväksi.

Nimihirviö: Mercedes-AMG GT63 S E Performance 4MATIC+ 4-ovinen Coupé

Suorituskyvyn priorisoinnista kertoo myös pikkuisen akun koko: 6,1 kilowattituntia. Tämän avulla lataushybridillä pystyy taittamaan sähköisesti vain 12 kilometriä. Ratkaisu on mielenkiintoinen, mutta säästää tietenkin massaa.

Ei sillä, että GT63 S E Performance olisi varsinaisesti kevyt. Virallisten tietojen mukaan 2380 kilogrammaa painava 4-ovinen laite on 260 kilogrammaa tavallisempaa GT63 S -mallia raskaampi. Massa on luonnollisesti otettu huomioon autoa viritettäessä.

Vakiovarusteena on uusi tätä mallia varten kehitetty säädettävällä vaimennuksella varustettu ilmajousitus. Edessä kuusimäntäisin satuloin ja halkaisijaltaan 420 millimetrisin levyin varustetusta hiilikuitukeraamisesta jarrujärjestelmästä ei pitäisi loppua puhti aivan heti. Taka-akselin yksimäntäiset satulat saavat apua energian talteenottoon kykenevältä sähkömoottorilta.

Mercedes-AMG GT63 S E Performance

Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid on ennen kaikkea tekninen taidonnäyte. Nyt Mercedes-AMG haastaa tämän todella teknisesti edistyksellisimmän ja monimutkaisimman suorituskykyisen auton tittelistä käsittämättömällä kyvyllään jakaa eri voimanlähteiden tuottoa mekaanisesti eri pyörille. Audin mainoslauseen voisi siirtää tänne.

On myös mielenkiintoista nähdä löytääkö tämä sähköistetty taka-akseli tulevaisuudessa tietään muihin merkin tuotteisiin, vaikkapa sitten hieman kevyemmän polttomoottorin parina. Juuri tuossa voimalinjassa piilee tämän auton mielenkiinto, esimerkiksi sisätilojen puolelta ei ole juuri raportoitavaa.

Kuvat ja lähde: Daimler

Luetuimmat