21.2.2024 Ajoneuvot TÜV-katsastus: Vanhimpien kärjessä Audi, Volkswagen ja Toyota Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kattava yli 10 miljoonan katsastuksen vikaraportti erottelee eri ikäisten automallien jyvät akanoista. Tuoreimman katsastustilaston perusteella iäkkäiden eli 12–13-vuotiaiden automallien kärkikolmikkoon sijoittuneet ovat hyvin erilaisia autoja, urheiluauto, korkea pienemmän keskiluokan viistoperämalli ja katumaasturi.Kymmenen parhaan joukossa on kuusi saksalaista, kaksi japanilaista, yksi ruotsalainen ja yksi brittiläissaksalainen automalli. Japanilaiset pärjäävät vanhempien autojen ryhmissä paremmin kuin nuorempien autojen ryhmissä.Koska henkilöautojen keski-ikä Saksassa on noussut viime vuosina hiukan yli kymmeneen vuoteen, Saksan suurin katsastusorganisaatio TÜV (Technischer Überwachungsverein) on lisännyt katsastusraporttiin yhden ikäryhmän lisää ikääntyneempään päähän: 12–13-vuotiaat henkilöautot. Tämä ikäryhmä julkaistaan nyt ensimmäisen kerran.Audi TTMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAudi TT paras12–13-vuotiaiden automallien paras on Audi TT hylkäysprosentilla 15 %.Volkswagen Golf Plus sijoittui toiseksi ja Toyota RAV4 kolmanneksi. Kärkikolmikon lisäksi 10 parhaan joukossa ovat paremmuusjärjestyksessä seuraavat mallit: BMW X1, Volvo XC60, Audi A3, Honda Jazz, Audi A6/A7 sekä tasapistein Mercedes-Benz E-sarjan Coupé ja Mini.Korotettu viistoperämalli, tila-automainen Volkswagen Golf Plus ja sen seuraaja Volkswagen Golf Sportsvan ovat parhaiden joukossa kaikissa kuudessa ikäryhmässä.Mainio tulos johtuu paitsi auton tasaisen hyvästä laadusta, myös keskimääräistä vähäisemmästä ajomäärästä: 12–13-vuotiaan VW Golf Plussan keskimääräinen matkamittarilukema on vain 116 000 km, tavallisen VW Golfin mittarilukema on merkittävästi suurempi 144 000 km.Iäkkäämpien kuljettajien ja eläkeläisten suosima VW Golf Plus/Golf Sportsvan hyötyy raportin arvosanoissa kohtuullisen ajomäärän lisäksi myös siitä, että kyseisessä autonkäyttäjäryhmässä autoa huolletaan ja hoidetaan keskimääräistä paremmin. Näin ollen VW Golf Sportsvan ja Golf Plus saavat suosituksen TÜV-katsastusraporttiin liittyvässä käytettyjen autojen osto-oppaassa.Vanhemmissa ikäryhmissä japanilaiset (Suzukin Swift-mallia lukuun ottamatta) petraavat ja saavat parempia sijoituksia, samoin myös saksalainen BMW.Laatuerot merkittäviäMonivikaisimmat automallit ovat Dacia Logan (hylkäysprosentti 40,9 %), Renault Twingo (39,9 %), Nissan Qashqai (38,8 %) ja Renault Clio (38,65 %).Suomalaisten suursuosikin, Nissan Qashqain ensimmäisen sukupolven (J10 2007–2013) pitkäaikaiskestävyydessä ja laadussa on parantamisen varaa. Akselistot, ohjauslaitteiden nivelet, pakoputkisto ja pysäköintijarru ovat Qashqai J10:n yleisimpiä määräaikaiskatsastuksessa havaittuja vikakohteita. Toinen Qashqai-sukupolvi (J11) vuosimallista 2014 alkaen on osoittautunut laadultaan merkittävästi paremmaksi.Raportin tulokset osoittavat, että eteläkorealaisten henkilöautojen laatutaso 12–13-vuotta sitten ei ollut vielä saavuttanut nykyistä, varsin korkeaa tasoa. Paras eteläkorealainen on Hyundai iX35 sijalla 40 kaikkiaan 83 mallin joukossa. Esimerkiksi suositut Kia Ceed ja Hyundai i30 löytyvät peräkkäin sijoilta 63 ja 64. Viime vuosina eteläkorealaiset ovat parantaneet laatuaan merkittävästi, mutta eivät vieläkään yllä ihan mitalisijoille.TOP-automallit 25 vähävikaisinta automallia, 12–13-vuotiaat henkilöautotSija, malli, keskimääräinen ajomäärä km, hylkäysten osuus %Mikäli automallin hylkäysprosentti on sama eri malleilla, ovat automallit listassa aakkosjärjestyksessä.Audi TT (130 000) (15,0) Volkswagen Golf Plus (116 000) (20,7) Toyota RAV4 (142 000) (21,3) BMW X1 (151 000) (21,4) Volvo XC60 (199 000) (22,5) Audi A3 (148 000) (22,8) Honda Jazz (117 000) (22,9) Audi A6/A7 (198 000) (23,0) Mercedes-Benz E-sarja Coupé (134 000) (23,2) Mini (117 000) (23,2) Mazda 3 (125 000) (23,6) Škoda Yeti (143 000) (23,7) Volkswagen Golf (144 000) (23,7) Audi Q5 (179 000) (24,1) BMW X5/X6 (200 000) (24,5) Audi A1 (136 000) (25,2) Audi A4/A5 (181 000) (25,2) Mercedes-Benz GLK (165 000) (25,5) Toyota Auris (124 000) (25,6) BMW X3/X4 (170 000) (25,9) Mercedes-Benz A-sarja (110 000) (25,9) Opel Meriva (115 000) (26,6) Volkswagen Touran (176 000) (26,8) Toyota Yaris (114 000) (27,1) Volkswagen Tiguan (154 000) (27,2)FLOP-automallit25 monivikaisinta automallia, 12–13-vuotiaat henkilöautotSija, malli, keskimääräinen ajomäärä km, hylkäysten osuus %Mikäli automallin hylkäysprosentti on sama eri malleilla, ovat automallit aakkosjärjestyksessä.Citroën C1 (109 000) (33,3) Citroën Berlingo (155 000) (33,5) Peugeot 308 (140 000) (34,0) Ford S-Max (199 000) (34,1) Kia Ceed (135 000) (34,5) Hyundai i30 (137 000) (34,6) Citroën C3 (111 000) (34,7) Ford Ka (103 000) (34,9) Fiat 500 (104 000) (35,1) Ford Mondeo (192 000) (35,9) Renault Mégane (142 000) (36,0) Suzuki Swift (123 000) (36,0) Dacia Duster (135 000) (36,1) Ford Focus (149 000) (36,1)Nissan Micra (115 000) (36,3) Kia Picanto (98 000) (37,0) Ford Galaxy (203 000) (37,1) Fiat Panda (103 000) (37,3) Peugeot 207 (115 000) (37,6) Fiat Punto (123 000) (37,7) Dacia Sandero (116 000) (38,5) Renault Clio (119 000) (38,6) Nissan Qashqai (146 000) (38,8) Renault Twingo (106 000) (39,9) Dacia Logan (146 000) (40,9)Katsastukset aikavälillä heinäkuu 2022 – kesäkuu 2023. Keskimääräinen hylkäysprosentti 28,9 % Isoilla tila-autoilla ajetaan runsaastiAjomäärät vaihtelevat suuresti paitsi malleittain, myös kokoluokittain. Pikkuautoilla ajetaan vähän, samoin avo- ja urheiluautoilla. Ison keskiluokan autoilla (esim. Volkswagen Passat, Škoda Superb, Ford Mondeo) ajetaan paljon, samoin isoilla autoilla (esim. Audi A6, BMW 5-sarja ja Mercedes-Benz E-sarja). Myös isoilla tila-autoilla (esimerkiksi Ford S-Max/Galaxy, Volkswagen Sharan) ja kookkailla katumaastureilla (esim. BMW X5/X6, Audi Q7 ja Mercedes-Benz GLE/ML) ajetaan runsaasti, mikä lisää vikojen mahdollisuutta.Vanhimmassa ikäryhmässä (12–13-vuotiaat) raportin suurimmat keskimääräiset matkamittarilukemat ovat seuraavilla malleilla: Volkswagen Passat 207 000 km, Ford Galaxy 203 000 km, BMW X5/X6 200 000 km, Ford S-Max ja Volvo XC60 199 000 km.Raportin pienimmät keskimääräiset matkamittarilukemat 12–13-vuotialla autoilla olivat luonnollisesti pienimmillä pikkuautoilla, Opel Karl/Agila 89 000 km, Smart Fortwo 95 000 km, Hyundai i10 97 000 km, Kia Picanto 98 000 km, Fiat Panda ja Ford Ka 103 000 km.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tilastollisesti vakuuttava kokonaisuus TÜVin uusin vikaraportti 2024 on laadittu tilastollisesti vakuuttavasti: yli 10,2 miljoonaa määräaikaiskatsastusta aikavälillä heinäkuu 2022 – kesäkuu 2023 paljastaa vikaherkkyyden. Raportissa on mukana 221 automallia, joista valtaosa niistä on myynnissä ja käytössä myös Suomessa. Suomalaisestakin näkökulmasta TÜV-katsastusraportin suuri ansio on se, että tuloslistassa on mainittu kunkin automallin keskimääräiset matkamittarilukemat kussakin kuudessa eri ikäryhmässä. Se auttaa suhteuttamaan vikojen määrän mallin ajomäärään. Eri automallien keskinäinen tuloslista on koottu määräaikaiskatsastuksessa havaittujen isojen vikojen perusteella. Isot viat aiheuttavat hylkäyksen katsastuksessa ja auto on tuotava jälkitarkastukseen. Raportissa tärkeimmät autoista tarkistettavat kohteet ovat korirakenne ja alusta, jarrut, pyöräntuenta, ohjauslaitteet, valot sekä ympäristötekijät (pakoputkisto, pakokaasupäästöt ja öljyvuodot). Saksassa määräaikaiskatsastuksessa tarkistetaan kaikkiaan 150 kohtaa, jotka on raportin mallikohtaisissa vikalistoissa luokiteltu 18 tärkeään vikaryhmään. Ikääntyneistä 12–13-vuotiaista henkilöautoista hylättiin keskimäärin 28,9 prosenttia. Hylätyt on tuotava korjattuna jälkitarkastukseen. Raportin laatineiden TÜV-insinöörien mukaan erityisen usein vakavia puutteita ja vikoja löytyy automallien seuraavista kohteista: ajovalot tai muut valaisimet rikki, moottorista ja voimansiirrosta tihkuu öljyä, pakoputkisto vuotaa, pakokaasupäästöt ovat liian suuret, pyöräntuennan tukivarret, nivelet, puslat, jouset tai iskunvaimentimet ovat vialliset, jarrupalat tai jarrulevyt ovat kuluneet, jarrunesteputket ja -letkut ovat haperot, käyttöjarrun tai pysäköintijarrun teho on heikko tai jarrut puoltavat. Ruostevauriot voivat olla hylkäyssyyJoissakin vanhimmissa malleissa myös korin ruostevauriot voivat olla hylkäyksen syy. Viat edellä mainituissa kohteissa heikentävät liikenneturvallisuutta tai aiheuttavat ongelmia ympäristölle.Joka viides auto heikossa kunnossa – hylkäysten määrä nousussa koronapandemiaa edeltäviin lukemiinUusimmassa katsastusraportissa hylkäysten määrä on noussut 20,5 prosenttiin, viime vuoden raportissa hylkäyksiä oli 20,2 %, toissa vuonna vain 17,9 %. 150 000 autossa oli vakava vika, joka täytyy heti korjauttaa. 15 000 autoa joutui heti ajokieltoon vaarallisten vikojen vuoksi.Henkilöautojen keski-ikä nousussa SaksassaAutokannan keski-ikä Saksassa on nousussa, nyt yli 10 vuoden: Vuonna 2000 henkilöautojen (Pkw = personenkraftwagen) keski-ikä Saksassa oli 6,9 vuotta, vuonna 2014 oli 8,8 vuotta ja vuodesta 2022 alkaen 10,1 vuotta.Saksan valtavasta, noin 49 miljoonan henkilöauton kannasta 20,5 prosenttia eli yli 10 miljoonaa henkilöautoa (noin joka viides) on niin huonossa kunnossa, että ne hylätään määräaikaiskatsastuksessa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHuolloista tinkimistäOsa autonkäyttäjistä tinkii määräaikaishuolloista: vaihdatetaan vain öljyt ja suodatin. Silloin esimerkiksi alustan, pyöräntuennan, ohjauslaitteiden, renkaiden, valojen, jarrujen ja pakoputkiston kunto jää tarkistamatta. Ajan mittaan tämä huolimattomuus voi aiheuttaa merkittäviä vikoja, mikä merkitsee vaaraa liikenneturvallisuudelle, haittaa ympäristölle sekä kalliita korjauskustannuksia auton käyttäjälle.Myös yritysten työkäytössä olevien ”yhteiskäyttöautojen” kunnossa ja huolenpidossa voi olla suuria eroja. Toiset yritykset motivoivat käyttäjiä pitämään auton kunnossa. Firmat satsaavat autojen kuntoon ja huolenpitoon, mitä myös valvotaan tehokkaasti. Toisissa yrityksissä valvonta voi olla täysin retuperällä ja ajan mittaan autojen kunto repsahtaa ja niissä voi olla merkittäviä vikoja. Yritysten suosimien pakettiautomaisten tila-autojen heikko sijoitus katsastustilastossa johtuu tyyppivikojen lisäksi osittain myös käyttäjien huolimattomuudesta.Määräaikaiskatsastus on välttämätön, jotta huonokuntoiset autot saadaan korjattua tai pois liikenteestä. Puolueeton määräaikaiskatsastus on merkittävää liikenneturvallisuustyötä. Huonoja ja keliin sopimattomia renkaita lukuun ottamatta teknisten vikojen osuus onnettomuuksien syynä on hyvin vähäinen – kiitos määräaikaiskatsastuksen.Teksti: Timo Turkula Kuvat: Moottorin arkisto, valmistajat Lähteet: AutoBild TÜV-Report 2024, 172 sivua, hinta Saksassa 5,90 euroa, AutoBild TÜV-Report 2024 -digi, TÜV, Autobild Lisää aiheestaTÜV-katsastus: Volkswagen Golf Sportsvan vähävikaisin 2–3-vuotias automalli – Tesla Model 3:ssa eniten vikoja Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen