1.6.2023 Liikenne Useat polkupyörän kuljetustelineet liikkuvat laillisuuden rajapinnassa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Polkupyörä on kätevä tapa liikkua mökillä tai lomareissulla, mutta kovin montaa ei houkuttele ajella pyörällään satojen kilometrien päähän. Tässä kuvaan astuu polkupyörän kuljetusteline. Yksinkertaisimmillaan fillarin kuljetusteline on saksimallinen vetokoukkuun kiinnitettävä pyöräteline, jollaisia testasimme äskettäin varsin heikoin tuloksin. Huonon kestävyyden lisäksi haasteena on se, että teline pyörineen saattaa peittää auton valot ja rekisteritunnuksen. Tieliikennelain mukaan ajoneuvoa ei saa kuormata niin, että kuorma ulottuu sivusuunnassa auton korin ulkopuolelle. Useimpien polkupyörien kanssa tämä ei ole ongelma, mutta erityisesti läskipyörien kohdalla tilanne saattaa olla rajalla. Laissa määrätään myös, että auton valot eivät saa peittyä kuorman taakse. Tästä syystä osassa kalliimmista vetokoukkuun kiinnitettävistä telineistä on jarruvalot ja vilkut, jotka siirtävät auton valot erilliseen paneeliin. Idea on sama kuin peräkärryssä. –Ajoneuvon valaisimien näkyminen eteen-, sivulle- ja taaksepäin on liikenneturvallisuuden kannalta ensiarvoisen tärkeää, toteaa Traficomin ylitarkastaja Mika Loponen. Koska telineiden myyntiä ei säädellä, jää vastuu valojen näkymisestä kuljettajan vastuulle. Lain noudattamisen valvonta puolestaan jää poliisille, joka puuttuu tarvittaessa havaitsemiinsa tilanteisiin ja puutteisiin tien päällä. –Kuljettajan kannattaakin ennen liikenteeseen lähtemistä tarkistaa ajoneuvonsa liikennekelpoisuus, opastaa Loponen. Pyöriin on myytävissä myös kankaisia huppuja, joiden ajatuksena on suojella pyöriä lialta. Etenkin niitä käytettäessä valojen ja rekisterikilpien näkyminen ilman erillistä lisäpaneelia on epätodennäköistä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Rekkari pitää olla luettavissa Valojen lisäksi auton rekisterikilpi tulee olla luettavissa selkeästi. Tämä on usean pyörätelineen kohdalla haaste etenkin useamman pyörän kanssa. Monissa kalliimmissa kuljetustelineissä on valopaneelin lisäksi paikka rekisterikilvelle. Itse kilpi täytyy tilata rekisteröivällä katsastuspaikalla. Toki polkupyörän kuljettamiseen soveltuvia telineitä voi kiinnittää vetokoukun sijaan myös auton katolle. Katolle sijoitettavat telineet kiinnitetään auton taakkatelineisiin. Kattotelineiden etuihin lukeutuu mm. se, että pyörät eivät kuraannu samalla tavalla kuin perässä kuljetettuina. Lisäksi valot ja rekisterikilpi eivät peity. Kattotelineissä on toki muutamia haasteita, joista yksi on pyörien lastaaminen. Mikä kyseessä on korkea katumaasturi, voi pyörät joutua nostamaan lähes kahden metrin korkeuteen ja se vaatii voimaa ja osaamista. Toinen haittapuoli on ehdottomasti se, että pyörä kasvattaa kattokorkeutta huomattavasti ja esimerkiksi parkkihalliin pyörä katolla ei ole asiaa. Pysäköintipaikka kannattaakin etsiä sieltä, missä ei ole katoksia tai muita esteitä. Katolla pyöriä kuljettavan kannattaa olla varuillaan matalien tilojen suhteen, sillä poissa silmistä olevat pyörät painuvat usein pois mielestä ja pian kolisee. Tutustu tarkemmin testiin ja tuloksiin Moottorin fillaritelinetestissä. Tämän jutun ja monet muut mielenkiintoiset artikkelit löydät Moottorin uusimmasta numerosta, jonka voit tilata täältä. Saat Moottorin myös liittymällä Autoliiton jäseneksi. Teksti ja kuvat: Tuomas Rajala a:5:{i:0;s:6:"137362";i:1;s:6:"137364";i:2;s:6:"137864";i:3;s:6:"137723";i:4;s:6:"138007";} Lue lisää Kaikki artikkelit 4.5.2024 Liikenne Turun seudun Föli-bussiliikenne voitokas 4.5.2024 Liikenne Liikennevakutuuksen historia – satavuotiasta suojaa 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 21.4.2024 Lentokoneet Ilmailu: Kaksi vakavaa vaaratilannetta tammikuussa 18.4.2024 Autoilu Vakuuttamattomien autojen määrä laskussa 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Yleinen Lentomatkustus on turvallista, mutta käytä aina turvavyötä! 11.4.2024 Liikenneturvallisuus Suomessa myytävä turvaistuin hajosi törmäyskokeessa – aiheuttaa vakavan loukkaantumisriskin lapselle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri - nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 5.5.2024 Moottoripyörät Honda GL 1800 Gold Wing saamassa 8-sylinterisen kilpailijan 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe