21.12.2023

Traficom: Motoristien loukkaantumiset vähentyneet selvästi – kuolemantapaukset ei

Kawasaki Ninja 1000 SX

Suomen liikenteessä menehtyy keskimäärin 24 motoristia vuosittain. Kun muiden tienkäyttäjien kuolemat ovat laskusuunnassa mutta motoristien ei, tarkoittaa se motoristien osuuden kasvua tilastoissa.

Kuolemaan johtaneiden moottoripyöräonnettomuuksien määrissä on vaihtelua vuosittain mutta ei selkeää kehitystrendiä mihinkään suuntaan. Viime vuosina kuolleiden määrä on vaihdellut 20 ja 28 välillä. Kun muiden tienkäyttäjien kuolemat vähenevät vuosittain, tarkoittaa se että motoristien osuus kaikista kuolemantapauksista on kasvussa. Mopoilijoita menehtyy keskimäärin kolme vuosittain.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Poliisin tietoon tulleiden loukkaantumisten määrä puolittunut kymmenessä vuodessa

Loukkaantumisten osalta tilastot ovat selvästi positiivisempia sekä motoristien että mopoilijoiden kohdalla. Vuonna 2022 poliisi kirjasi 261 loukkaantunutta motoristia, mikä on puolet kymmenen vuoden takaisesta lukemasta. Mopoilijoita poliisi kirjasi loukkaantuneeksi 240 viime vuonna, mikä on kolmasosa kymmenen vuotta aiemmasta lukemasta. Osasyynä parantuneisiin lukemiin saattaa olla myös poliisin vähentyneet resurssit, minkä takia onnettomuuksia tulee vähemmän poliisin tietoon.

Luotettavampaa tietoja onnettomuusmäärien kehityksestä ehkä antaakin sairaaloiden hoitoilmoitukset. Niiden mukaan tieliikenteessä loukkaantui vuonna 2021 vakavasti 140 motoristia/mopoilijaa. Vielä viisi vuotta sitten lukema oli 200, eli tämä tilastokin tukee väitettä, että loukkaantuneiden määrä on selvässä laskussa. Sairaaloiden syykoodeissa ei erotella moottoripyörällä ja mopolla tapahtuneita loukkaantumisia toisistaan, vaan kyse on yhteislukemasta.

Ducati Streetfighter V2 koeajo

Mopoilussa kuolemanvaara vähäisempi kuin autoilussa

Kun verrataan mopon, moottoripyörän ja henkilöauton turvallisuutta, tehdään se vertaamalla loukkaantuneiden tai kuolleiden lukumäärää tiettyä ajoneuvomäärää kohti. Mopolla kuolee vuosittain keskimäärin yksi henkilö 100 000 mopolla liikkunutta henkilöä kohti. Moottoripyörällä vastaava lukema on 12 ja henkilöautolla viisi. Poliisin tietoon tulevia loukkaantumisia on mopoilla keskimäärin 2,4, moottoripyörillä 1,7 ja autoilla 0,9 tuhatta ajoneuvoa kohti. Henkilöautoiluun verrattuna mopoilussa on siis kuolemanvaara pienempi mutta loukkaantumisvaara suurempi. Moottoripyöräily taas on molemmilla mittareilla mitattuna autoilua vaarallisempaa, mikä onkin oletettavaa, kun ajonopeudet molemmilla ovat samaa luokkaa mutta moottoripyörässä ei autojen tapaan ole kuljettajaa suojaavia rakenteita. Mopoilijoiden alhainen kuolleisuus selittyy vastaavasti alhaisilla ajonopeuksilla.

Kuolemaan johtaneissa mopo-onnettomuuksissa yleisin syy on tieltä suistuminen ja toiseksi yleisin risteävien ajosuuntien onnettomuudet. Moottoripyörillä kuolemaan johtaneista onnettomuuksista on suistumisia 38 prosenttia ja 26 prosentissa joku onnettomuuden osapuolista on ollut kääntymässä.

Nuoret ikäluokat yliedustettuna loukkaantumisonnettomuuksissa - kuolonkolareissa selvästi harvemmin

Kun katsotaan mopo-onnettomuuksia kuljettajan iän mukaan, niin kuolleista mopoilijoista vain 23 prosenttia on 15-17 -vuotiaita, kun taas loukkaantuneista peräti 80 prosenttia edustaa samaa ikäryhmää. Moottoripyöräonnettomuuksissa on havaittavissa samansuuntainen jakauma, kun kuolleista moottoripyöräilijöistä 30 prosenttia on alle 25-vuotiaita mutta loukkaantumiseen johtaneissa onnettomuuksissa peräti 59 prosenttia. Moottoripyöräilijän kuolemaan johtaneista onnettomuuksista  67 prosenttia ajettiin rajoittamattoman A-luokan pyörillä, 15 prosenttia A2-luokan pyörillä ja kevytmoottoripyörillä 18 prosenttia. Vakavaan loukkaantumiseen johtaneissa onnettomuuksissa kevytmoottoripyörien osuus on suurempi, noin 27 prosenttia.

Lähde: Traficom; kuvat: Jari Saarentaus

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat