28.1.2020 Ajoneuvot Tiedät kyllä Škoda Octavia RS:n, mutta mihin asti Rally Sportin juuret juontavat? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Erityisesti Rally Sport -versiolle kunniaa tehnyt Octavia RS on noussut vuosien varrella merkittäväksi osaksi Octavia-mallistoa. Menestyneen RS-mallisarjan juuret juontavat kauemmaksi kuin moni uskoisi. Škodan ’’Rally Sport’’ -sanoista johdettu lyhenne RS on suurimmalle osalle tutuin tšekkiläisen valmistajan suositusta Octavian urheilullisemmasta versiosta. RS-malliston juuret juontavat kuitenkin yli 45 vuoden päähän vuoteen 1974, jolloin lyhennettä käytettiin ralliautoprototyyppien Škoda 180 RS ja 200 RS -mallimerkinnöissä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMoottoriurheilua 1970-luvulta lähtienEnsimmäisten RS-mallien testien onnistumisen myötä Škoda kehitti ratakisoihin suunnatun 130 RS -mallin vuonna 1975. Malli suunniteltiin mahdollisimman kevyeksi, muun muassa katto ja ovien ulkopellit olivat alumiinia, lokasuojat ja konepelti puolestaan lasikuituvahvisteista muovia. Näin 110 R -sarjatuotantomalliin perustuvan kaksiovisen coupén painoksi jäi ainoastaan 720 kilogrammaa.Škoda 130 RS tarjoili kuljettajalleen 140 hevosvoiman, 720 kilogramman ja takamoottorin yhdistelmän.Auton takaosaan sijoitettu 1,3-litrainen moottori tuotti takapyörille 140 hevosvoiman tehon. Kilpailumenestystä 130 RS saavutti muun muassa vuonna 1977, missä tšekkiläiskuljettajat Blahna Václav ja Zapadlo Miloslav saavuttivat 2-ryhmän kaksoisvoiton, sijoittuen yleiskilpailussa sijoille 12 ja 15.Octavia WRC:n floppi…Rallin kuninkuusluokassa Škoda debytoi Octavia WRC -autolla vuonna 2000. Octavian kilpailumenestys rallissa jäi nihkeäksi: yli kolmen vuoden aikana parhaaksi Octavia WRC:llä ajetuksi tulokseksi jäi Armin Schwarzin neljäs sija Monte Carlon rallista vuonna 2001. Octavian tarina tehdastallin autona päättyi Kyproksen ralliin vuonna 2003, jonka jälkeen se korvattiin Fabia WRC:llä.Škoda Octavia WRC ei saavuttanut koskaan mainetta ja kunniaa rallin MM-sarjassa.… ei näkynyt myyntitilastoissaMitättömästä rallimenestyksestä huolimatta Octavia WRC:n kanssa samana vuonna käyttöön otettu RS-lyhenne tehokkaissa sarjatuotantomalleissa takoi menestystä. Ajamisesta nauttiminen yhdistettiin käytännöllisiin malleihin Škoda Octavia RS:n muodossa, jonka 1,8-litrainen bensiiniturbomoottori tuotti 180 hevosvoiman tehon.Ensimmäisen sukupolven Octavia RS.Aluksi Octavia RS oli saatavilla ainoastaan liftbackina, mutta vuotta myöhemmin suorituskykymalli esiteltiin myös Combi-farmarimallista. Vuoteen 2005 mennessä ensimmäistä RS-tuotantomallia valmistettiin 17 600 kappaletta.Toisessa sukupolvessa Octavia RS tarjosi 2-litraisella TSI-bensiinimoottorilla 200 hevosvoimaa. Uutuutena RS-malli oli saatavilla myös dieselvoimalinjalla: 170-hevosvoimaisella 2,0 TDI-moottorilla. Yhteensä toisen sukupolven Octavia RS:ää valmistettiin 87 800 kappaletta.Toisen sukupolven Octavia RS saavutti 200 hevosvoiman rajapyykin.Kolmannessa sukupolvessa tehomallin kysyntä jatkoi kasvamistaan: parhaillaan Suomessa myydyistä Octavioista viidennes oli RS-malleja. Teholukemat olivat aluksi bensiinimoottorilla 220 hevosvoimaa ja dieselmoottorilla 184 hv. Ensimmäistä kertaa RS:ään sai myös nelivedon, tosin ainoastaan dieselmallin yhteydessä.Kolmannessa sukupolvessa teholukemat nousivat parhaillaan 245 hevosvoimaan.Myöhemmässä vaiheessa kolmannen sukupolven teholukemat päivittyivät, eniten tehoa tarjolla oli Octavia RS 245 -mallissa, nimensä mukaisesti 245 hv. Yhteensä kolmannen sukupolven Rally Sport -malleja on valmistettu 172 000 kpl.Seuraava Octavia RS:n kehitysaskel esitellään Geneven autonäyttelyssä maaliskuussa, Octavia RS iV -lataushybridin muodossa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy RS ei ole ainoastaan Octavian erikoisuus Vuonna 2003 Octavia RS:n rinnalle esiteltiin suorituskykymalli myös pienemmän kokoluokan Fabiasta, joka päivittyi toiseen sukupolveen vuonna 2010. Vuonna 2018 katumaasturibuumi iski myös RS-mallistoon. Valmistajan mukaan 240-hevosvoimaisella Kodiaq RS:llä on ajettu seitsemänpaikkaisten katumaastureiden kierrosennätys Nürburgringin Nordschleifella. Teksti: Eetu Kokkonen Lähteet: Škoda, ewrc-results-com Kuvituskuvat: Škoda, Moottorin arkisto Lue lisää: Koeajo: Škoda Octavia RS Škodan tärkeä käänne neljännesvuosisata sitten – Felicia 25 vuotta! Koeajo: tavallisen räväkkä – Škoda Octavia RS 245 Koeajo: Lottovoittajan valinta – Škoda Octavia RS Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi 11.7.2025 Klassikko Klassikko: Škoda 130 RS ja ajamisen sietämätön keveys 11.7.2025 Traktorit Valtran design-tiimi kävi pokkaamassa Red Dot -palkinnon – S-sarja on putsannut palkintopöytiä 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen