14.9.2020

Uuden auton tuoksu vaarassa kadota kokonaan – kyse on myrkyistä

Nanolex Odex
Nanolex Odex on helpointa levittää suihkuttamalla ja se toimitetaan tätä varten sumutinpään kanssa.

Uuden auton tuoksu saattaa poistua pysyvästi. Monelle mukavia mielleyhtymiä luova tuoksu koostuu myrkyistä.

Uuden auton tuoksu saattaa olla menneen talven lumia. Viranomaiset ovat nimittäin huolestuneet auton sisätilojen materiaalien, kuten muovien, liimojen ja tekstiilien, hengitysilmaan päästämistä kemikaaleista. Asiasta uutisoi Autocar.

Viranomaiset aikovat painostaa valmistajia löytämään puhtaampia ja hajuttomia vaihtoehtoja nykyisille valmistusmateriaaleille. Käytännössä uuden auton tuoksu tarkoittaa materiaaleista valmistuksen jälkeen haihtuvia liuottimia ja näillä on havaittu haitallisia vaikutuksia.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Uuden auton tuoksu myrkyllistä

Kahdeksan löydettyä autosta hengitysilmaan haihtuvaa orgaanista yhdistettä (VOC) ovat: asetaldehydi, akroleiini, bentseeni, etyylibentseeni, formaldehydi, styreeni, tolueeni ja ksyleeni. Näiden hengittäminen saattaa aiheuttaa osalle ihmisistä allergisen reaktion osalle ihmisistä, jonka oireisiin lukeutuu ärsytys, aivastelu, huimaus, hengitysvaikeudet, väysymys sekä päänsärky. Oireiden vahvuuteen vaikuttaa auton altistuminen lämmölle ja valolle.

– Yhdisteet eivät vain haihdu ja häviä. Ne haihtuvat sisätilojen ilmaan, ja lämpötilan laskiessa, ne imeytyvät takaisin materiaaleihin, kertoo Emissions Analytics testausyrityksen toimitusjohtaja Nick Molden.

– Ne höyrystyvät jälleen seuraavana päivänä takaisin sisäilmaan, joten auringovalolle altistettuna tämä luo käytännössä haihtuvien orgaanisten yhdisteiden mikroilmaston, joka saattaa säilyä varsin pitkään.

Oireita on havaittu useimmin Aasiassa. Vuonna 2005 Etelä-Koreassa tehtyyn tutkimukseen vastasi 800 uuden auton ostajaa ja heistä 51,5 prosenttia oli kokenut ainakin yhden aiemmin esitellyistä oireista. Tämän seurauksena Etelä-Korea otti vuonna 2007 käyttöön paikalliset rajoitukset VOC-yhdisteille. Vastaavat määräykset löytyvät myös Japanista ja Venäjältä.

Kiinassa JD Powerin tutkimuksissa sisätilojen haju on eräs suurimmista, ellei suurin, valitus uusien autojen ostajilla. Kiinassa onkin, tällä hetkellä vapaaehtoinen, ohjeistus henkilöautojen sisäilman arvioimiseksi. Tästä on tulossa vaatimus heinäkuussa 2021 pakottaen valmistajat vaihtamaan valmistusmateriaalejaan maailman suurimmalle markkina-alueelle.

Euroopassa UNECE on tarkkaillut tilannetta vuodesta 2014 asti ja päivitti ohjeistuksensa henkilöautojen sisäilman laadusta tämän vuoden kesäkuussa. Mikään Euroopan valtio ei ole ottanut näitä käyttöön, mutta ne tarjoavat raamit hallituksille aiheen käsittelyyn ja mahdollisten säännösten käyttöönottoon. Laajan käyttöönoton myötä olisi mahdollista synnyttää yhtenäisemmät vaatimukset eri markkinoiden välillä.

Moldenin mukaan mahdolliset muutokset tarkoittaisivat käytännössä vain vähemmän haisevaa uutta autoa. Joskin autojen pieni hinnankorotus on mahdollinen, mikäli valmistajien tarvitsee siirtää uusien materiaalien korkeampi kustannus asiakkaan harteille.

– Kaikkia toimittajia vaadittaisiin testaamaan koepalat matoista, nahasta ja muista materiaaleista todistaakseen niiden täyttävän vaatimukset. Tämän jälkeen autonvalmistajien täytyy tyyppihyväksyttää kokonaisuus varmistuakseen, että säännökset täyttyvät vielä kokonaisuudessaan, kertoo Molden.

Lähde: Autocar, Kuvituskuva: Henri Posa/Moottorin arkisto

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat