20.8.2015 Ajoneuvot Koeajo: hybridi Volkswagen Passat GTE Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Loistavan auton identiteettikriisi. Hyvää: Mainio voimalinja, ajettavuus, hyvät tilat, viimeistely. Huonoa: Turhaa sporttikuorrutusta. Jos sähkösopimus suosii uusiutuvia energiamuotoja, esimerkiksi tuulisähköä, pääsee Passatila 50 kilometriä päästöittä. Varsin sopivaa tuulen mukaan nimetylle autolle.Volkswagen Passat GTE perustuu edellisvuonna esitellyn Golf GTE:n hienosäädettyyn tekniikkaan. Ladattavan hybridin polttomoottori on 1,4-litrainen TSI-bensiiniturbo, jonka huipputeho on 166 hevosvoimaa. Polttomoottorin perässä on 115 hevosvoimainen sähkömoottori, joka on liitetty kuusivaihteiseen DSG-kaksoiskytkinvaihteistoon.Järjestelmän yhteisteho on 218 hevosvoimaa, joten tarpeen vaatiessa suuri auto liikkuu vaivattomasti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUrheilua vai mukavuutta?Suorituskyvyn hyödyntämistä varten autossa on erillinen GTE-kytkin. Sen kytkeminen siirtää voimalinjan painopistettä taloudellisuudesta suorituskykyyn. Jäykistyvää ohjausta ja iskunvaimennusta täydennetään kaiuttimista kuuluvalla moottoriäänellä.GTE-ajotila on enemmän ohjelmanumero kuin ajoelämys. Ylipäänsä auton nimeäminen urheilullisuutta henkiväksi GTE:ksi on ristiriidassa Passatin olemuksen kanssa: hybriditekniikka tuo ajoon mukavuutta, ei urheilullisuutta.Hyvin toimiva täyssähkötila on mukavuutta parhaimmillaan – Passat etenee hiirenhiljaa vailla paikallisia päästöjä. Volkswagenin lupaus 50 kilometrin toimintamatkasta tuntuu mahdolliselta, vaikka koeajossa osa matkasta taitettiin matalaa moottoritievauhtia.Täyssähköllä Passatilla voi ajaa 130 kilometriä tunnissa, mutta korkea nopeus verottaa toimintamatkaa.Poltto- ja sähkömoottorin yhteistyötä hyödyntävä hybriditila toimii mainiosti. Kuljettajan on käytännössä mahdotonta huomata mitä konepellin alla tapahtuu. Ajettavuus aina jarrutuntumaa myöten vastaa perinteistä Passatia.Futuristinen mittaristoLisävarusteisen Active Info Display -virtuaalimittariston kautta auton aikeista ja energiavirroista löytyy paljon seurattavaa. Hybridin sielunelämästä kiinnostuneelle se on harkinnan arvoinen varuste, sillä kojetaulun kosketusnäytöstä ei kaikkea ehdi ajonaikana huomioida. Samalla virtuaalimittaristo tuo ohjaamoon hybridiin sopivaa futuristisuutta.Toteutukseltaan GTE-muunnos on hyvin Passatin itsensä näköinen tuote. Yllätyksetön, mutta äärimmäisen hiottu ja vailla ärsyttäviä ominaisuuksia. Ladattavan hybridin valitsevan ei tarvitse tinkiä juuri mistään: 1 600 kiloisen perävaunukin hinaus onnistuu.Se pieni tingittävä koskee tavaratilaa. Auton polttoainetankki on siirretty takapenkin alta tavaratilan alle, joten välipohjan alle jää aiempaa pienempi tila. Takapenkin alle vapautuneeseen tilaan on asennettu auton 8,7 kilowattitunnin akku. Järjestelyllä painava akku on saatu mahdollisimman lähelle auton painopistettä.Kaunisteltu kulutusMuiden ladattavien hybridien tapaan Passat GTE:lle luvataan uskomattoman alhainen kulutuslukema: 1,6–1,7 litraa sataa kilometriä kohden. Siitä on turha haaveilla, ellei lähes kaikki ajaminen painotu täyssähköpuolelle. Hollannin tasaisilla moottori- ja maanteillä tehdyssä koeajossa kulutus pyöri viiden litran tuntumassa. Osa matkasta ajettiin täyssähköllä, osa räväkämmin kiihdytellen.On ylikaunistelluissa kulutuslukemissa puolensakin: 37–39 gramman päästöjen ansiosta autoverotus kohtelee Passat GTE:tä hellästi. Hinnat selviävät syksyllä, mutta ensimmäisiä autoja saa odottaa alkuvuoteen.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Volkswagen Passat GTE Moottori Bensiini-/sähkömoottori 1 395 cm³ 6-v. automaatti-/manuaalivaihteisto, etuveto. Hybridijärjestelmän yhteisteho 218 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,6 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 1,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 39 g/km Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.5.2025 Koeajo Maistiainen: kiinalaissähköauto Voyah Couragen varustukseen kuuluu maailman paras aurinkolippa ja hätävasara 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 14.5.2025 Koeajo Maistiainen: JAC E30X – sympaattinen kaupunkisähkis alle 30000 euron luokkaan 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 12.5.2025 Koeajo Koeajo: BMW X3 – takuuvarma lataushybridi edeltäjää paremmilla sähköillä 11.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Multivan Life e-hybrid 4Motion – tuolileikki ladaten ja kontaten 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 10.5.2025 Koeajo Koeajo: MG Cyberster GT – superhalpa superauto? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 14.5.2025 Yleinen Pääkirjoitus: Esteitä ylittävä sähköauto valtaa markkinoita 13.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Priuksen älyavainjärjestelmän korjaus oli älyttömän helppoa 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous