25.6.2020

Tyylisedanista farmariksi – Volkswagen Arteon Shooting Brake saapuu faceliftin yhteydessä

Volkswagen Arteon

Volkswagen Arteon Shooting Brake -farmarimalli tulee markkinoille samalla kun jo olemassaoleva Arteon fastback saa kasvojenkohotuksen. Farmarimallille lupaillaan vielä porrasperämalliakin parempia tiloja etu- ja takamatkustajille, sekä tavaroille.

Volkswagen Passat CC:n seuraajaksi vuonna 2017 esitelty Volkswagen Arteon on päässyt jo kasvojenkohotusikään. Faceliftin yhteydessä esitellään fastback-korimallin lisäksi Shooting Brake -tyylifarmari – ja molemmat korimallit tulee kruunaamaan R-versiot. Samalla elämäntapafarmari syrjäyttää fastback-korimallin Suomen markkinoilla.

Volkswagen Arteon

Arteon Shooting Brake -farmarin kerrotaan tarjoavan vielä sedaniakin enemmän pää- ja jalkatilaa edessä ja takana. Parhaillaan jalkatila venyy takaistuimillakin 1 016 millimetriin.

Volkswagen Arteon

Farmarikorisen Arteonin tavaratilan ilmoitetaan olevan 565 litraa, eli ainoastaan kaksi litraa fastback-Arteonia enemmän. Valmistajan mukaan tämä kuitenkin johtuu siitä, että ikkunalinjan ylläolevaa tilaa ei lasketa mukaan virallisiin lukemiin. Shooting Brake -mallin tavaratila on todellisuudessa huomattavasti fastbackia suurempi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Latausvoimalinja Passatista

Uutena voimalinjana Arteonista esitellään eHybrid-latausmalli, joka jakaa saman tekniikan Volkswagen Passat GTE:n kanssa. Tämä tarkoittaaa 13 kilowattitunnin akkua, 115 kilowatin (156 hv) tehosita bensiinimoottoria ja 85-kilowattista (115 hv) sähkömoottoria. Järjestelmän yhteisteho on 160 kw (215 hv).

Volkswagen Arteon
Volkswagen Arteon on jatkossa saatavilla Suomessa ainoastaan shooting brake -elämäntapafarmarina.

Malliston lippulaivaksi esitellään 316-hevosvoimainen Arteon R kummastakin korimallista. Volkswagen Arteon R:n torque vectoring -järjestelmän jakaa moottorin tuottamaa vääntöä molempien akseleiden ja kaikkien pyörien välillä.

Travel assist ja langattomat älypuhelinliitännät

Uutena varusteena Arteon saa travel assist -järjestelmän, joka sallii puoliautonomisen ajon 210 km/h -nopeuteen saakka. Valmistaja kehuu travel assistin helpottavan matkan tekemistä etenkin pysähtelevässä liikennevirrassa. Olennainen osa travel assistia on mukautuva vakionopeussäädin, joka reagoi nopeusrajoituksien lisäksi taajamiin, mutkiin, liikenneympyröihin ja risteyksiin.

Sisäpuolelle Arteon on saanut uuden tietoviihdejärjestelmän, jossa muun muassa ilmastoinnin tomintoja käytetään liu’utettavilla kosketussäätimillä. Lisäksi tietoviihdejärjestelmä tukee nyt Apple Carplayta ja Android Autoa langattomana.

Lähde ja kuvat: Volkswagen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat