22.11.2020 Ajoneuvot Uusi BMW S 1000 R – 200:n raja rikki, mutta kumpaan suuntaan? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW:n uusi S 1000 R ei ylitä optimistisempien odotuksien 200 hevosvoiman rajaa, mutta alittaa ensimmäisenä powernakuna 200 kilon rajan tankattuna. Tehokkaista nakupyöristä haaveilevat ovat odottaneet vesi kielellä BMW:n vastausta Ducatin viime vuonna esittelemälle 208-hevosvoimaiselle Streetfighter V4:lle ja Kawasakin 200-hevosvoimaiselle Z H2:lle. BMW S 1000 R:n edellisen mallin 165-hevosvoimaisessa rivinelosessa ei juuri puutteita ollut, mutta silti odotettiin BMW:n ottavan käyttöön S 1000 RR:n ShiftCamin muuttuvan ventiiliohjausjärjestelmän, jolla ”tuplaärrän” samasta perusmoottorista on puristettu 207 hevosvoimaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää potkua keskialueelleVuodeksi 2021 uudistuvassa S 1000 R:ssä ei nähdä ShiftCam-järjestelmää eikä 200 hevosvoimaa, vaan saksalaisinsinöörit ovat uudistuksissa keskittyneet painon pudotukseen ja ajettavuuden hiomiseen vieläkin paremmaksi. Huipputeho säilyy 165 hevosvoimassa, joten mallia on otettu pikemminkin urheilullisen seikkailupyörämalli S 1000 XR:n moottorista. Nykyinen huipputeho toki riittää kaikissa käytännön ajotilanteessa, vain nopeimmilla moottoriradoilla nakupyörällä pääsisi hyödyntämään suuremman huipputehon. Käytettävyyden kannalta tärkeämpää on moottorin toiminta ja vahvuus keskikierroksilla, ja sinne BMW ilmoittaa saaneensa aikaan parannusta. Vähintään 90 newtonmetrin väännön luvataan olevan tarjolla 5 500 - 12 0000 kierroksella ja 80 newtonmetrin raja ylittyy jo 3 000 kierroksella.Uuden sukupolven 1 000-kuutioinen rivimoottori on peräti viisi kiloa edeltäjäänsä kevyempi. Koko pyörän paino on 6,5 kiloa alhaisempi ja painoksi tankattuna ilmoitetaan nyt 199 kiloa. Jos pyöränsä varustelee lisähintaan saatavalla M-paketilla, alenee paino vielä 4,8 kiloa lisää. Hiilikuituvanteiden osuus tästä painonsäästöstä on 3,7 kiloa.Tekniikkaa suoraan ”tuplaärrästä”Kolmen suurimman vaihteen välityksiä on pidennetty. Flex Frame -runko on läheistä sukua tuplaärrän rungolle, samoin uusittu takahaarukka. Vakiona pyörässä on kolme ajotilaa (Road, Rain, Dynamic), ja lisähintaan saa muokattavissa olevan Dynamic Pro -asetuksen, joka pitää sisällään myös säädettävän keulimiseneston, säädettävän moottorijarrun, lähtöavustimen, varikkonopeusrajoittimen sekä mäkilähtöavustimen kehittyneemmän Pro-version. D ABS Pro -jarrut ja DTC-luistonesto, luistokytkin ja säädettävät ohjaustangon kiinnikkeet kuuluvat nekin perushintaan. Kytkimettömän vaihdon mahdollistava quickshifter-vaihdeavustin kuuluu lisähintaan hankittavien varusteiden listalle. Moottori: nestejäähdytteinen nelisylinterinen rivimoottori, 999 cc Teho: 165 hv (121 kW) / 11 000 r/min Vääntö: 114 Nm / 9250 r/min Voimansiirto: märkä monilevyinen yhdistelmäluistokytkin, kuusi vaihdetta, ketjuveto Akseliväli: 1450 mm Istuinkorkeus: 830 mm Tankin tilavuus: 16,5 litraa Paino tankattuna: 199 kg Hinta: 19 600 € Takuu: 3 vuotta Teksti: Janne Huhtala Kuvat: BMW Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Moottoripyöränäyttely Päivän kuvagalleria: aina yhtä suosittu Suzuki PV 4.2.2025 Moottoripyöränäyttely Päivän kuvagalleria: Honda Monkeyt ja muut lukuisat Monkey-variantit 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 2.2.2025 Moottoripyörät Harley-Davidson päivitti lähes koko mallistonsa – Road Glide sai lisäksi uuden keulan 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely CF Moto 675 SR-R kurkottelee ratalegendan suuntaan 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Erikois-Honda erikoishinnalla: MP25-messuilta Africa Twinin erikoisversio alle 20 000 eurolla 2.2.2025 Moottoripyörät Liveseuranta: viimeiseen messupäivään – tule seuraamaan mitä MP 25 -moottoripyörämessuilla tapahtuu 2.2.2025 Moottoripyörät Koeajo: Can-Am Origin – seikkailua sata kilsaa kerrallaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla