3.8.2023

Ukkoset uhkaavat – näin suojaat autosi, harkitse lataamisen siirtämistä

EU:n uudet päästörajat tieliikenne 2030 2035 55 sähköautot päästökauppa

Laajat kaskovakuutukset korvaavat yleisesti rajuilman autolle aiheuttamat vahingot, mutta ajoneuvo kannattaa silti siirtää suojaan myrskyn tieltä.

Säätiedotukset lupaavat lähipäiville kurjaa keliä ja ukkosen ryydittämiä rajuilmoja.

Autoilijoiden on hyvä mieltää, että laajat kaskovakuutukset korvaavat yleisesti rajuilman autolle aiheuttamat vahingot. Ajoneuvo kannattaa kuitenkin mahdollisuuksien mukaan siirtää suojaan myrskyn tieltä.

Pohjola Vakuutuksen tilastojen mukaan yleisin, joskin hyvin harvinainen ukkosmyrskyn ajoneuvolle aiheuttama vahinko on, että salama iskee joko ajoneuvoon tai sen läheisyyteen.

Salaniskun seurauksena autoon voi olla, että ajoneuvon sähkölaitteisto vikaantuu. Osuessaan salama rikkoo ajoneuvon sähkölaitteita, aiheuttaa käynnistymisongelmia ja esimerkiksi vikakoodit palavat, vaikka auto ulkoisesti näyttäisi vahingoittumattomalta.

– Salaman autoille aiheuttamat vaurioitumiset ovat harvinaisia, mutta sitäkin ikävämpiä vahinkoja, Pohjola Vakuutuksen ajoneuvokorvauspalveluiden korvauspäällikkö Sami Reinikka taustoittaa.

Jos kuitenkin käy kehnosti, ovat seuraukset ikäviä: vahingot ovat tyypillisesti melko kalliita, vakuutusyhtiön tilastojen mukaan keskimäärin noin 4 000 euroa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Salama ei erittele käyttövoimaa

Salamaniskun aiheuttamia vahinkoja tapahtuu sekä polttomoottori- että sähköautoille. Sähköautoissa on enemmän sähkötekniikkaa ja ohjausyksiköitä, mitkä saattavat vaurioitua salamaniskun aiheuttamasta ylijännitteestä.

Mercedes-Benz A 250 e

Lykkää lataamista ukkosella

Hybridi- ja täyssähköautojen latausasemat ja -kaapelit voivat myös vaurioitua salamaniskun aiheuttamasta ylijännitteestä.

Reinikan mukaan auton lataamisen lykkäämistä rajuilman yli kannattaa harkita, jos lataaminen ei ole välttämätöntä.

– Latausasema on yleensä ylijännitesuojattu, mutta lataamisessa kannattaa käyttää omaa harkintaa kovalla ukonilmalla – etenkin jos latauspaikka on altis salamaniskuille.

Tapauksista, joissa auto olisi syttynyt palamaan suorasta salamaniskusta, ei ole tullut Pohjola Vakuutukseen ilmoituksia.

Rajuilma lennättää rojua

Myös kaatuvat puut ja myrskytuulen lennättämä irtaimisto rikkovat autoja rajuilman aikana. Pohjola Vakuutuksen vahinkodatasta selviää, että tuulenpuuskat ovat lennättäneet muun muassa puun oksia, pihakeinuja, telttakatoksia ja trampoliineja ajoneuvoja päin ja näistä on syntynyt pienempiä lommoja ja naarmuja.

Puiden kaatumisten aiheuttama keskivahinko on aika korkea, lähes 8 000 euroa.

– Jos auton päälle kaatuu jykevämpi puu, joudutaan ajoneuvo lähes poikkeuksetta lunastamaan käyvän arvon mukaisesti. Tilastoissamme näkyy myös muutamia tapauksia, joissa on törmätty ajoväylälle kaatuneeseen puuhun. Näistä voi myös koitua mittavaa vahinkoa, Reinikka kertoo.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Raekuurot runnovat peltiä

Vuoden 2022 elokuun lopussa Eteläistä-Suomea koetteli voimakas raekuuro, joka aiheutti peltivaurioita tuhansiin autoihin.

– Rakeet lommottavat peltiä, mutta eivät riko maalipintaa. Rakeiden pintavaurioittaman auton korjausmenetelmä on nopea, kustannustehokas ja käytännössä täysin päästötön PDR-korjaustekniikka. Ulkomailla tämä korjaustapa on ollut autonvalmistajien ja -korjaajien hyväksymänä käytössä jo kymmeniä vuosia, Reinikka kertoo.

Hänen mukaansa esimerkiksi viime syksynä Suomessa PDR-tekniikalla korjattiin tuhansia voimakkaan raekuuron vaurioittamia autoja Etelä-Suomessa.

Teksti: Marko Jokela Kuvituskuvat: Moottorin arkisto Lähde: Pohjola Vakuutus

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat