20.8.2015 Ajoneuvot Koeajo: hybridi Volkswagen Passat GTE Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Loistavan auton identiteettikriisi. Hyvää: Mainio voimalinja, ajettavuus, hyvät tilat, viimeistely. Huonoa: Turhaa sporttikuorrutusta. Jos sähkösopimus suosii uusiutuvia energiamuotoja, esimerkiksi tuulisähköä, pääsee Passatila 50 kilometriä päästöittä. Varsin sopivaa tuulen mukaan nimetylle autolle. Volkswagen Passat GTE perustuu edellisvuonna esitellyn Golf GTE:n hienosäädettyyn tekniikkaan. Ladattavan hybridin polttomoottori on 1,4-litrainen TSI-bensiiniturbo, jonka huipputeho on 166 hevosvoimaa. Polttomoottorin perässä on 115 hevosvoimainen sähkömoottori, joka on liitetty kuusivaihteiseen DSG-kaksoiskytkinvaihteistoon. Järjestelmän yhteisteho on 218 hevosvoimaa, joten tarpeen vaatiessa suuri auto liikkuu vaivattomasti. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Urheilua vai mukavuutta? Suorituskyvyn hyödyntämistä varten autossa on erillinen GTE-kytkin. Sen kytkeminen siirtää voimalinjan painopistettä taloudellisuudesta suorituskykyyn. Jäykistyvää ohjausta ja iskunvaimennusta täydennetään kaiuttimista kuuluvalla moottoriäänellä. GTE-ajotila on enemmän ohjelmanumero kuin ajoelämys. Ylipäänsä auton nimeäminen urheilullisuutta henkiväksi GTE:ksi on ristiriidassa Passatin olemuksen kanssa: hybriditekniikka tuo ajoon mukavuutta, ei urheilullisuutta. Hyvin toimiva täyssähkötila on mukavuutta parhaimmillaan – Passat etenee hiirenhiljaa vailla paikallisia päästöjä. Volkswagenin lupaus 50 kilometrin toimintamatkasta tuntuu mahdolliselta, vaikka koeajossa osa matkasta taitettiin matalaa moottoritievauhtia. Täyssähköllä Passatilla voi ajaa 130 kilometriä tunnissa, mutta korkea nopeus verottaa toimintamatkaa. Poltto- ja sähkömoottorin yhteistyötä hyödyntävä hybriditila toimii mainiosti. Kuljettajan on käytännössä mahdotonta huomata mitä konepellin alla tapahtuu. Ajettavuus aina jarrutuntumaa myöten vastaa perinteistä Passatia. Futuristinen mittaristo Lisävarusteisen Active Info Display -virtuaalimittariston kautta auton aikeista ja energiavirroista löytyy paljon seurattavaa. Hybridin sielunelämästä kiinnostuneelle se on harkinnan arvoinen varuste, sillä kojetaulun kosketusnäytöstä ei kaikkea ehdi ajonaikana huomioida. Samalla virtuaalimittaristo tuo ohjaamoon hybridiin sopivaa futuristisuutta. Toteutukseltaan GTE-muunnos on hyvin Passatin itsensä näköinen tuote. Yllätyksetön, mutta äärimmäisen hiottu ja vailla ärsyttäviä ominaisuuksia. Ladattavan hybridin valitsevan ei tarvitse tinkiä juuri mistään: 1 600 kiloisen perävaunukin hinaus onnistuu. Se pieni tingittävä koskee tavaratilaa. Auton polttoainetankki on siirretty takapenkin alta tavaratilan alle, joten välipohjan alle jää aiempaa pienempi tila. Takapenkin alle vapautuneeseen tilaan on asennettu auton 8,7 kilowattitunnin akku. Järjestelyllä painava akku on saatu mahdollisimman lähelle auton painopistettä. Kaunisteltu kulutus Muiden ladattavien hybridien tapaan Passat GTE:lle luvataan uskomattoman alhainen kulutuslukema: 1,6–1,7 litraa sataa kilometriä kohden. Siitä on turha haaveilla, ellei lähes kaikki ajaminen painotu täyssähköpuolelle. Hollannin tasaisilla moottori- ja maanteillä tehdyssä koeajossa kulutus pyöri viiden litran tuntumassa. Osa matkasta ajettiin täyssähköllä, osa räväkämmin kiihdytellen. On ylikaunistelluissa kulutuslukemissa puolensakin: 37–39 gramman päästöjen ansiosta autoverotus kohtelee Passat GTE:tä hellästi. Hinnat selviävät syksyllä, mutta ensimmäisiä autoja saa odottaa alkuvuoteen. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Volkswagen Passat GTE Moottori Bensiini-/sähkömoottori 1 395 cm³ 6-v. automaatti-/manuaalivaihteisto, etuveto. Hybridijärjestelmän yhteisteho 218 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,6 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 1,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 39 g/km Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 5.5.2024 Moottoripyörät Honda GL 1800 Gold Wing saamassa 8-sylinterisen kilpailijan 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta - virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe