14.4.2021 Liikenne Turvavyö pelastaisi lukuisilta kuolemilta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien arvioiden mukaan vuosina 1984–2019 turvavyö olisi voinut pelastaa jopa yli 1 500 turvavyötä käyttämätöntä. Turvavyön käyttäminen vähentää merkittävästi kuoleman tai loukkaantumisen riskiä. Onnettomuustietoinstituutin (OTI) mukaan vuonna 2019 liikenneonnettomuuksissa menehtyneistä henkilö- tai pakettiautossa matkustaneista lähes puolet ei käyttänyt turvavyötä. Heistä joka kolmas, 21 henkeä, olisi tutkijalautakuntien arvion mukaan voinut selvitä onnettomuudesta hengissä, jos turvavyö olisi ollut käytössä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyArvio: jopa 1 514 pelastunuttaOnnettomuustietoinstituutin (OTI) liikenneturvallisuuspäällikkö Esa Räty käy pyynnöstämme lävitse suomalaisia onnettomuustutkinnan tilastoja, jotka kertovat paljon kiinnostavaa ja perustelevat turvavyön tärkeyden vastaansanomattomasti.Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien arvioiden mukaan vuosina 1984–2019 turvavyö olisi voinut pelastaa jopa 1 514 turvavyötä käyttämätöntä.– Näistä kuolonuhreista 360 olisi pelastunut varmasti ja loppujen kohdalla tutkijalautakuntien arviot pelastumisesta ovat varovaisempia, Räty taustoittaa.Maailmalla säästytty miljoonalta kuolemaltaLiikenneturvan yhteyspäällikkö Tapio Heiskanen tuo esiin, että vuonna 2009 ETSC (European Transport Safety Council) arvioi, että turvavyö olisi 50 vuoden aikana pelastanut arviolta miljoona ihmistä kuolemalta.– Turvavyö on viime vuosisadan merkittävin liikenneturvallisuutta parantanut passiivinen turvavaruste. Toisaalta jättämällä vyö auki, yksilö voi edelleen nollata kaikki autovalmistajien miljardiluokan investoinnit, joita ala on tehnyt viimeisen puolen vuosisadan aikana. Muukaan turvatekniikka ei toimi suunnitellusti, jos kuljettaja ei pysy törmäyshetkellä penkissä, Heiskanen kiteyttää.Lievempiä vammautumisiaJopa 1 597 kuolemaan johtaneessa liikenneonnettomuudessa vuosina 1984–2019 mukana ollutta henkilöä selvisi turvayön ansiosta hengissä. Vastaavasti turvavyö esti eri todennäköisyyksillä 1 484 henkilön vammautumisen ja lievensi 2 258 henkilön vammoja.Yksistään vuonna 2019 sattui 220 kuolemaan johtanutta liikenneonnettomuutta, joissa kuoli 237 ihmistä. Näissä liikenneonnettomuuksissa menehtyneistä henkilö- tai pakettiautossa matkustaneista lähes puolet (46 %) ei käyttänyt turvavyötä. Heistä joka kolmas, 21 henkeä, olisi liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien arvion mukaan voinut selvitä onnettomuudesta hengissä, jos turvavyö olisi ollut käytössä.Turvavöiden käytön merkitystä alleviivaavat tiedot käyvät ilmi OTI-vuosiraportista, joka perustuu liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien tutkintoihin, joten se sisältää punnittua tietoa kuolonkolarien taustatekijöistä ja riskeistä.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto, Onnettomuustietoinstituutti Grafiikka: Liikenneturva Lähteet: Onnettomuustietoinstituutti, Liikenneturva, ETSC (European Transport Safety Council) Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.1.2025 Autoilu Käytetyt autot vaihtavat vilkkaasti omistajaa 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Autoilu Autoliitto kummeksuu rikosuhrimaksun tarvetta tieliikennerikoksissa 20.1.2025 Autoilu Työsuhdeautot auraavat latua liikenteen sähköistymisessä 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat 18.1.2025 Ajoneuvot Näitä autoja romutettiin viime vuonna eniten – sähköautojakin jo paalattaviksi 17.1.2025 Autoilu Ladattavien hybridien suosio vakaata – mutta kuinka kauan? 17.1.2025 Kuolonkolarit Liki kolmannes turmakuljettajista oli päihtyneitä, tuore onnettomuusraportti kertoo Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 21.1.2025 Autoilu Käytetyt autot vaihtavat vilkkaasti omistajaa 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa