28.1.2020

Tiedät kyllä Škoda Octavia RS:n, mutta mihin asti Rally Sportin juuret juontavat?

Škoda Octavia RS Combi TSI 230

Erityisesti Rally Sport -versiolle kunniaa tehnyt Octavia RS on noussut vuosien varrella merkittäväksi osaksi Octavia-mallistoa. Menestyneen RS-mallisarjan juuret juontavat kauemmaksi kuin moni uskoisi.

Škodan ’’Rally Sport’’ -sanoista johdettu lyhenne RS on suurimmalle osalle tutuin tšekkiläisen valmistajan suositusta Octavian urheilullisemmasta versiosta. RS-malliston juuret juontavat kuitenkin yli 45 vuoden päähän vuoteen 1974, jolloin lyhennettä käytettiin ralliautoprototyyppien Škoda 180 RS ja 200 RS -mallimerkinnöissä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Moottoriurheilua 1970-luvulta lähtien

Ensimmäisten RS-mallien testien onnistumisen myötä Škoda kehitti ratakisoihin suunnatun 130 RS -mallin vuonna 1975. Malli suunniteltiin mahdollisimman kevyeksi, muun muassa katto ja ovien ulkopellit olivat alumiinia, lokasuojat ja konepelti puolestaan lasikuituvahvisteista muovia. Näin 110 R -sarjatuotantomalliin perustuvan kaksiovisen coupén painoksi jäi ainoastaan 720 kilogrammaa.

Škoda 130 RS tarjoili kuljettajalleen 140 hevosvoiman, 720 kilogramman ja takamoottorin yhdistelmän.

Auton takaosaan sijoitettu 1,3-litrainen moottori tuotti takapyörille 140 hevosvoiman tehon. Kilpailumenestystä 130 RS saavutti muun muassa vuonna 1977, missä tšekkiläiskuljettajat Blahna Václav ja Zapadlo Miloslav saavuttivat 2-ryhmän kaksoisvoiton, sijoittuen yleiskilpailussa sijoille 12 ja 15.

Octavia WRC:n floppi…

Rallin kuninkuusluokassa Škoda debytoi Octavia WRC -autolla vuonna 2000. Octavian kilpailumenestys rallissa jäi nihkeäksi: yli kolmen vuoden aikana parhaaksi Octavia WRC:llä ajetuksi tulokseksi jäi Armin Schwarzin neljäs sija Monte Carlon rallista vuonna 2001. Octavian tarina tehdastallin autona päättyi Kyproksen ralliin vuonna 2003, jonka jälkeen se korvattiin Fabia WRC:llä.

Skoda RS
Škoda Octavia WRC ei saavuttanut koskaan mainetta ja kunniaa rallin MM-sarjassa.

… ei näkynyt myyntitilastoissa

Mitättömästä rallimenestyksestä huolimatta Octavia WRC:n kanssa samana vuonna käyttöön otettu RS-lyhenne tehokkaissa sarjatuotantomalleissa takoi menestystä. Ajamisesta nauttiminen yhdistettiin käytännöllisiin malleihin Škoda Octavia RS:n muodossa, jonka 1,8-litrainen bensiiniturbomoottori tuotti 180 hevosvoiman tehon.

Skoda RS
Ensimmäisen sukupolven Octavia RS.

Aluksi Octavia RS oli saatavilla ainoastaan liftbackina, mutta vuotta myöhemmin suorituskykymalli esiteltiin myös Combi-farmarimallista. Vuoteen 2005 mennessä ensimmäistä RS-tuotantomallia valmistettiin 17 600 kappaletta.

Toisessa sukupolvessa Octavia RS tarjosi 2-litraisella TSI-bensiinimoottorilla 200 hevosvoimaa. Uutuutena RS-malli oli saatavilla myös dieselvoimalinjalla: 170-hevosvoimaisella 2,0 TDI-moottorilla. Yhteensä toisen sukupolven Octavia RS:ää valmistettiin 87 800 kappaletta.

Toisen sukupolven Octavia RS saavutti 200 hevosvoiman rajapyykin.

Kolmannessa sukupolvessa tehomallin kysyntä jatkoi kasvamistaan: parhaillaan Suomessa myydyistä Octavioista viidennes oli RS-malleja. Teholukemat olivat aluksi bensiinimoottorilla 220 hevosvoimaa ja dieselmoottorilla 184 hv. Ensimmäistä kertaa RS:ään sai myös nelivedon, tosin ainoastaan dieselmallin yhteydessä.

Škoda Octavia RS
Kolmannessa sukupolvessa teholukemat nousivat parhaillaan 245 hevosvoimaan.

Myöhemmässä vaiheessa kolmannen sukupolven teholukemat päivittyivät, eniten tehoa tarjolla oli Octavia RS 245 -mallissa, nimensä mukaisesti 245 hv. Yhteensä kolmannen sukupolven Rally Sport -malleja on valmistettu 172 000 kpl.

Seuraava Octavia RS:n kehitysaskel esitellään Geneven autonäyttelyssä maaliskuussa, Octavia RS iV -lataushybridin muodossa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

RS ei ole ainoastaan Octavian erikoisuus

Škoda Kodiaq RS

Vuonna 2003 Octavia RS:n rinnalle esiteltiin suorituskykymalli myös pienemmän kokoluokan Fabiasta, joka päivittyi toiseen sukupolveen vuonna 2010. Vuonna 2018 katumaasturibuumi iski myös RS-mallistoon. Valmistajan mukaan 240-hevosvoimaisella Kodiaq RS:llä on ajettu seitsemänpaikkaisten katumaastureiden kierrosennätys Nürburgringin Nordschleifella.

Teksti: Eetu Kokkonen Lähteet: Škoda, ewrc-results-com Kuvituskuvat: Škoda, Moottorin arkisto

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat