20.8.2015 Ajoneuvot Koeajo: hybridi Volkswagen Passat GTE Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Loistavan auton identiteettikriisi. Hyvää: Mainio voimalinja, ajettavuus, hyvät tilat, viimeistely. Huonoa: Turhaa sporttikuorrutusta. Jos sähkösopimus suosii uusiutuvia energiamuotoja, esimerkiksi tuulisähköä, pääsee Passatila 50 kilometriä päästöittä. Varsin sopivaa tuulen mukaan nimetylle autolle.Volkswagen Passat GTE perustuu edellisvuonna esitellyn Golf GTE:n hienosäädettyyn tekniikkaan. Ladattavan hybridin polttomoottori on 1,4-litrainen TSI-bensiiniturbo, jonka huipputeho on 166 hevosvoimaa. Polttomoottorin perässä on 115 hevosvoimainen sähkömoottori, joka on liitetty kuusivaihteiseen DSG-kaksoiskytkinvaihteistoon.Järjestelmän yhteisteho on 218 hevosvoimaa, joten tarpeen vaatiessa suuri auto liikkuu vaivattomasti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUrheilua vai mukavuutta?Suorituskyvyn hyödyntämistä varten autossa on erillinen GTE-kytkin. Sen kytkeminen siirtää voimalinjan painopistettä taloudellisuudesta suorituskykyyn. Jäykistyvää ohjausta ja iskunvaimennusta täydennetään kaiuttimista kuuluvalla moottoriäänellä.GTE-ajotila on enemmän ohjelmanumero kuin ajoelämys. Ylipäänsä auton nimeäminen urheilullisuutta henkiväksi GTE:ksi on ristiriidassa Passatin olemuksen kanssa: hybriditekniikka tuo ajoon mukavuutta, ei urheilullisuutta.Hyvin toimiva täyssähkötila on mukavuutta parhaimmillaan – Passat etenee hiirenhiljaa vailla paikallisia päästöjä. Volkswagenin lupaus 50 kilometrin toimintamatkasta tuntuu mahdolliselta, vaikka koeajossa osa matkasta taitettiin matalaa moottoritievauhtia.Täyssähköllä Passatilla voi ajaa 130 kilometriä tunnissa, mutta korkea nopeus verottaa toimintamatkaa.Poltto- ja sähkömoottorin yhteistyötä hyödyntävä hybriditila toimii mainiosti. Kuljettajan on käytännössä mahdotonta huomata mitä konepellin alla tapahtuu. Ajettavuus aina jarrutuntumaa myöten vastaa perinteistä Passatia.Futuristinen mittaristoLisävarusteisen Active Info Display -virtuaalimittariston kautta auton aikeista ja energiavirroista löytyy paljon seurattavaa. Hybridin sielunelämästä kiinnostuneelle se on harkinnan arvoinen varuste, sillä kojetaulun kosketusnäytöstä ei kaikkea ehdi ajonaikana huomioida. Samalla virtuaalimittaristo tuo ohjaamoon hybridiin sopivaa futuristisuutta.Toteutukseltaan GTE-muunnos on hyvin Passatin itsensä näköinen tuote. Yllätyksetön, mutta äärimmäisen hiottu ja vailla ärsyttäviä ominaisuuksia. Ladattavan hybridin valitsevan ei tarvitse tinkiä juuri mistään: 1 600 kiloisen perävaunukin hinaus onnistuu.Se pieni tingittävä koskee tavaratilaa. Auton polttoainetankki on siirretty takapenkin alta tavaratilan alle, joten välipohjan alle jää aiempaa pienempi tila. Takapenkin alle vapautuneeseen tilaan on asennettu auton 8,7 kilowattitunnin akku. Järjestelyllä painava akku on saatu mahdollisimman lähelle auton painopistettä.Kaunisteltu kulutusMuiden ladattavien hybridien tapaan Passat GTE:lle luvataan uskomattoman alhainen kulutuslukema: 1,6–1,7 litraa sataa kilometriä kohden. Siitä on turha haaveilla, ellei lähes kaikki ajaminen painotu täyssähköpuolelle. Hollannin tasaisilla moottori- ja maanteillä tehdyssä koeajossa kulutus pyöri viiden litran tuntumassa. Osa matkasta ajettiin täyssähköllä, osa räväkämmin kiihdytellen.On ylikaunistelluissa kulutuslukemissa puolensakin: 37–39 gramman päästöjen ansiosta autoverotus kohtelee Passat GTE:tä hellästi. Hinnat selviävät syksyllä, mutta ensimmäisiä autoja saa odottaa alkuvuoteen.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Volkswagen Passat GTE Moottori Bensiini-/sähkömoottori 1 395 cm³ 6-v. automaatti-/manuaalivaihteisto, etuveto. Hybridijärjestelmän yhteisteho 218 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,6 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 1,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 39 g/km Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 4.11.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Bayon Cross – crossover, joka ei näytä niinkään crossoverilta 4.11.2024 Ajoneuvot Hyundai Initium ennakoi jo ensi vuodelle uuden sukupolven vety-Hyundaita – toimintamatkaa yli 650 kilometriä 3.11.2024 Koeajo Maistiainen: Alpine A290 on kuin uusi Renault 5 Turbo 3.11.2024 Ajoneuvot Nämä ovat Alfa Romeo Juniorin lopulliset hinnat – 280-hevosvoimainen Veloce on erityisen houkuttelevasti hinnoiteltu 2.11.2024 Ajoneuvot Uusi Škoda Kodiaq RS on polttomoottorin vastaisku tehokkaille sähkö-SUV:eille 1.11.2024 Ajoneuvot VW-konserni sulkee ensimmäisen tehtaansa Euroopassa – Brysselissä valmistetaan Audi Q8 E-Tronia enää helmikuun loppuun 1.11.2024 Ajoneuvot Mitsubishi aikoo lainata Renaultilta ensimmäisen modernin sähköautonsa – myös Symbioz lienee Mitsulla tähtäimessä 31.10.2024 Koeajo Koeajo: BYD Tang Flagship – unelmia rakentamassa 31.10.2024 Ajoneuvot Kia Tasman on korealaisvalmistajan ensimmäinen raavas avolava – se on niin oudon näköinen, että Kia tarjoaa siihen ”korjaussarjaa” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.11.2024 Ajatuksia autoista Nykyautot ovat oikeastaan vaikeita ajaa ääriolosuhteissa – Ajatuksia autoista 2.11.2024 Lentokoneet Icelandair eläköitti harvinaiseksi jääneen "Lentävän Lyijykynän" - konetyypillä enää kolme pääasiallista operaattoria jäljellä maailmassa 4.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: elämäntapaversioiden edelläkävijä Volkswagen Golf Country ja toinen kaupan päälle 3.11.2024 Uutinen Haastattelu: BMW M-osaston toimitusjohtaja van Meel – emme tule tarjoamaan manuaalivaihteistoa sähköautoon 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 2.11.2024 Lentokoneet Icelandair eläköitti harvinaiseksi jääneen "Lentävän Lyijykynän" - konetyypillä enää kolme pääasiallista operaattoria jäljellä maailmassa 3.11.2024 Ajatuksia autoista Nykyautot ovat oikeastaan vaikeita ajaa ääriolosuhteissa – Ajatuksia autoista 29.10.2024 Uutinen Mika osti täyssähkö-Lotuksensa Ruotsista – ja siellä auto täytyy tällä hetkellä myös huollattaa 31.10.2024 Ajoneuvot Kia Tasman on korealaisvalmistajan ensimmäinen raavas avolava - se on niin oudon näköinen, että Kia tarjoaa siihen "korjaussarjaa" 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 14.10.2024 Lentokoneet Eurooppalaiset lentoyhtiöt joukkopaossa Kiinan-reiteiltä - antaako Eurooppa periksi Venäjää rahoittaville kiinalaisyhtiöille? 2.11.2024 Lentokoneet Icelandair eläköitti harvinaiseksi jääneen "Lentävän Lyijykynän" - konetyypillä enää kolme pääasiallista operaattoria jäljellä maailmassa