1.9.2017 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagenin iso urheilusedan kääntää päät – Volkswagen Arteon Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen Arteon jatkaa siitä mihin CC jäi. Hyvää: ajettavuus, tilat, ulkonäkö, turvavarusteet. Huonoa: karkea käyntiääni. Kun Volkswagen lopetti Phaeton-luksusautonsa valmistuksen, malliston yläpäähän jäi selkeä aukko. Sitä täyttää nyt parhaansa mukaan uusi Volkswagen Arteon, aiemman CC-mallin seuraaja.Arteonin ulkonäköä voi pitää todella onnistuneena: muotoilunsa ansiosta auto kilpailee jopa Audi A5 Sportbackin ostajista. Keulan ilme on uhmakas, ja särmikkäät korilinjat miellyttävät silmää. Kokonaisuus on vähintään yhtä onnistunut väistyneessä CC-mallissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHyvät tilatArteon pohjautuu Volkswagen Passatiin, mutta on sitä pidempi, leveämpi ja matalampi. Yhdeksän senttimetrin pituuslisä ja neljän senttimetrin kasvu leveydessä eivät ole valtavia lukuja, mutta tuntuvat heti ilmavuutena matkustamossa.Lisätilan huomaa etenkin takapenkillä, sillä polvitilaa on muhkeasti. Sen sijaan voimakkaasti kaartuva kattolinja verottaa luonnollisesti takamatkustajien pääntiloja. Onnistuneesti muotoiltu takapenkki tarjoaa hyvän istuinmukavuuden.Suuren takaluukun alta paljastuu mahtava kontti. Lastaus sujuu helposti, mutta aivan tavaratilan perällä olevia kamppeita joutuu tilan pituudesta johtuen kurottelemaan. Takaselkänojat kaatamalla tavaratilaa saa kasvatettua entisestään.Melkein selkeääKuljettajan paikalta katsottuna yleisilme on suoraan Passatista. Mitäpä sitä selkeää ja laadukasta sekä ergonomialtaan esimerkillistä ohjaamoa turhaan muuttamaankaan, varsinkin kun emomallissa tyyli on jo valmiiksi hallussa.Täysin digitaalinen mittaristo mukautuu tarpeen mukaan vaikkapa navigaattorin näytöksi. Kaikki informaatio on hyvin kuljettajan näkökentässä, ja valikoista saa muokattua näkyviin kulloiseenkin tilanteeseen tarpeellisen tiedon.Kojelaudan kosketusnäytön käyttö on paikoitellen hankalaa, ja vaatii ylimääräistä keskittymistä. Jotkut toiminnot yksinkertaisesti olisivat parempia perinteisillä säätönappuloilla tai katkaisimilla toteutettuna. Ajan henki on kuitenkin useimmilla autovalmistajilla sellainen, että toiminnot keskitetään valikoiden taakse näytön uumeniin.Arteonissa esimerkiksi äänenvoimakkuuden säätäminen kosketusnäytöltä tökkimällä on työlästä. Onneksi ohjauspyörän + ja - nappulat ovat edelleen tutuilla paikoillaan.Kolmella koneellaVarustetasoja on kolme: perusmalli, Elegance sekä urheilullisempi R-line. Koeajoon valikoitui näistä keskimmäinen 150 hevosvoiman dieselmoottorilla ja 7-vaihteisella DSG-kaksoiskytkinautomaatilla. Tästä tulee todennäköisesti eniten myyty yhdistelmä. 6-vaihteinen manuaalilaatikko saapuu kauppoihin myöhemmin, mutta vain pienempitehoisiin malleihin.Tuontiohjelmassa on aluksi kolme moottorivaihtoehtoa: 280-hevosvoimanen bensiiniturbo sekä 150- ja 239-heppaiset dieselit. Myöhemmin syksyllä mallisto täydentyy ainakin 190 hevosvoiman dieselmoottorilla sekä kahdella bensakoneella. Tehokkaimmat mallit ovat aina nelivetoisia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTuttu ja turvallinenArteon on niitä autoja, joissa kuljettaja on heti kuin kotonaan. Ajo-ominaisuudet ovat kerta kaikkiaan mainiot.Pieniä viihtyvyyspuutteitakin löytyy, sillä dieselmoottorin ääni kantautuu selvänä korviin varsinkin liikkeelle lähdettäessä, mikä korostuu muuten hiljaisessa ohjaamossa. Maantiellä ääni häipyy olemattomiin, ja rengasmelukin on 19 tuuman pyöristä huolimatta vaimeata.Arteon ei urheilullisesta ulkonäöstään huolimatta tunnu tässä muodossaan kovin sporttiselta. Turbodiesel yhdistettynä välillä torkahtelevaan DSG-automaattiin tekee liikkumisesta verkkaista. Ohitustilanteissa on parempi siirtää vaihteenvalitsin S-asentoon, jolloin laatikko reagoi ripeämmin. Moottoritehoa on aivan riittävästi, mutta mikään urheiluauto tämä versio ei ole.Kuljettajaa valvovaVolkswagen on varustanut Arteonin kattavalla valikoimalla erilaisia kuljettajaa helpottavia ajoavustimia sekä turvavarusteita. Mukautuva vakionopeudensäädin lukee myös nopeusrajoituksia, ja säätää ajonopeuden kuljettajan puolesta.Emergency Assist 2.0 -hätätilanneavustin tulkitsee kuljettajan ajokuntoa herkeämättä. Jos kuljettaja lakkaa ohjaamasta eikä reagoi varoitukseen, Arteon hidastaa ja ohjaa auton tien sivuun hätävilkut vilkkuen. Näin voidaan estää onnettomuus esimerkiksi kuljettajan saadessa sairaskohtauksen.Arteon on Volkswagen-malliston lippulaiva, jolta odotetaan paljon. Koeajon perusteella isot linjat näyttäisivät olevan kunnossa: käytettävyys ja tilat ovat edeltäjää paremmat.Koeajoauton hinta kipusi lisävarusteineen lähes 60 000 euroon, joka on paljon rahaa. Sillä saa kuitenkin näyttävän ja edustuskelpoisen auton, joka tarjoaa tilaa ja mukavuutta sekä viimeisintä turvatekniikkaa.Teksti ja kuvat: Jari Saarentaus Volkswagen Arteon 2.0 TDI 110 kW DSG Hinta alkaen 48 097 € Koeajetun auton hinta varusteineen 59 549 € Moottori Dieselmoottori 1968 cm³, 4 sylinteriä, turboahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 110 kW (150 hv), 3500–4000 r/min Vääntö 340 Nm (1750–3000 r/min) Vääntö 340 Nm (1750–3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,1 s Huippunopeus 220 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 114 g/km Mitat pituus 4862 mm, leveys 2127 mm, korkeus 1450 mm, akseliväli 2837 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 21.5.2025 Koeajo Koeajo: Dongfeng Nammi Box – nyt ei jää ikävä 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Koeajo Maistiainen: kiinalaissähköauto Voyah Couragen varustukseen kuuluu maailman paras aurinkolippa ja hätävasara 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 21.5.2025 Koeajo Koeajo: Dongfeng Nammi Box – nyt ei jää ikävä 20.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Muistatko Marcus Grönholmin MM–Peugeotin? 206 WRC on häijyn hintainen ralliohjus 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 20.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ajovalojen kiillotus on kuin kaihileikkaus Priukselle 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 19.5.2025 Laivat Liittolaismaiden laivat ovat yhä tutumpi näky Helsingin satamassa - yksi niistä oli kaunis mutta tappava ranskalaisfregatti Aconit 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?