5.9.2021 Ajoneuvot Nimihirviö: Mercedes-AMG GT63 S E Performance 4MATIC+ 4-ovinen Coupé Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä AMG:n lataushybridi on järkyttävä nimihirviö. Mercedes-AMG GT63 S E Performance 4MATIC+ 4-ovinen Coupé potkii 620 kilowattia ja etenee 12 kilometriä sähköllä. Aloitetaan nimestä. Se kuuluu kokonaisuudessaan Mercedes-AMG GT63 S E Performance 4MATIC+ 4-ovinen Coupé. Lopetetaan nimestä.Mercedes-AMG GT63 S E Performance tuo Mercedes-Benzin yhden, nykyään lukuisista, alabrändeistä lataushybridimaailmaan. Tehoa on tutusti tarpeeksi, mutta toimintamatka ei ole ollut prioriteetti. Voimalinja on lievästi sanottuna vaikuttava.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMercedes-AMG GT63 S E PerformanceIlmoitettu huipputeho on 620 kilowattia (843 hv) ja huippuvääntö 1 400 newtonmetriä launch control -järjestelmän kytkemällä. Tuolloin ensimmäiset 100 kilometriä tunnissa saavutetaan alle 3 sekunnissa ja toinenkin satanen on kelattu alle 10 sekuntia liikkeellelähdöstä. Huippunopeudeksi kerrotaan vaatimattomat 316 kilometriä tunnissa.Keulalla majailee tutusti 4,0-litrainen tuplasti ahdettu V8 (M177) ja takana akkupaketin lisäksi myös 150 kilowatin tehoinen sähkömoottori. Voima välitetään kaikille neljälle pyörälle kahden vaihteiston läpi.Polttomoottorin lukemat, 470 kilowattia (639 hv) ja 900 newtonmetriä, ovat samat kuin ilman hybridisointia toteutetussa GT63 S -mallissa. Mielenkiintoisesti tämä on silti varustettu 10 kilowatin (14 hv) starttigeneraattorilla. Polttomoottorin voima välitetään neljälle pyörälle, tosin kovin takapainotteisesti, 9-pykäläisen kaksoiskytkinvaihteiston ja sähköisesti ohjatun tasauspyörästön rajoittimen kautta.Kuten edellä totesimme, taka-akselilta löytyy tämän lisäksi oma sähkömoottori. Tuon voima välitetään takapyörille saman sähköisesti ohjatun tasauspyörästön kautta, mutta oman erillisen kaksipykäläisen vaihteiston kautta. Tässä kohti joku saattaisi tippua jo kärryiltä.Sähkömoottorin voima pystytään nimittäin välittämään myös takaisin etupyörille. Näin kaikkien voimanlähteiden voima on palloteltavissa pyörille tarpeen mukaan. Mercedes-AMG GT63 S E Performance on varustettu myös drift modella ja osaa ohjata kaikki 843 hevosvoimaa pelkästään takapyörien tehtäväksi.Suorituskyvyn priorisoinnista kertoo myös pikkuisen akun koko: 6,1 kilowattituntia. Tämän avulla lataushybridillä pystyy taittamaan sähköisesti vain 12 kilometriä. Ratkaisu on mielenkiintoinen, mutta säästää tietenkin massaa.Ei sillä, että GT63 S E Performance olisi varsinaisesti kevyt. Virallisten tietojen mukaan 2380 kilogrammaa painava 4-ovinen laite on 260 kilogrammaa tavallisempaa GT63 S -mallia raskaampi. Massa on luonnollisesti otettu huomioon autoa viritettäessä.Vakiovarusteena on uusi tätä mallia varten kehitetty säädettävällä vaimennuksella varustettu ilmajousitus. Edessä kuusimäntäisin satuloin ja halkaisijaltaan 420 millimetrisin levyin varustetusta hiilikuitukeraamisesta jarrujärjestelmästä ei pitäisi loppua puhti aivan heti. Taka-akselin yksimäntäiset satulat saavat apua energian talteenottoon kykenevältä sähkömoottorilta.Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid on ennen kaikkea tekninen taidonnäyte. Nyt Mercedes-AMG haastaa tämän todella teknisesti edistyksellisimmän ja monimutkaisimman suorituskykyisen auton tittelistä käsittämättömällä kyvyllään jakaa eri voimanlähteiden tuottoa mekaanisesti eri pyörille. Audin mainoslauseen voisi siirtää tänne.On myös mielenkiintoista nähdä löytääkö tämä sähköistetty taka-akseli tulevaisuudessa tietään muihin merkin tuotteisiin, vaikkapa sitten hieman kevyemmän polttomoottorin parina. Juuri tuossa voimalinjassa piilee tämän auton mielenkiinto, esimerkiksi sisätilojen puolelta ei ole juuri raportoitavaa.Kuvat ja lähde: Daimler Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 10.7.2025 Esittely Koeistuttu: vuoden 1929 Rolls-Royce Phantom I ja pala parempia aikoja Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen