1.6.2023 Liikenne Useat polkupyörän kuljetustelineet liikkuvat laillisuuden rajapinnassa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Polkupyörä on kätevä tapa liikkua mökillä tai lomareissulla, mutta kovin montaa ei houkuttele ajella pyörällään satojen kilometrien päähän. Tässä kuvaan astuu polkupyörän kuljetusteline. Yksinkertaisimmillaan fillarin kuljetusteline on saksimallinen vetokoukkuun kiinnitettävä pyöräteline, jollaisia testasimme äskettäin varsin heikoin tuloksin. Huonon kestävyyden lisäksi haasteena on se, että teline pyörineen saattaa peittää auton valot ja rekisteritunnuksen.Tieliikennelain mukaan ajoneuvoa ei saa kuormata niin, että kuorma ulottuu sivusuunnassa auton korin ulkopuolelle. Useimpien polkupyörien kanssa tämä ei ole ongelma, mutta erityisesti läskipyörien kohdalla tilanne saattaa olla rajalla.Laissa määrätään myös, että auton valot eivät saa peittyä kuorman taakse. Tästä syystä osassa kalliimmista vetokoukkuun kiinnitettävistä telineistä on jarruvalot ja vilkut, jotka siirtävät auton valot erilliseen paneeliin. Idea on sama kuin peräkärryssä.–Ajoneuvon valaisimien näkyminen eteen-, sivulle- ja taaksepäin on liikenneturvallisuuden kannalta ensiarvoisen tärkeää, toteaa Traficomin ylitarkastaja Mika Loponen.Koska telineiden myyntiä ei säädellä, jää vastuu valojen näkymisestä kuljettajan vastuulle. Lain noudattamisen valvonta puolestaan jää poliisille, joka puuttuu tarvittaessa havaitsemiinsa tilanteisiin ja puutteisiin tien päällä.–Kuljettajan kannattaakin ennen liikenteeseen lähtemistä tarkistaa ajoneuvonsa liikennekelpoisuus, opastaa Loponen.Pyöriin on myytävissä myös kankaisia huppuja, joiden ajatuksena on suojella pyöriä lialta. Etenkin niitä käytettäessä valojen ja rekisterikilpien näkyminen ilman erillistä lisäpaneelia on epätodennäköistä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRekkari pitää olla luettavissaValojen lisäksi auton rekisterikilpi tulee olla luettavissa selkeästi. Tämä on usean pyörätelineen kohdalla haaste etenkin useamman pyörän kanssa. Monissa kalliimmissa kuljetustelineissä on valopaneelin lisäksi paikka rekisterikilvelle. Itse kilpi täytyy tilata rekisteröivällä katsastuspaikalla.Toki polkupyörän kuljettamiseen soveltuvia telineitä voi kiinnittää vetokoukun sijaan myös auton katolle. Katolle sijoitettavat telineet kiinnitetään auton taakkatelineisiin. Kattotelineiden etuihin lukeutuu mm. se, että pyörät eivät kuraannu samalla tavalla kuin perässä kuljetettuina. Lisäksi valot ja rekisterikilpi eivät peity.Kattotelineissä on toki muutamia haasteita, joista yksi on pyörien lastaaminen. Mikä kyseessä on korkea katumaasturi, voi pyörät joutua nostamaan lähes kahden metrin korkeuteen ja se vaatii voimaa ja osaamista.Toinen haittapuoli on ehdottomasti se, että pyörä kasvattaa kattokorkeutta huomattavasti ja esimerkiksi parkkihalliin pyörä katolla ei ole asiaa. Pysäköintipaikka kannattaakin etsiä sieltä, missä ei ole katoksia tai muita esteitä. Katolla pyöriä kuljettavan kannattaa olla varuillaan matalien tilojen suhteen, sillä poissa silmistä olevat pyörät painuvat usein pois mielestä ja pian kolisee.Tutustu tarkemmin testiin ja tuloksiin Moottorin fillaritelinetestissä. Tämän jutun ja monet muut mielenkiintoiset artikkelit löydät Moottorin uusimmasta numerosta, jonka voit tilata täältä. Saat Moottorin myös liittymällä Autoliiton jäseneksi.Teksti ja kuvat: Tuomas Rajalaa:5:{i:0;s:6:"137362";i:1;s:6:"137364";i:2;s:6:"137864";i:3;s:6:"137723";i:4;s:6:"138007";} Lue lisää Kaikki artikkelit 11.7.2025 Liikenneturvallisuus Tutkimus: konepeltien kohoava korkeus lisää liikenneturvallisuusriskejä 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 5.7.2025 Liikenneturvallisuus Älä aja vesilammikkoon – sade voi yllättää autoilijan kalliisti 4.7.2025 Liikenneturvallisuus Nuorten ja iäkkäiden liikennekäyttäytyminen herättää huolta 4.7.2025 Liikenne Päivän kuva: Konginkankaan bussiturma sai viimein kunnon muistomerkin 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 1.7.2025 Testit Video: Autoliitto testasi – näin vaikeaa on pelastautua uppoavasta autosta 27.6.2025 Testit Veto päälle – vertailussa polkupyörien peräkärryt 25.6.2025 Uutinen Nuoret kaahasivat järjetöntä nopeutta – jäivät helposti kiinni somen vuoksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen