14.4.2021 Liikenne Turvavyö pelastaisi lukuisilta kuolemilta Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien arvioiden mukaan vuosina 1984–2019 turvavyö olisi voinut pelastaa jopa yli 1 500 turvavyötä käyttämätöntä. Turvavyön käyttäminen vähentää merkittävästi kuoleman tai loukkaantumisen riskiä. Onnettomuustietoinstituutin (OTI) mukaan vuonna 2019 liikenneonnettomuuksissa menehtyneistä henkilö- tai pakettiautossa matkustaneista lähes puolet ei käyttänyt turvavyötä. Heistä joka kolmas, 21 henkeä, olisi tutkijalautakuntien arvion mukaan voinut selvitä onnettomuudesta hengissä, jos turvavyö olisi ollut käytössä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Arvio: jopa 1 514 pelastunutta Onnettomuustietoinstituutin (OTI) liikenneturvallisuuspäällikkö Esa Räty käy pyynnöstämme lävitse suomalaisia onnettomuustutkinnan tilastoja, jotka kertovat paljon kiinnostavaa ja perustelevat turvavyön tärkeyden vastaansanomattomasti. Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien arvioiden mukaan vuosina 1984–2019 turvavyö olisi voinut pelastaa jopa 1 514 turvavyötä käyttämätöntä. – Näistä kuolonuhreista 360 olisi pelastunut varmasti ja loppujen kohdalla tutkijalautakuntien arviot pelastumisesta ovat varovaisempia, Räty taustoittaa. Maailmalla säästytty miljoonalta kuolemalta Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tapio Heiskanen tuo esiin, että vuonna 2009 ETSC (European Transport Safety Council) arvioi, että turvavyö olisi 50 vuoden aikana pelastanut arviolta miljoona ihmistä kuolemalta. – Turvavyö on viime vuosisadan merkittävin liikenneturvallisuutta parantanut passiivinen turvavaruste. Toisaalta jättämällä vyö auki, yksilö voi edelleen nollata kaikki autovalmistajien miljardiluokan investoinnit, joita ala on tehnyt viimeisen puolen vuosisadan aikana. Muukaan turvatekniikka ei toimi suunnitellusti, jos kuljettaja ei pysy törmäyshetkellä penkissä, Heiskanen kiteyttää. Lievempiä vammautumisia Jopa 1 597 kuolemaan johtaneessa liikenneonnettomuudessa vuosina 1984–2019 mukana ollutta henkilöä selvisi turvayön ansiosta hengissä. Vastaavasti turvavyö esti eri todennäköisyyksillä 1 484 henkilön vammautumisen ja lievensi 2 258 henkilön vammoja. Yksistään vuonna 2019 sattui 220 kuolemaan johtanutta liikenneonnettomuutta, joissa kuoli 237 ihmistä. Näissä liikenneonnettomuuksissa menehtyneistä henkilö- tai pakettiautossa matkustaneista lähes puolet (46 %) ei käyttänyt turvavyötä. Heistä joka kolmas, 21 henkeä, olisi liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien arvion mukaan voinut selvitä onnettomuudesta hengissä, jos turvavyö olisi ollut käytössä. Turvavöiden käytön merkitystä alleviivaavat tiedot käyvät ilmi OTI-vuosiraportista, joka perustuu liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien tutkintoihin, joten se sisältää punnittua tietoa kuolonkolarien taustatekijöistä ja riskeistä. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto, Onnettomuustietoinstituutti Grafiikka: Liikenneturva Lähteet: Onnettomuustietoinstituutti, Liikenneturva, ETSC (European Transport Safety Council) Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 9.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tällaisia sähköauton latausasemia on Suomessa yhä liian vähän 4.11.2025 Uutinen Jokin näistä on Vuoden Auto Suomessa 2026 – lue lähes jokaisen ehdokkaan koeajot ilmaiseksi! 4.11.2025 Uutinen Vasta Suomeen saapunut Volvo tuoreeltaan päivityksen tarpeessa – EX90 saa merkittäviä muutoksia 4.11.2025 Uutinen Pakettiautokauppa on tänä vuonna piristynyt – henkilöautojen ensirekisteröinnit pari prosenttia viime vuotta jäljessä 4.11.2025 Uutinen Mitsubishin sähkö-comebackin hinta julkaistu – tämän verran maksaa Eclipse Cross Suomessa 3.11.2025 Uutinen Toyotalta ja Lexukselta kaksi tarkastuskampanjaa – vika saattaa koskea 13 eri mallia Suomessa 3.11.2025 Uutinen Viisikymppisiä juhlistava Volkswagen Golf GTI Edition 50 on tietysti kaikkien aikojen tehokkain ja ”erikoisin” 30.10.2025 Uutinen Autoliitto saa vuosittain 10 000 avunpyyntöä samasta asiasta – näin vältyt ongelmilta oman autosi kanssa 30.10.2025 Autoilu Ministeri Lulu Ranne liikenneturvallisuudesta: olemme Norjan ja Ruotsin perässä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 8.11.2025 Koeajo Koeajo: Nissan Qashqai e-Power – ilman turhaa dramatiikkaa 9.11.2025 Ajatuksia autoista Näin Bugatti Veyronin, joka auttoi ymmärtämään miksi superautoja kannattaa valmistaa vaikka tappiollisesti – Ajatuksia autoista 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 7.11.2025 Moottoripyörät Brabus 1400 R Signature Edition – äärimmäinen mörkönaku 3.11.2025 Kuluttajat Ohjelmistopäivitys käynnisti Opel-sähköautossa ongelmavyyhdin – myyjä, korjaamo ja maahantuoja kieltäytyivät kuittaamasta yli 3 500 euron laskua 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 1.11.2025 Ajoneuvot Kaksiroottorinen wankel, turboahdin, sähkömoottori, akku ja 510 hevosvoimaa - niistä on Mazda Vision X-Coupé tehty 3.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: hädin tuskin sisäänajettu Ferrari Purosangue on tämän hetken kallein Nettiautossa listattu auto 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 9.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tiedätkö mitä virkaa näillä "viiksillä" tai "tuntosarvilla" on takavuosien jenkkiautoissa? 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan