25.7.2020

Lisää urheiluautoja: TVR Griffith tuotantoon 2022

TVR Griffith registered front

Brittiläisen urheiluautovalmistajan tavoitteena on saada TVR Griffith tuotantoon 18 kuukauden kuluessa. Ensimmäiset 500 autoa on jo tilattu varausmaksulla.

Maailman vanhimmaksi autolehdeksi itseään tituleeraava Autocar raportoi brittiläisen urheiluautovalmistajan tavoitteena olevan saada TVR Griffith tuotantoon 18 kuukauden kuluessa. TVR on vuonna 1947 perustettu urheiluautojen piensarjoja valmistava yritys, joka on taistellut olemassaolostaan oikeastaan jo 1980-luvulta lähtien. Sen jälkeen omistajiakin on ollut useampi.

Vuonna 2013 TVR päätyi nykyiseen omistukseen ja nykyään merkin takana on brittiläinen TVR Automotive Ltd. Vuonna 2015 paljastettiin uuden auton olleen suunnitteilla jo yli vuoden ajan ja apuna projektissa toimivat Gordon Murray ja Cosworth. Toimitusten tuli alkaa vuonna 2017, mutta autoa odotellaan yhä kesällä 2020.

Tällä välin velkaa on kertynyt varsin huomattavasti. Yrityksen seuraavana tavoitteena on onnistua keräämään 25 miljoonaa puntaa lisärahoitusta laskemalla liikkeelle joukkovelkakirjalainoja. Johtoryhmän laskelmien mukaan TVR tulisi kuluttamaan yhteensä noin 45 miljoonaa puntaa ennen kuin sarjatuotanto alkaa.

TVR Griffith interior

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

TVR Griffith tuotantoon 2022

Vuonna 2017 TVR Griffith näki päivänvalon yhtenä yksittäisenä kappaleena Goodwoodin moottoriradalla tapahtuneessa esittelytilaisuudessa. Itse asiassa sen tekniset tiedot ovat varsin vaikuttavat ja samaa lupaillaan siis tuotantoautolle. Toivottavasti valmistajan onnistuu saada TVR Griffith tuotantoon jossakin vaiheessa.

TVR Griffith powertrain

Moottorina on Cosworthin muokkaama 5-litrainen Ford Coyote V8-moottori ja vaihteistona 6-pykäläinen Tremecin valmistama manuaalivaihteisto. Moottorin teho tulee liikkumaan 500 hevosvoiman tuntumassa. Valmistaja nimittäin lupaa autolle tehopainosuhteeksi 400 hevosvoimaa tonnia kohti ja auton omamassaksi on arvioitu noin 1300 kilogrammaa, joten tästä voi laskea moottorilta vaadittavat teholukemat.

Auton rakenteissa tullaan käyttämään runsaasti hiilikuitua ja siten korin jäykkyyden luvataan olevan erinomainen. Autosta tulee löytymään myös turvavarusteita kuten ajonvakautusjärjestelmä, lukkiutumattomat jarrut ja turvatyynyt – varusteita, jotka eivät ole olleet itsestäänselvyyksiä TVR:n tapauksessa.

TVR Griffith registered rear

TVR Griffithin tuotantolaitoksena tulee toimimaan Ebbw Vale Walesissa. TVR uskoo tarvitsevansa noin 200 työntekijää tuotantolinjan rullatessa täyttä vauhtia reilun 2000 Griffithin vuositahdilla. Tämä olisi iso asia syrjäiselle Walesin kylälle.

Valmistaja myöntää kuitenkin, että vielä on valtavasti tehtävää lukkiutumattomien jarrujen hienosäädön, päästömittausten ja törmäystestien kanssa. Juuri tästä syystä lisärahaa tarvitaan. Tämä siitäkin huolimatta, että 500 asiakasta on jo latonut tuhansien eurojen varausmaksun pöytään.

Lähde: Autocar.uk, TVR, Kuvat: TVR

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat