3.3.2019 Ajoneuvot Maistiainen: Mercedes-AMG GT 63S 4-door – koko perheen peto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-AMG on tehnyt perheauton. Siitä ei kannata huolestua. 900 newtonmetriä tarjoillaan 2500 kierrokselta minuutissa alkaen. Tunne on absurdi. Kun turboahtimet heräävät, suuri V8 tuntuu kuin henkäisevän syvään, sitten mennään. Massa ei tunnu, vauhtia vain kertyy ja kertyy. Joskus vielä automuseoissa katsellaan jalustalle nostettua Mercedes-AMG:n neljälitraista tuplaturboa, ja muistellaan lämmöllä polttomoottorien hienoutta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyFyysisesti perheauto…Fantastinen moottori löytyy autosta, jonka virallinen nimi on jotakuinkin Mercedes-AMG GT 63S 4-Door Coupé 4Matic+. Kutsutaan autoa tuttavallisemmin GT 63S:ksi – jo siksi, että auto on oikeasti viisiovinen, ja pidämme edelleen kiinni perinteisistä coupe-määritelmistä.Henkisesti GT 63S on AMG:n kaksipaikkaisen GT-urheiluauton moniovinen versio. Voisi puhua Mercedes-AMG:n kilpailijasta Porsche Panameralle. Teknisesti sukujuuret ulottuvat E- ja CLS-sarjoihin, joita Mercedes-AMG:n ensimmäinen omaa suunnittelua oleva henkilöauto lainaa myös ison osan ohjaamoa. Hieman yllättäen GT 63S tarjoaa myös lähes Mercedes-Benzin malleihin vertautuvat tilat – urheiluautotunnelmaa olisi voinut hakea kenties matalammalla kattolinjalla, vaikka sitten takatiloista tinkien. Joskus tunnelman kannalta vähemmän on enemmän – ja tilaa kaipaavat valitsevat kuitenkin E 63 -farmarin tai jonkin voimatalon maastureista.Perheautomaisen korin ja yllättävän jämäkän alustan vuoksi auto hämmentää alkuun. Käytettävyys on kunnossa, mutta kuljettajan täytyy sietää hienoista epämukavuutta, mikäli GT 63S:llä haluaa ajaa joka päivä.…henkisesti urheiluautoKolikon kääntöpuolta ei tosin tarvitse kauaa etsiä: reilusti yli 2-tonnin omamassasta huolimatta suuri auto taittuu mutkatietä kiitettävällä ketteryydellä ja vakaudella. Vauhdin myötä alusta pääsee töihin, ja silloin se suoriutuu hienosti. Pahemmatkin alppiteiden töyssyt tasoittuvat ja korin liikkeet pysyvät kunnossa.Kiitosta ansaitsee myös erinomaisesti tehty nelipyöräohjaus. Sitä ei yksinkertaisesti huomaa, auto vain tuntuu pysäköidessä ja neulansilmissä ketterältä. Audi ja BMW saisivat ottaa oppia. Kokonaisuutena GT 63S on todella helppo ja vaivaton auto ajaa niin kaupungissa kuin nopeammilla vuoristoteillä.Urheilullisuus on läsnä myös nelivedon toiminnassa. Auto kääntyy mutkaan nöyrästi, mutta uloskiihdytyksessä pitoa on kiitettävästi jopa koeajoauton urheilullisilla keskieurooppalaisilla kitkarenkaillakin. Lisävarusteisten hiilikuitukeraamisten jarrujen tuntumaa voisi kuvailla moitteettomaksi.Se moottori!Silti ajatukset palaavat aina moottoriin. Upeimmillaan V8 on pyörintänopeuden ollessa jossain 2500–4500 1/min kohdalla. Päättäväisyyttä uhkuva terävä papatus vaihtuu kaasun nostolla suhahdukseen, joka vie suomalaisajatukset löylynheittoon. Jos kiihdytystä jatkaa, saavuttaa voimanlähde 639 hevosvoiman huipputehonsa 5500 1/min alkaen. 9-vaihteinen levykytkimellä varustettu automaatti latoo pykäliä ja vauhtia kertyy sellaista tahtia, ettei lystiä parane kovin kauaa nauttia, ellei satu olemaan nopeusrajoittamattomalla Saksan Autobahnalla.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.6.2025 Lentokoneet EU on päivittänyt lentoyhtiöiden mustan listan - sille pääsee jopa 2020-luvun konekalustolla, mutta sieltä pääsee pois kun on antanut valelentäjille potkut 12.6.2025 Lentokoneet Laajarungoille käyttöä - Finnair tekee comebackin Kanadaan 11 vuoden tauon jälkeen toukokuussa 2026 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 9.6.2025 Kuluttajat Uuden matkailuauton omistajalta yli 14 000 euron vaatimus myyjälle – kuluttajariitalautakunta ei voinutkaan ottaa kantaa asiaan 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa!