3.3.2019 Ajoneuvot Maistiainen: Mercedes-AMG GT 63S 4-door – koko perheen peto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-AMG on tehnyt perheauton. Siitä ei kannata huolestua. 900 newtonmetriä tarjoillaan 2500 kierrokselta minuutissa alkaen. Tunne on absurdi. Kun turboahtimet heräävät, suuri V8 tuntuu kuin henkäisevän syvään, sitten mennään. Massa ei tunnu, vauhtia vain kertyy ja kertyy. Joskus vielä automuseoissa katsellaan jalustalle nostettua Mercedes-AMG:n neljälitraista tuplaturboa, ja muistellaan lämmöllä polttomoottorien hienoutta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Fyysisesti perheauto… Fantastinen moottori löytyy autosta, jonka virallinen nimi on jotakuinkin Mercedes-AMG GT 63S 4-Door Coupé 4Matic+. Kutsutaan autoa tuttavallisemmin GT 63S:ksi – jo siksi, että auto on oikeasti viisiovinen, ja pidämme edelleen kiinni perinteisistä coupe-määritelmistä. Henkisesti GT 63S on AMG:n kaksipaikkaisen GT-urheiluauton moniovinen versio. Voisi puhua Mercedes-AMG:n kilpailijasta Porsche Panameralle. Teknisesti sukujuuret ulottuvat E- ja CLS-sarjoihin, joita Mercedes-AMG:n ensimmäinen omaa suunnittelua oleva henkilöauto lainaa myös ison osan ohjaamoa. Hieman yllättäen GT 63S tarjoaa myös lähes Mercedes-Benzin malleihin vertautuvat tilat – urheiluautotunnelmaa olisi voinut hakea kenties matalammalla kattolinjalla, vaikka sitten takatiloista tinkien. Joskus tunnelman kannalta vähemmän on enemmän – ja tilaa kaipaavat valitsevat kuitenkin E 63 -farmarin tai jonkin voimatalon maastureista. Perheautomaisen korin ja yllättävän jämäkän alustan vuoksi auto hämmentää alkuun. Käytettävyys on kunnossa, mutta kuljettajan täytyy sietää hienoista epämukavuutta, mikäli GT 63S:llä haluaa ajaa joka päivä. …henkisesti urheiluauto Kolikon kääntöpuolta ei tosin tarvitse kauaa etsiä: reilusti yli 2-tonnin omamassasta huolimatta suuri auto taittuu mutkatietä kiitettävällä ketteryydellä ja vakaudella. Vauhdin myötä alusta pääsee töihin, ja silloin se suoriutuu hienosti. Pahemmatkin alppiteiden töyssyt tasoittuvat ja korin liikkeet pysyvät kunnossa. Kiitosta ansaitsee myös erinomaisesti tehty nelipyöräohjaus. Sitä ei yksinkertaisesti huomaa, auto vain tuntuu pysäköidessä ja neulansilmissä ketterältä. Audi ja BMW saisivat ottaa oppia. Kokonaisuutena GT 63S on todella helppo ja vaivaton auto ajaa niin kaupungissa kuin nopeammilla vuoristoteillä. Urheilullisuus on läsnä myös nelivedon toiminnassa. Auto kääntyy mutkaan nöyrästi, mutta uloskiihdytyksessä pitoa on kiitettävästi jopa koeajoauton urheilullisilla keskieurooppalaisilla kitkarenkaillakin. Lisävarusteisten hiilikuitukeraamisten jarrujen tuntumaa voisi kuvailla moitteettomaksi. Se moottori! Silti ajatukset palaavat aina moottoriin. Upeimmillaan V8 on pyörintänopeuden ollessa jossain 2500–4500 1/min kohdalla. Päättäväisyyttä uhkuva terävä papatus vaihtuu kaasun nostolla suhahdukseen, joka vie suomalaisajatukset löylynheittoon. Jos kiihdytystä jatkaa, saavuttaa voimanlähde 639 hevosvoiman huipputehonsa 5500 1/min alkaen. 9-vaihteinen levykytkimellä varustettu automaatti latoo pykäliä ja vauhtia kertyy sellaista tahtia, ettei lystiä parane kovin kauaa nauttia, ellei satu olemaan nopeusrajoittamattomalla Saksan Autobahnalla. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi - luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku