15.1.2024 Ajoneuvot Triumph Daytona 660 – Daytona palaa mallistoon yllättävällä twistillä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Daytona palaa Triumphin mallistoon, mutta ei suinkaan Street Triplestä tutulla 765-kuutioisella moottorilla, vaan Tridentistä terästetyllä 660-kuutioisella triplellä. Sporttimalli Daytona on puuttunut Triumphin mallistosta sen jälkeen, kun kolmisylinterisen Daytona 675:n valmistus loppui vuonna 2017. Kun MotoGP-sarjan Moto2-luokassa moottoritoimittaja vaihtui kaudesta 2019 alkaen Hondasta Triumphiksi, niin odotus myös Daytonan paluusta mallistoon kasvoi samalla. Moto2-luokassa kaikilla tiimeillä on voimanlähteenään Triumph Street Triple 765 -nakumallista peräisin oleva moottori, ja moottoriurheiluhenkisimmät ovat tietysti toivoneet saman moottorin päätyvän myös uuden Daytonan tuotantomallin voimanlähteeksi. Triumphilla on tätäkin mahdollisuutta varmasti mietitty vakavasti, mutta äärimmäisten sporttimallien markkinat ovat tätä nykyä niin pienet, ettei Daytona 765 sittenkään ole yltänyt tuotantoon asti. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Käyttäjäystävällinen Sen sijaan keskikoon katetut sporttimallit ovat nykyisin kuljettajaystävällisiä ja monikäyttöisiä yleispyöriä, kuten Suzuki GSX-8R (83 hv, 205 kg ja 13 590 €), Aprilia RS 660 (100 hv, 183 kg ja 14 990 €) ja Honda CBR 650 R (95 hv, 211 kg ja 13 890 €). Näiden kanssa samaan kategoriaan sopiikin mainiosti Triumphin juuri esittelemä Daytona 660, jonka moottori on terästetty Trident 660 -nakupyörän moottorista. Tehonlisäys Tridentiin verrattuna on 17 prosenttia ja maksimivääntökin on kasvanut yhdeksän prosenttia. Uusiin lukemiin on päästy korottamalla puristussuhdetta, uusimalla nokka-akselit, polttoaineensyöttö sekä moottorin imu- ja pakojärjestelmät ja nostamalla moottorin kierroslukua. Lukemat ovat 95 hv / 11 250 r/min ja 69 Nm / 8 250 r/min. Kolmisylinterisen moottorin maksimikierrosluku on 12 650. Maksimivääntömomentista on valmistajan mukaan käytössä 80 prosenttia 3 125 kierroksesta alkaen. Tridentiin verrattuna tankin tilavuus on sama 14 litraa, mutta kaikki muut speksit ovat erilaiset. Akseliväliä on kasvatettu, ohjauskulmaa jyrkennetty ja istuinkorkeuskin on kasvanut. Tridentin 189 kilon sijaan Daytona 660 painaa tankattuna 201 kiloa. Etujousituksena on Showan Big Piston -teleskooppi 41-millisillä liukuputkilla. Jarruina on 310-milliset tuplalevyt nelimäntäisillä radiaalisatuloilla. Ensiasennusrenkaina on Michelinin urheilulliset Power 6 -kumit. Moottorissa on kolme tehokarttaa: Sport, Road ja Rain. Luistonestojärjestelmä on mahdollisuus kytkeä pois päältä. Lisävarustevalikoima kattaa yli 30 alkuperäistä Triumph-tehdaslisävarustetta. Huoltoväli on 16 000 kilometriä tai 12 kuukautta. Daytona 660 on saatavilla myös A2-luokkaan 35-kilowattiseksi kuristettuna. Moottori: kolmisylinterinen rivimoottori, 660cc Teho: 70 kW (95 hv) / 11 250 r/min Vääntö: 69 Nm/ 8 250 r/min Voimansiirto: 6 vaihdetta, ketjuveto Akseliväli: 1426 mm Istuinkorkeus: 810 mm Tankin tilavuus: 14 litraa Paino tankattuna: 201 kg Hinta: 12 995 € Takuu: 2 vuotta ilman kilometrirajoitusta Teksti: Janne Huhtala; Kuvat: Triumph Lue lisää Kaikki artikkelit 13.5.2024 Ajoneuvot Cupra päivitti näyttävästi Formentorin, ja vielä riittää virtaa myös Leóniin 12.5.2024 Ajoneuvot Suomen autokanta – millä Suomi oikeasti ajaa? 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä – sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 11.5.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Triumph Speed 400 – Vanha kikka suorituskyvyn parantamiseksi 10.5.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior vihdoin pressikuvissa – ei ollut muuten ensimmäinen kerta kun auton mallinimi vaihdettiin viime tipassa 10.5.2024 Moottoripyörät KTM 990 RC R – tulossa sekä katu- että rataversio 8.5.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce päivitti pyydetyimmän mallinsa – tällainen on Cullinan Series II 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Moottoripyörät Honda GL 1800 Gold Wing saamassa 8-sylinterisen kilpailijan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 13.5.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Kona Electric 48 kWh – vähemmälläkin pärjää 13.5.2024 Ajoneuvot Cupra päivitti näyttävästi Formentorin, ja vielä riittää virtaa myös Leóniin 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä - sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä - sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille