15.1.2024 Ajoneuvot Triumph Daytona 660 – Daytona palaa mallistoon yllättävällä twistillä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Daytona palaa Triumphin mallistoon, mutta ei suinkaan Street Triplestä tutulla 765-kuutioisella moottorilla, vaan Tridentistä terästetyllä 660-kuutioisella triplellä. Sporttimalli Daytona on puuttunut Triumphin mallistosta sen jälkeen, kun kolmisylinterisen Daytona 675:n valmistus loppui vuonna 2017. Kun MotoGP-sarjan Moto2-luokassa moottoritoimittaja vaihtui kaudesta 2019 alkaen Hondasta Triumphiksi, niin odotus myös Daytonan paluusta mallistoon kasvoi samalla. Moto2-luokassa kaikilla tiimeillä on voimanlähteenään Triumph Street Triple 765 -nakumallista peräisin oleva moottori, ja moottoriurheiluhenkisimmät ovat tietysti toivoneet saman moottorin päätyvän myös uuden Daytonan tuotantomallin voimanlähteeksi. Triumphilla on tätäkin mahdollisuutta varmasti mietitty vakavasti, mutta äärimmäisten sporttimallien markkinat ovat tätä nykyä niin pienet, ettei Daytona 765 sittenkään ole yltänyt tuotantoon asti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKäyttäjäystävällinenSen sijaan keskikoon katetut sporttimallit ovat nykyisin kuljettajaystävällisiä ja monikäyttöisiä yleispyöriä, kuten Suzuki GSX-8R (83 hv, 205 kg ja 13 590 €), Aprilia RS 660 (100 hv, 183 kg ja 14 990 €) ja Honda CBR 650 R (95 hv, 211 kg ja 13 890 €). Näiden kanssa samaan kategoriaan sopiikin mainiosti Triumphin juuri esittelemä Daytona 660, jonka moottori on terästetty Trident 660 -nakupyörän moottorista. Tehonlisäys Tridentiin verrattuna on 17 prosenttia ja maksimivääntökin on kasvanut yhdeksän prosenttia. Uusiin lukemiin on päästy korottamalla puristussuhdetta, uusimalla nokka-akselit, polttoaineensyöttö sekä moottorin imu- ja pakojärjestelmät ja nostamalla moottorin kierroslukua. Lukemat ovat 95 hv / 11 250 r/min ja 69 Nm / 8 250 r/min. Kolmisylinterisen moottorin maksimikierrosluku on 12 650. Maksimivääntömomentista on valmistajan mukaan käytössä 80 prosenttia 3 125 kierroksesta alkaen.Tridentiin verrattuna tankin tilavuus on sama 14 litraa, mutta kaikki muut speksit ovat erilaiset. Akseliväliä on kasvatettu, ohjauskulmaa jyrkennetty ja istuinkorkeuskin on kasvanut. Tridentin 189 kilon sijaan Daytona 660 painaa tankattuna 201 kiloa. Etujousituksena on Showan Big Piston -teleskooppi 41-millisillä liukuputkilla. Jarruina on 310-milliset tuplalevyt nelimäntäisillä radiaalisatuloilla. Ensiasennusrenkaina on Michelinin urheilulliset Power 6 -kumit.Moottorissa on kolme tehokarttaa: Sport, Road ja Rain. Luistonestojärjestelmä on mahdollisuus kytkeä pois päältä. Lisävarustevalikoima kattaa yli 30 alkuperäistä Triumph-tehdaslisävarustetta. Huoltoväli on 16 000 kilometriä tai 12 kuukautta. Daytona 660 on saatavilla myös A2-luokkaan 35-kilowattiseksi kuristettuna.Moottori: kolmisylinterinen rivimoottori, 660ccTeho: 70 kW (95 hv) / 11 250 r/minVääntö: 69 Nm/ 8 250 r/minVoimansiirto: 6 vaihdetta, ketjuvetoAkseliväli: 1426 mmIstuinkorkeus: 810 mmTankin tilavuus: 14 litraaPaino tankattuna: 201 kgHinta: 12 995 €Takuu: 2 vuotta ilman kilometrirajoitustaTeksti: Janne Huhtala; Kuvat: Triumph Lue lisää Kaikki artikkelit 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 11.3.2025 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior saa nelivedon ja lisää urheilullisuutta 10.3.2025 Ajoneuvot MG S5 on MG 4:n SUV-sisar, joka tulee korvaamaan MG ZS EV:n 8.3.2025 Ajoneuvot Maskuliinisesta maasturista tulikin naistenauto – Women’s Worldwide Car of the Year 2025 on Hyundai Santa Fe Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 23.3.2025 Autoilu Hybridiautot eivät pelota ostajia, vaikka uutiset huutavat ongelmista 22.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën DS by Vernagallo Stile 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle