1.9.2017 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagenin iso urheilusedan kääntää päät – Volkswagen Arteon Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen Arteon jatkaa siitä mihin CC jäi. Hyvää: ajettavuus, tilat, ulkonäkö, turvavarusteet. Huonoa: karkea käyntiääni. Kun Volkswagen lopetti Phaeton-luksusautonsa valmistuksen, malliston yläpäähän jäi selkeä aukko. Sitä täyttää nyt parhaansa mukaan uusi Volkswagen Arteon, aiemman CC-mallin seuraaja.Arteonin ulkonäköä voi pitää todella onnistuneena: muotoilunsa ansiosta auto kilpailee jopa Audi A5 Sportbackin ostajista. Keulan ilme on uhmakas, ja särmikkäät korilinjat miellyttävät silmää. Kokonaisuus on vähintään yhtä onnistunut väistyneessä CC-mallissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHyvät tilatArteon pohjautuu Volkswagen Passatiin, mutta on sitä pidempi, leveämpi ja matalampi. Yhdeksän senttimetrin pituuslisä ja neljän senttimetrin kasvu leveydessä eivät ole valtavia lukuja, mutta tuntuvat heti ilmavuutena matkustamossa.Lisätilan huomaa etenkin takapenkillä, sillä polvitilaa on muhkeasti. Sen sijaan voimakkaasti kaartuva kattolinja verottaa luonnollisesti takamatkustajien pääntiloja. Onnistuneesti muotoiltu takapenkki tarjoaa hyvän istuinmukavuuden.Suuren takaluukun alta paljastuu mahtava kontti. Lastaus sujuu helposti, mutta aivan tavaratilan perällä olevia kamppeita joutuu tilan pituudesta johtuen kurottelemaan. Takaselkänojat kaatamalla tavaratilaa saa kasvatettua entisestään.Melkein selkeääKuljettajan paikalta katsottuna yleisilme on suoraan Passatista. Mitäpä sitä selkeää ja laadukasta sekä ergonomialtaan esimerkillistä ohjaamoa turhaan muuttamaankaan, varsinkin kun emomallissa tyyli on jo valmiiksi hallussa.Täysin digitaalinen mittaristo mukautuu tarpeen mukaan vaikkapa navigaattorin näytöksi. Kaikki informaatio on hyvin kuljettajan näkökentässä, ja valikoista saa muokattua näkyviin kulloiseenkin tilanteeseen tarpeellisen tiedon.Kojelaudan kosketusnäytön käyttö on paikoitellen hankalaa, ja vaatii ylimääräistä keskittymistä. Jotkut toiminnot yksinkertaisesti olisivat parempia perinteisillä säätönappuloilla tai katkaisimilla toteutettuna. Ajan henki on kuitenkin useimmilla autovalmistajilla sellainen, että toiminnot keskitetään valikoiden taakse näytön uumeniin.Arteonissa esimerkiksi äänenvoimakkuuden säätäminen kosketusnäytöltä tökkimällä on työlästä. Onneksi ohjauspyörän + ja - nappulat ovat edelleen tutuilla paikoillaan.Kolmella koneellaVarustetasoja on kolme: perusmalli, Elegance sekä urheilullisempi R-line. Koeajoon valikoitui näistä keskimmäinen 150 hevosvoiman dieselmoottorilla ja 7-vaihteisella DSG-kaksoiskytkinautomaatilla. Tästä tulee todennäköisesti eniten myyty yhdistelmä. 6-vaihteinen manuaalilaatikko saapuu kauppoihin myöhemmin, mutta vain pienempitehoisiin malleihin.Tuontiohjelmassa on aluksi kolme moottorivaihtoehtoa: 280-hevosvoimanen bensiiniturbo sekä 150- ja 239-heppaiset dieselit. Myöhemmin syksyllä mallisto täydentyy ainakin 190 hevosvoiman dieselmoottorilla sekä kahdella bensakoneella. Tehokkaimmat mallit ovat aina nelivetoisia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTuttu ja turvallinenArteon on niitä autoja, joissa kuljettaja on heti kuin kotonaan. Ajo-ominaisuudet ovat kerta kaikkiaan mainiot.Pieniä viihtyvyyspuutteitakin löytyy, sillä dieselmoottorin ääni kantautuu selvänä korviin varsinkin liikkeelle lähdettäessä, mikä korostuu muuten hiljaisessa ohjaamossa. Maantiellä ääni häipyy olemattomiin, ja rengasmelukin on 19 tuuman pyöristä huolimatta vaimeata.Arteon ei urheilullisesta ulkonäöstään huolimatta tunnu tässä muodossaan kovin sporttiselta. Turbodiesel yhdistettynä välillä torkahtelevaan DSG-automaattiin tekee liikkumisesta verkkaista. Ohitustilanteissa on parempi siirtää vaihteenvalitsin S-asentoon, jolloin laatikko reagoi ripeämmin. Moottoritehoa on aivan riittävästi, mutta mikään urheiluauto tämä versio ei ole.Kuljettajaa valvovaVolkswagen on varustanut Arteonin kattavalla valikoimalla erilaisia kuljettajaa helpottavia ajoavustimia sekä turvavarusteita. Mukautuva vakionopeudensäädin lukee myös nopeusrajoituksia, ja säätää ajonopeuden kuljettajan puolesta.Emergency Assist 2.0 -hätätilanneavustin tulkitsee kuljettajan ajokuntoa herkeämättä. Jos kuljettaja lakkaa ohjaamasta eikä reagoi varoitukseen, Arteon hidastaa ja ohjaa auton tien sivuun hätävilkut vilkkuen. Näin voidaan estää onnettomuus esimerkiksi kuljettajan saadessa sairaskohtauksen.Arteon on Volkswagen-malliston lippulaiva, jolta odotetaan paljon. Koeajon perusteella isot linjat näyttäisivät olevan kunnossa: käytettävyys ja tilat ovat edeltäjää paremmat.Koeajoauton hinta kipusi lisävarusteineen lähes 60 000 euroon, joka on paljon rahaa. Sillä saa kuitenkin näyttävän ja edustuskelpoisen auton, joka tarjoaa tilaa ja mukavuutta sekä viimeisintä turvatekniikkaa.Teksti ja kuvat: Jari Saarentaus Volkswagen Arteon 2.0 TDI 110 kW DSG Hinta alkaen 48 097 € Koeajetun auton hinta varusteineen 59 549 € Moottori Dieselmoottori 1968 cm³, 4 sylinteriä, turboahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 110 kW (150 hv), 3500–4000 r/min Vääntö 340 Nm (1750–3000 r/min) Vääntö 340 Nm (1750–3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,1 s Huippunopeus 220 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 114 g/km Mitat pituus 4862 mm, leveys 2127 mm, korkeus 1450 mm, akseliväli 2837 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 – onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella