14.4.2021 Liikenne Turvavyö pelastaisi lukuisilta kuolemilta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien arvioiden mukaan vuosina 1984–2019 turvavyö olisi voinut pelastaa jopa yli 1 500 turvavyötä käyttämätöntä. Turvavyön käyttäminen vähentää merkittävästi kuoleman tai loukkaantumisen riskiä. Onnettomuustietoinstituutin (OTI) mukaan vuonna 2019 liikenneonnettomuuksissa menehtyneistä henkilö- tai pakettiautossa matkustaneista lähes puolet ei käyttänyt turvavyötä. Heistä joka kolmas, 21 henkeä, olisi tutkijalautakuntien arvion mukaan voinut selvitä onnettomuudesta hengissä, jos turvavyö olisi ollut käytössä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyArvio: jopa 1 514 pelastunuttaOnnettomuustietoinstituutin (OTI) liikenneturvallisuuspäällikkö Esa Räty käy pyynnöstämme lävitse suomalaisia onnettomuustutkinnan tilastoja, jotka kertovat paljon kiinnostavaa ja perustelevat turvavyön tärkeyden vastaansanomattomasti.Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien arvioiden mukaan vuosina 1984–2019 turvavyö olisi voinut pelastaa jopa 1 514 turvavyötä käyttämätöntä.– Näistä kuolonuhreista 360 olisi pelastunut varmasti ja loppujen kohdalla tutkijalautakuntien arviot pelastumisesta ovat varovaisempia, Räty taustoittaa.Maailmalla säästytty miljoonalta kuolemaltaLiikenneturvan yhteyspäällikkö Tapio Heiskanen tuo esiin, että vuonna 2009 ETSC (European Transport Safety Council) arvioi, että turvavyö olisi 50 vuoden aikana pelastanut arviolta miljoona ihmistä kuolemalta.– Turvavyö on viime vuosisadan merkittävin liikenneturvallisuutta parantanut passiivinen turvavaruste. Toisaalta jättämällä vyö auki, yksilö voi edelleen nollata kaikki autovalmistajien miljardiluokan investoinnit, joita ala on tehnyt viimeisen puolen vuosisadan aikana. Muukaan turvatekniikka ei toimi suunnitellusti, jos kuljettaja ei pysy törmäyshetkellä penkissä, Heiskanen kiteyttää.Lievempiä vammautumisiaJopa 1 597 kuolemaan johtaneessa liikenneonnettomuudessa vuosina 1984–2019 mukana ollutta henkilöä selvisi turvayön ansiosta hengissä. Vastaavasti turvavyö esti eri todennäköisyyksillä 1 484 henkilön vammautumisen ja lievensi 2 258 henkilön vammoja.Yksistään vuonna 2019 sattui 220 kuolemaan johtanutta liikenneonnettomuutta, joissa kuoli 237 ihmistä. Näissä liikenneonnettomuuksissa menehtyneistä henkilö- tai pakettiautossa matkustaneista lähes puolet (46 %) ei käyttänyt turvavyötä. Heistä joka kolmas, 21 henkeä, olisi liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien arvion mukaan voinut selvitä onnettomuudesta hengissä, jos turvavyö olisi ollut käytössä.Turvavöiden käytön merkitystä alleviivaavat tiedot käyvät ilmi OTI-vuosiraportista, joka perustuu liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien tutkintoihin, joten se sisältää punnittua tietoa kuolonkolarien taustatekijöistä ja riskeistä.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto, Onnettomuustietoinstituutti Grafiikka: Liikenneturva Lähteet: Onnettomuustietoinstituutti, Liikenneturva, ETSC (European Transport Safety Council) Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 11.7.2025 Liikenneturvallisuus Tutkimus: konepeltien kohoava korkeus lisää liikenneturvallisuusriskejä 9.7.2025 Ajoneuvot Puolustusvoimat tilaa Scanialta 15 paloautoa – autojen täysi varustelu tehdään Säynätsalossa 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 8.7.2025 Autonhoito Yksi yllättävä kohta naarmuuntuu helposti sähköautossa – auton maalipinnan suojaaminen suojakalvolla yleistyy koko ajan enemmän 8.7.2025 Uutinen Maailman vanhin Rolls-Royce-kerho visiitillä Suomessa: ”Kerho on perustettu ajamista varten” 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 6.7.2025 Uutinen Pikkuautot pulassa Euroopassa kiristyvien säädösten kanssa – avuksi Japani-tyyliset kääpiöautot? 5.7.2025 Liikenneturvallisuus Älä aja vesilammikkoon – sade voi yllättää autoilijan kalliisti Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi 11.7.2025 Klassikko Klassikko: Škoda 130 RS ja ajamisen sietämätön keveys 11.7.2025 Traktorit Valtran design-tiimi kävi pokkaamassa Red Dot -palkinnon – S-sarja on putsannut palkintopöytiä 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen