4.5.2016 Liikenne Trafi selvittää puoliperävaunun ajokorttikysymystä: vastaus ensi viikolla Koeajamallamme yhdistelmällä oli mittaa noin 12 metriä. Pidempikin kombinaatio on mahdollinen: puoliperävaunuyhdistelmän suurin sallittu pituus on 16,5 metriä. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Netissä ja sosiaalisessa mediassa on herännyt epäilyksiä siitä, onko Moottorin koeajama puoliperävaunu BE-kortilla laillinen yhdistelmä. Se pisti viranomaisiinkin vauhtia. Moottorin tuoreesta koeajosta puoliperävaunu BE-kortilla nousi internetissä ja sosiaalisessa mediassa varsinainen huhumyrsky. Heti jutun julkaisemisen jälkeen tietyt asiantuntijatahot ryhtyivät kommentoimaan keskustelupalstoilla sitä, että Suomen lainsäädäntö ei sallisi tämänkaltaista yhdistelmää näin kevyen luokan ajokortilla.Pilkuntarkasti lakia lukemalla asia onkin näin. BE-kortilla saa lain mukaan vetää maksimissaan 3 500 kilon kokonaismassan omaavalla autolla jarrullista eli O2-luokan perävaunua, jonka kokonaismassa ei ylitä 3 500 kiloa.Puoliperävaunun kokonaismassa on kuitenkin jopa 5 300 kiloa, eli kärry olisi niin sanotulla pikku-E-kortilla vedettäväksi liian painava. Tällöin yhdistelmällä ajaminen vaatisi raskaamman luokan ajokortin.Asia ei kuitenkaan ole aivan näin yksiselitteinen. Kuten koeajoartikkelissa kerroimme, puoliperävaunuyhdistelmässä vetoauto ottaa kantaakseen osan perävaunun painosta. Kun puoliperävaunun akselimassa ei ylitä 3 500 kiloa, yhdistelmä katsottaisiin lailliseksi myös BE-kortilla ajavalle henkilölle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySallittu muuallaKoeajamamme hollantilaisen Fifth Wheel Europen puoliperävaunun maahantuojan Nosturitarvike Oy:n toimitusjohtaja Mika Onnela kertoo, että asiaa selviteltiin viranomaisten kanssa viime vuonna, kun ensimmäinen puoliperävaunu rekisteröitiin Suomessa.Taustalla on Euroopan Komission General Mobility and Transport -yksikön kirjeitse 9.12.2011 antama lausunto, jonka mukaan puoliperävaunun (semi trailer) ja vetoauton (tractor) muodostamassa kokonaisuudessa perävaunun kuormaa voidaan hyväksyä vetoautolle, kunhan vetoauton 3 500 kilon kokonaismassa ei ylity.– Tällöin muodostuu vetoauton 3 500 kilon kokonaismassalla ja perävaunun 3 500 kilon massalla yhteensä 7 000 kilon yhdistelmämassa, johon riittää BE-luokan ajokortti. Lausunnossa mainitaan vielä, että samaa tapaa sovelletaan myös C1E-ajokortin painojen laskemiseen puoliperävaunuyhdistelmissä, Onnela selvittää.– On aika mielenkiintoinen tilanne, että meillä olisi säädösten mukainen 3 500 kg + 3 500 kg = 7 000 kg yhdistelmä, joka on pakettiautolla vedettävä, mutta vaatisi kuorma-autoluokan ajokortin, Onnela ihmettelee.Suomi ja EU vastakkainJutun ydin onkin siinä, ketä tässä asiassa viime kädessä totellaan – Suomen vai EU:n lainsäädäntöä.– Tässä tilanteessa on oltu muun muassa Belgiassa, jossa kansallisia ajokorttisäädöksiä on muutettu vastaamaan ajoneuvolainsäädäntöä, eli sikäläisittäin näitä yhdistelmiä saa ajaa BE-kortilla. BE-ajokortti riittää selvityksiemme mukaan myös muun muassa Saksassa ja Hollannissa, Onnela kertoo.Moottorin koeajojutun myötä meikäläiset viranomaiset nostivatkin asian uudelleen pöydälle.Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi ryhtyi selvittämään puoliperävaunun ajokorttivaatimuksia, ja julkaisee tiedot ensi viikolla. Palamme heti asiaan, kun saamme tarkempaa tietoa.Katso myös keskustelun aiheuttanut puoliperävaunu BE-kortilla.Teksti: Jussi Saarinen Kuva: Jari Saarentaus Lue lisää Kaikki artikkelit 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen 27.6.2025 Testit Veto päälle – vertailussa polkupyörien peräkärryt 25.6.2025 Uutinen Nuoret kaahasivat järjetöntä nopeutta – jäivät helposti kiinni somen vuoksi 25.6.2025 Liikenne Päivän kuva: pelastustien merkitys 25.6.2025 Uutinen Länsi-Uudenmaan poliisi: tehovalvonta paljasti noin 40 rattijuopumusta juhannusliikenteessä 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?