20.8.2015 Ajoneuvot Koeajo: hybridi Volkswagen Passat GTE Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Loistavan auton identiteettikriisi. Hyvää: Mainio voimalinja, ajettavuus, hyvät tilat, viimeistely. Huonoa: Turhaa sporttikuorrutusta. Jos sähkösopimus suosii uusiutuvia energiamuotoja, esimerkiksi tuulisähköä, pääsee Passatila 50 kilometriä päästöittä. Varsin sopivaa tuulen mukaan nimetylle autolle.Volkswagen Passat GTE perustuu edellisvuonna esitellyn Golf GTE:n hienosäädettyyn tekniikkaan. Ladattavan hybridin polttomoottori on 1,4-litrainen TSI-bensiiniturbo, jonka huipputeho on 166 hevosvoimaa. Polttomoottorin perässä on 115 hevosvoimainen sähkömoottori, joka on liitetty kuusivaihteiseen DSG-kaksoiskytkinvaihteistoon.Järjestelmän yhteisteho on 218 hevosvoimaa, joten tarpeen vaatiessa suuri auto liikkuu vaivattomasti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUrheilua vai mukavuutta?Suorituskyvyn hyödyntämistä varten autossa on erillinen GTE-kytkin. Sen kytkeminen siirtää voimalinjan painopistettä taloudellisuudesta suorituskykyyn. Jäykistyvää ohjausta ja iskunvaimennusta täydennetään kaiuttimista kuuluvalla moottoriäänellä.GTE-ajotila on enemmän ohjelmanumero kuin ajoelämys. Ylipäänsä auton nimeäminen urheilullisuutta henkiväksi GTE:ksi on ristiriidassa Passatin olemuksen kanssa: hybriditekniikka tuo ajoon mukavuutta, ei urheilullisuutta.Hyvin toimiva täyssähkötila on mukavuutta parhaimmillaan – Passat etenee hiirenhiljaa vailla paikallisia päästöjä. Volkswagenin lupaus 50 kilometrin toimintamatkasta tuntuu mahdolliselta, vaikka koeajossa osa matkasta taitettiin matalaa moottoritievauhtia.Täyssähköllä Passatilla voi ajaa 130 kilometriä tunnissa, mutta korkea nopeus verottaa toimintamatkaa.Poltto- ja sähkömoottorin yhteistyötä hyödyntävä hybriditila toimii mainiosti. Kuljettajan on käytännössä mahdotonta huomata mitä konepellin alla tapahtuu. Ajettavuus aina jarrutuntumaa myöten vastaa perinteistä Passatia.Futuristinen mittaristoLisävarusteisen Active Info Display -virtuaalimittariston kautta auton aikeista ja energiavirroista löytyy paljon seurattavaa. Hybridin sielunelämästä kiinnostuneelle se on harkinnan arvoinen varuste, sillä kojetaulun kosketusnäytöstä ei kaikkea ehdi ajonaikana huomioida. Samalla virtuaalimittaristo tuo ohjaamoon hybridiin sopivaa futuristisuutta.Toteutukseltaan GTE-muunnos on hyvin Passatin itsensä näköinen tuote. Yllätyksetön, mutta äärimmäisen hiottu ja vailla ärsyttäviä ominaisuuksia. Ladattavan hybridin valitsevan ei tarvitse tinkiä juuri mistään: 1 600 kiloisen perävaunukin hinaus onnistuu.Se pieni tingittävä koskee tavaratilaa. Auton polttoainetankki on siirretty takapenkin alta tavaratilan alle, joten välipohjan alle jää aiempaa pienempi tila. Takapenkin alle vapautuneeseen tilaan on asennettu auton 8,7 kilowattitunnin akku. Järjestelyllä painava akku on saatu mahdollisimman lähelle auton painopistettä.Kaunisteltu kulutusMuiden ladattavien hybridien tapaan Passat GTE:lle luvataan uskomattoman alhainen kulutuslukema: 1,6–1,7 litraa sataa kilometriä kohden. Siitä on turha haaveilla, ellei lähes kaikki ajaminen painotu täyssähköpuolelle. Hollannin tasaisilla moottori- ja maanteillä tehdyssä koeajossa kulutus pyöri viiden litran tuntumassa. Osa matkasta ajettiin täyssähköllä, osa räväkämmin kiihdytellen.On ylikaunistelluissa kulutuslukemissa puolensakin: 37–39 gramman päästöjen ansiosta autoverotus kohtelee Passat GTE:tä hellästi. Hinnat selviävät syksyllä, mutta ensimmäisiä autoja saa odottaa alkuvuoteen.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Volkswagen Passat GTE Moottori Bensiini-/sähkömoottori 1 395 cm³ 6-v. automaatti-/manuaalivaihteisto, etuveto. Hybridijärjestelmän yhteisteho 218 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,6 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 1,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 39 g/km Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 – onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”